مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: حوزه سلامت و پزشکی اگر بخواهد در گفتمان جامع‌الهی قرار بگیرد، باید با چند رویکرد بازسازی شود که نخستین آن، عقلی، نظری، فلسفی و معرفتی است.
کد خبر: ۱۰۹۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵ 17 February 2023

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر پنجشنبه در دومین روز همایش ملی قرآن، عترت و سلامت در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام(ره) قم اظهار داشت: حوزه سلامت و پزشکی مانند سایر حوزه‌ها اگر بخواهد در گفتمان جامع‌الهی قرار بگیرد، نیازمند آن است که با تفحص و جستجو در روش‌ها و داشته‌های علمی و ذخایری که بشر در آن پیش رفته و بر آن افزوده، از چند زوایه بازسازی شود، که نخستین زاویه، داشتن نگاه نظری، عقلی و فلسفی به این حوزه است.

وی دومین زوایه را اخلاقی و ارزشی ذکر کرد و افزود: سومین نگاه در قلمرو سلامت و پزشکی نیز حکمی، فقهی و حقوقی است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: اگر سه ضلع مثلت نظری، عقلی فلسفی همچنین اخلاقی و ارزشی و حکمی و فقهی و حقوقی در کارهای مطالعاتی، تحقیق و پژوهش‌های حوزه سلامت باشد، آنگاه کاروان علم در مسیر جامعه بشری حرکت می‌کند.

اعرافی بیان داشت: در صورتی که علم بدون این اضلاع هم به مسیر خود ادامه دهد، آورده هایی برای بشر به همراه دارد، اما در حقیقت آورده جامع و آنچه که همه ابعاد زندگی بشری را تامین می‌کند، وقتی است که علم و دانش و هنر و فنون بشر بر این سه ضلع استوار شود.

وی گفت: رسالتی که گفتمان انقلاب اسلامی برعهده دانشمندان جوان و دانشجویان و استادان در مراکز علمی و دانشگاهی قرار می‌دهد، ۲ مورد است، یکی اینکه ایران اسلامی و جهان اسلام در علوم و فن‌آوری‌های گوناگون پیش برود و مرزهای دانش را در نوردد و از جهان نه تنها عقب نماند بلکه تلاش کند، حرکت رو به جلو داشته باشد.

اعرافی خاطرنشان کرد: در این ۴۴ سال به خوبی نشان داده شد، که اگر عزم و اراده و تصمیم و تدبیر درست حاکم شود، در قلمروهای علوم و فن‌آوری‌های گوناگون می‌توانیم، بدون کُرنش، تواضع و وابستگی به مرز دانش برسیم و به فضل‌الهی از مرزهای دانش نیز عبور کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: رسالت دوم و بسیار مهم جامعه دانشگاهی و حوزوی کشور این است که پیکره عظیم علم و دانش و این کالبد پیشرفته علوم و دانش‌ها همراه با رویکرد برآمده از سه ضلع فلسفی، کلامی، عقلی، معرفتی همچنین اخلاقی و ارزشی و حکمی، فقهی و حقوقی باشد.

وی با بیان اینکه حرکت ما به سمت پیوسته شدن امت اسلام برای شکل‌گیری کاروان علم و دانش و سلامت است گفت: باید سخن نو و تازه به میان آوریم و سایه این اضلاع را بر علم و دانش بیفکنیم و تاثیرهای آن را بر علوم به ویژه سلامت بررسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این نشست‌ها و همایش‌ها باید نقشه‌ها و خطوطی را ترسیم کند که دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز تحقیقی و پژوهشی همراه با دانشمندان و متفکران و عالمان دینی این رسالت‌ها و به ویژه رسالت دوم را پیش ببرند.

مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: گام‌های برداشته در خور تحسین است اما ما کاملا در این رسالت دوم در گام های اول و مراحل نخست قرار داریم.

اعرافی با بیان اینکه در منطق اسلام موضوع سلامت و به‌ویژه سلامت معنوی از یک الگوی متعالی و خاصی برخوردار است گفت: سلامت معنوی از نگاه اسلامی دارای ۱۰ شاخصه است، ما از یک الگوی متوازن، متعادل و سنجیده‌ای در حوزه سلامت معنوی برخورداریم که این شاخص‌ها، راهنمای حرکت درست و روشمند در اظهارنظرهای دینی و اسلامی در قلمرو سلامت و به‌ویژه سلامت معنوی است.

دهمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت با رویکرد جهانی، طی روزهای ۲۶ و ۲۷ بهمن‌ماه به همت دانشگاه‌های علوم پزشکی قم و جامعه المصطفی العالمیه و با سخنرانی تعدادی از استادان مطرح حوزه و دانشگاه و همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجتمع آموزش عالی امام (ره) قم برگزار شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار