مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان از خبرنگاران دعوت کرد که وضعیت سلامت آب ایلام را مورد بررسی علمی قرار دهند تا موضوع برای مردم مشخص شود.
کد خبر: ۱۱۱۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 14 October 2015

هر چند یکی از خبرنگاران ایلامی می‌گوید:پیگیری این سوالات که «آلودگی آب ایلام تنها یک تصور اشتباه است یا یک حقیقت تلخ؟» و اینکه «چرا مردم ایلام سال‌هاست که آب مصرفی خود را از سرچشمه‌ها تأمین می‌کنند؟» وی را به دردسر انداخته است، اما مدیرروابط عمومی آب و فاضلاب استان معتقد است مطلوبیت آب ایلام بالای 99 درصد است و خبرنگاران می‌توانند این موضوع را با حضور کارشناسان و دانشگاهیان و شبکه بهداشت مورد بررسی قرار دهند.

«زهرا پوراسماعیل» - مدیرمسئول نشریه‌ی «انعکاس» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: برای گرفتن پاسخ این سؤال‌ها که آیا «آلودگی آب ایلام تنها یک تصور اشتباه است یا یک حقیقت تلخ؟» و اینکه «چرا مردم ایلام سال‌هاست که آب مصرفی خود را از سرچشمه‌ها تأمین می‌کنند؟»، با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تماس گرفتم و پس از بحثی مفصل موفق به جلب نظر مساعد وی برای نمونه‌گیری از آب ایلام با حضور کارشناس ناظر انتخابیِ  انعکاس» شدم (گرچه بعدها با حضور کارشناسِ انتخابی انعکاس نیز مخالفت کردند). سپس با «محمدی» - رییس نظارت بر کیفیت و سلامت آب نیز، مصاحبه کردم.

وی ادامه داد: در روزِ قرار، برای تهیه‌ی گزارش مطلع شدم «محمدی» ضمن بازدید از مخزن واقع در محدوده خیابان استقلال و نمونه‌گیری از آن به این نتیجه رسیده است که مخزن باید شستشو داده شود. لذا با اطلاع از این موضوع برای بازدید از مخزن، راهی محل شدم.

این خبرنگار ادامه داد: به همراه یکی از بستگانم که شاهد تمام وقایع بود از میان خار و سنگلاخ، خود را به مخزنی که در بالای تپه بود رساندم و با چند تن از کارشناسان شرکت آب و فاضلاب و کارشناسان ناظر شبکه بهداشت و درمان مصاحبه کردم.

پوراسماعیل تصریح کرد: چیزی از حضور ما در محل نمی‌گذشت که معاون و مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان به همراه دو تن از مسئولان حراستِ شرکت به محل آمدند. مسئول روابط عمومی با تهدید و ارعاب سعی کرد که از ادامه‌ی گزارش جلوگیری کند و با برخورد بسیار نامناسب و توهین‌آمیز عنوان کرد در صورت ادامه‌ی کارِ گزارش مجبور به تماس با پلیس ۱۱۰ خواهد شد این در حالی‌ بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز در تماس تلفنی خود تهدید مشابهی مبنی بر تماس با پلیس 110 برای دستگیری و بازداشت بنده کرد.

وی تصریح کرد: آن‌ها حضور خبرنگار را در حوزه‌ی مخازن آب، غیرقانونی و خط قرمز عنوان و هماهنگی قبلی را نیز انکار کردند. مسئولان حراست نیز حضورم را غیرقانونی عنوان و خواستار تحویل وسایل خبرنگاری اعم از رکوردرِ ضبط صدا و دوربین عکاسی شدند.

این خبرنگار تصریح کرد: خبرنگار به‌حکم رسالت خبرنگاریش و به‌حکم دفاع از حقوق مردم و بر اساس نصِ صریح قانونِ مطبوعات می‌تواند به اماکن مختلف، بدون اخذ مجوز از سوی مراکز دولتی و خصوصی و به‌صورت سرزده ورود پیدا کند و حالا چرا بازدید خبرنگار از مخازن آب آشامیدنی مردم ازنظر آنان جرم محسوب شده و خط قرمز است، به نظر می‌رسد که این امر سرپوشی‌ باشد بر اهمال‌کاری‌ها، سهل‌انگاری‌ها و نادیده گرفتن حقوقِ به‌حق مردم.

وی ادامه داد: بعد از این جریان از من خواستند که تعهدنامه را  امضاء  کنم که بنده به این امر غیرقانونی تن ندادم سپس دوربین عکاسی من را بدون مجوز از مراجع قضایی و قانونی و به دستور مدیرعامل شرکت آبفا و با تهدید فرمت کردند درحالی‌که من با انگیزه‌ و تعهد در برابر مردمی  که دیگر از به دوش کشیدن دبه‌های سنگین آب از سرچشمه‌ها به ستوه آمده‌‌اند، اقدام به این کار کردم.

این خبرنگار ادامه داد: به عقیده‌ی برخی کارشناسان درصد کلرزنی‌ آب برخی از مخازنی که مورد بررسی قرار گرفته صفر بود و این مسأله مرا به پیگیری این گزارش ترغیب کرد که با ممانعت مسئولان آب و فاضلاب استان مواجه شدم ولی به مردم قول می دهم که این موضوع را پیگیری کنم.

وی با طرح این سؤال که آیا انعکاسِ تهدید و بازداشت یک خبرنگار به جرم سؤال از کیفیت آب بسیار آسیب‌زاتر از نارضایتی و مواردی نیست که شما عنوان می‌کنید؟ ادامه داد: مگر نه این است که بیشتر این مردم سال‌هاست که آبشان را از سرچشمه‌ها می‌آورند و امروز فرصت مناسبی بود که مدیریت آبفا در مورد سلامت آب با درایت بیشتری اثبات و مردم را از سلامت آب مطمئن می‌کرد نه اینکه با خبرنگار این‌گونه برخورد کند.

پوراسماعیل تصریح کرد: مدیرعامل آبفای استان، مدیر روابط عمومی و برخی دیگر از کارکنان به‌کرات این سؤال را مطرح می‌کردند که مگر شما نماینده یا وکیل مردم هستید؟! گفت: پاسخ به این سؤال آن‌هم در قرن بیست و یکم را چگونه باید  تفهیم کرد؟!

مدیرمسئول انعکاس افزود: مدیر روابط عمومیِ آب و فاضلاب با سوءاستفاده از موقعیت شغلی خبرنگارِنشریه "انعکاس" در صداوسیما، به وارونه جلوه دادن ماجرا اقدام کند. بدین‌گونه که در برابر همگان عنوان کرد خبرنگار نشریه‌ی مذکور با سوءاستفاده از نام صداوسیما، خود را خبرنگار این سازمان معرفی کرده است تا برای نشریه‌اش گزارش تهیه کند و جالب اینجاست که همکاران ایشان نیز به تأیید این ادعا پرداختند. اما با ذکر این مطلب از سوی خبرنگار انعکاس که تمام صداها ضبط شده است ادعایشان را پس گرفتند و نکته‌ی جالب‌تر این که مدیر روابط عمومی آبفای استان شکایت نارضایتی خود از خبرنگار نشریه انعکاس را نزد مدیر کل صداوسیما می‌برد.

وی تشریح کرد: در پاسخ به این ادعا باید گفت نشریه‌ای که همواره قدرتش را از حمایت‌های مردم می‌گیرد به گونه‌ای که در حوادث مشابه، از حمایت‌های همه جانبه‌ی مردم برخوردار بوده است چه نیازی به سوءاستفاده از نام صداوسیما دارد؟ 

«محمدتقی رشیدی» - مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان ایلام به خبرنگار ایسنا گفت: این خبرنگار هیچگونه مجوزی برای مصاحبه با مدیرکل آبفای استان نداشته است و تمام کارکنان آب و فاضلاب استان شاهد امر هستند و چون وی خود را ابتدا خبرنگار صدا و سیما معرفی کرد و بعدا مشخص شد که خبرنگار نشریه‌ی انعکاس است از این امر هم عذرخواهی کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون ورود به محوطه‌ی تاسیسات آب و فاضلاب ممنوع است، تصریح کرد: روابط عمومی آب و فاضلاب به مردم اطمینان می‌دهد آب ایلام کاملا سالم است و این آمادگی وجود دارد تا آب هر نقطه از شهر ایلام با حضور همه‌ی کارشناسان امر آزمایش شود.

مدیر روابط عمومی آبفای ایلام شست‌وشوی منابع آب را امری کاملا طبیعی عنوان و تصریح کرد: این کار در زمان‌های مشخص با حضور کارشناسان بهداشت انجام می‌گیرد.

رشیدی مطلوبیت آب ایلام را بالای 99 درصد عنوان و تصریح کرد: این موضوع هم با حضور همه‌ی کارشناسان امر قابل اثبات است.

وی این گونه اظهارنظرها را مصداق تشویش اذهان عمومی دانست و گفت: چرا باید یک خبرنگار بگوید من آزمایشگاه‌ها و کارشناسان بهداشت و آب و فاضلاب را قبول ندارم و آزمایش باید توسط شخص ثالثی انجام بگیرد؟

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان از خبرنگاران دعوت کرد که وضعیت سلامت آب ایلام را مورد بررسی علمی قرار دهند تا موضوع برای مردم مشخص شود.

رشیدی گفت: من با 25 سال سابقه خبرنگاری و ارتباط مستمر با اصحاب رسانه هیچگاه اجازه‌ی توهین به خبرنگار را به خودم نمی‌دهم و خود را متعلق به این قشر زحمتکش می‌دانم و آماده حضور خبرنگاران برای بررسی موضوع آب ایلام در آبفا هستیم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار