نشریه مغانه چاپ پارس آباد مغان در پایگاه اینترنتی خود مطلبی با عنوان ' تهدیدهای کشتار غیر مجازدام در پارس آبادمغان ' به قلم علیرضا ارژنگی از فعالان مطبوعاتی این شهرستان درج کرده است .
کد خبر: ۱۰۹۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲ 10 October 2015
' کشتار و عرضه غیر مجاز و غیر بهداشتی دام و طیور در شهرستان پارس آباد مغان به مشکل و معضل بزرگی تبدیل شده و از تهدیدها و مخاطره های جدی علیه بهداشت و سلامت عمومی جامعه محسوب می شود.
در حالی شاهد فعالیت عاملان کشتار و عرضه غیرمجاز و غیرقانونی دام و طیور در سطح این منطقه هستیم که این شهرستان چندین سال است دارای مدرن ترین کشتارگاه صنعتی دام و طیور می باشد.
به رغم وجود این کشتارگاه های استاندارد و پیشرفته که با سرمایه گذاری و صرف اعتبار کلان توسط بخش غیر دولتی راه اندازی شده، همه روزه هزاران راس دام سبک و سنگین و هزاران قطعه مرغ در قصابی های منطقه به صورت غیر بهداشتی و بدون نظارت و دور از چشم ماموران شبکه دامپزشکی ذبح و عرضه می شود.
عاملان کشتار غیرمجاز دام از طرفی با ریختن فضولات و امعاء و احشای حاصل از ذبح دام در فضای باز و در مبادی ورودی و خروجی شهرها و روستاها، علاوه بر آلودگی های زیست محیطی، نقش مهمی در اشاعه و انتقال انواع بیماری ها دارند.
متاسفانه فرمانداران قبلی و فعلی و مسئولان ذیربط برای رفع این مشکل اساسی منطقه، تنها به برگزاری جلسات بسنده کرده اند و هیچ تصمیم قاطع و بازدارنده ای در این خصوص اتخاذ نشده است.
در این جلسات و نشست ها بارها فرمانداران گذشته و حال از برخورد شدید و بدون اغماض با قصابان غیرمجاز و نظارت جدی بر نحوه عرضه گوشت در سطح شهرستان خبر دادند که با کمال تاسف در حد حرف باقی مانده است.
احمدی فرماندار محترم شهرستان مرزی پارس آباد مغان ، در جلسه اخیر که با حضور دادستان محترم و سایر اعضاء و بویژه رییس شبکه بهداشت و درمان و رییس شبکه دامپزشکی شهرستان و شهردار شهر برگزار شد در مورد کشتار غیر مجاز دام و طیور تاکید کرد که برابر قانون هر گونه کشتار باید در کشتارگاه استاندارد و کاملابهداشتی صورت گیرد که متاسفانه تاکیدات و فرمایشات ایشان تاکنون خروجی نداشته و با متخلفان نیز بر خورد قاطع و عملی از سوی مسئولان ذیربط صورت نگرفته است .
اکثر قصابان و عده ای فرصت طلب کشتار، دام های سبک و سنگین را بعد محبوس کردن و بستن با طناب در انظار عمومی و در مقابل قصابی و دید مردم وشهروندان، به روش کاملا قدیمی و سنتی در داخل شهر ودر کنار جاده های مواصلاتی به مرکز استان انجام می دهند .
کشتارغیر قانونی و غیر بهداشتی دام و طیور علاوه بر مخدوش کردن سیمای شهر و روستا، موجب بروز و شیوع انواع بیماریهای مشترک بین انسان و دام می شود که جا دارد مسئولان مربوطه به خصوص دادستان محترم به عنوان مدعی العموم با برخورد قاطع و قانونی بساط قصابی ها و مراکز کشتار غیرمجاز دام و طیور را برچیند.
شهرستان مرزی پارس آباد مغان به عنوان دومین شهرسان پر جمعیت استان با داشتن حدود یک میلیون راس دام و طیور در بخش خصوصی و دولتی و بزرگترین مجتمع دامپروری در شرکتهای کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس در شمالغرب کشور ودر کناره های رودخانه پر آب ارس ودر مجاورت کشور آذربایجان واقع شده است '.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار