کد خبر: ۱۱۱۰۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴ 14 June 2023

به گزارش تابناک مازندران ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به كاهش بارش و ذخيره نامطمئن و محدود منابع آبي و پيش بيني احتمال بروز كم آبي و خسارت مزارع در فصل تابستان به خودداری کشاورزان از نشاء مجدد و پرورش رتون تاکید کرد.
 حسن عنایتی کلیجی با اشاره به كاهش بارش و ذخيره نامطمئن و محدود منابع آبي و پيش بيني احتمال بروز كم آبي و خسارت مزارع در فصل تابستان، به خودداری کشاورزان از نشاء مجدد و پرورش رتون تاکید کرد.

 

وی تصریح کرد: در این زمینه اطلاع رساني كافي به كشاورزان از طريق فرمانداران، بخشداران و دهياران شورای اسلامی روستاها، مراكز جهاد كشاورزي برای خودداری از كشت نشاء مجدد و پرورش رتون انجام شد.

 

عنایتی بیان کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل و شيوه نامه اصلاح الگوي كشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبني بر استفاده از تمام ظرفيت آب و خاك در توليد و افزايش عملكرد محصول كشت شده در هر شهرستان و مصرف بهينه آب با روش هاي مختلف آبياري و نیز ترغيب و تشويق كشاورزان به كشت مستقيم (خشكه كاري) در مناطقي كه امكان كشت آن باشد، نياز به پيش بيني، برنامه ريزي و اقدامات اجرايي است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: ارتباط تنگاتنگ با مراكز پژوهشي، دانشگاه و معاونت موسسه تحقيقات برنج كشور در مازندران و بهره گيري از آخرين دستاوردهاي پژوهشي آنها با استفاده از شيوه هاي مختلف انتقال دانش در رابط با مناسب ترين روش مصرف بهينه آب در شاليزار به بهره بهرداران انجام شود.

 

وی با اشاره به اعلام اداره كل هواشناسي استان مبني بر پيش بيني بارش نزولات آسماني در سال زراعي جاري در حد پايين تر از وضع طبيعي، گفت: این امر نشانگر آن است که در سال زراعي پيش رو بايد با لحاظ کردن الگو و تركيب كشت مناسب با ظرفیت هاي موجود منطقه اي و با مزيت اقتصادي با رعايت اصول توليد محصول مهم برنج مصرف آب نسبت به سال گذشته 6 درصد كاهش يابد تا با رعايت همه جانبه در الگوي مصرف آب با لحاظ بيشينه كردن درآمد ناخالص و بهره وري مصرف آب نهايت استفاده را از بهره وري آب داشته باشيم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار