سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه در مرحله گذار از یک اقتصاد بیمار به یک اقتصاد سالم هستیم، گفت: این شرایط هزینه دارد که باید همه در کنار هم آن را بپردازیم.
کد خبر: ۱۰۹۳۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱ 21 February 2023

به عبدالوحید محمدی، امروز(دوم اسفند) در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان کرمانشاه، از شرایط کنونی اقتصاد کشور یاد کرد که بخشی از آن ناشی از فشار تحریم‌ها است و گفت: ۲۰ سال است که مقام معظم رهبری تاکید دارند از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم، اما گوش ندادیم و اکنون شرایط تحریم توفیق اجباری شد تا از اقتصاد وابسته به نفت فاصله بگیریم و نشان دادیم که می‌توانیم.

وی ادامه داد: اگرچه نمی‌توان گفت اکنون همه چیز گل و بلبل و شرایط عالی است، اما نباید فراموش کنیم در دوره گذار از یک اقتصاد نفتی و بیمار به سمت اقتصاد سالم هستیم که به تبع فشارها و هزینه‌هایی دارد که باید در کنار هم آن را بپردازیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه تحت فشار بودن بخش خصوصی را از جمله این هزینه‌ها دانست و افزود: بخش دولتی نیز باید با کار جهادی و انقلابی و گذاشتن توان مضاعف هزینه عبور از این شرایط را کمتر کند.

محمدی معتقد است، اگر در چنین شرایطی در کنار هم نباشیم با وجود تحمل کردن هزینه‌ها، نمی‌توانیم خروجی مثبتی بگیریم.

وی یکی از حوزه‌های مهمی که در شرایط تحریم می‌تواند به کمک کشور بیاید را اقتصاد دانش بنیان دانست و خاطرنشان کرد: اینکه مقام معظم رهبری امسال را با محوریت اقتصاد دانش‌بنیان نامگذاری کردند، بیانگر اهمیت موضوع است.

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، افزود: اگرچه در حال نزدیک شدن به پایان سال هستیم اما توجه به مقوله دانش بنیان معطوف به یک سال خاص نیست و نباید در سال 1402 متوقف شود.

محمدی اقتصاد دانش بنیان را قسمت مهمی از آینده کشور دانست که باید طی سالیان آتی نیز توجه به این حوزه تداوم یابد و تاکید کرد: حوزه دانش بنیان تنها به بخش صنعت محدود نیست و باید در همه حوزه‌های اقتصاد کشور از جمله کشاورزی، خدمات و ... نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی سپس اشاره‌ای هم به گلایه‌ها و انتقادات انجمن دانش بنیان و فناور کرمانشاه در زمینه فشارها، محدودیت منابع مالی و تسهیلات و ... داشت و با به حق دانستن این انتقادات، عنوان کرد: نباید فراموش کنیم فشارهای اقتصادی، تامین مالی از طریق تسهیلات را دچار چالش کرده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از شرکت‌های دانش بنیان و فناور خواست برای تامین مالی صرفا به تسهیلات محدود نشوند و از سایر روش‌های تامین مالی مرسوم در دنیا از جمله بازار سرمایه، گرفتن شریک و ... نیز استفاده کنند.

محمدی اظهار کرد: البته تسهیلات تبصره ۱۶ نیز که طی یک هفته اخیر ابلاغ شده ظرفیت خوبی برای استفاده شرکت‌های دانش بنیان را فراهم می‌کند.

وی خواسته‌هایی هم از انجمن دانش بنیان و فناور استان داشت که پیگیری مطالبات، تلاش برای دیدار با مدیران، برگزاری نشست‌های کارشناسی، استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و ... از مهمترین آنها بود و گفت: نباید انتظار داشت همه کارها یک طرفه پیش برود، بلکه شرکت‌های دانش بنیان نیز باید تلاش کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از انجمن دانش بنیان و فناور به عنوان پل ارتباطی بین شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور و دستگاه‌های اجرایی یاد کرد که باید مطالبه‌گر باشند و البته این مطالبه‌گری را به موقع و مستمر انجام دهند، نه فقط در ایام پایانی سال.

محمدی کوتاهی دستگاه‌های اجرایی را نیز قابل توجیه ندانست و گفت: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی برای تحقق شعار سال و حمایت از شرکت‌‍‌های دانش بنیان بیش از این بود.

وی از دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های مختلف خواست گزارش اقدامات یکساله خود در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را ارائه دهند و افزود: تاکنون ۹ جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان برگزار شده که باید وضعیت مصوبات جلسات قبل نیز بررسی شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه اظهار کرد: به علاوه برای اینکه حمایت از اقتصاد دانش بنیان به سال جاری محدود نشود، لازم است دستگاه‌ها برنامه واقعی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان ارائه دهند.

در ادامه نمایندگان انجمن دانش بنیان و فناور استان کرمانشاه به بیان مشکلات شرکت ها در زمینه‌های مختلف تامین مالی، بروکراسی اداری، تامین زمین، پرداخت تسهیلات و... پرداختند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار