امام جمعه ایلام؛
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام در دیدار با محمد احمدوند معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی را مراکز مهم فرهنگی دانست که باید به به‌روزترین امکانات تجهیز شوند و زمینه پاسخگویی به مردم و رفع ناکارآمدیهای موجود را فراهم کنند.
کد خبر: ۱۰۸۲۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲ 16 December 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ محمد احمدوند، معاون اداری مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به همراه محمدعلی محمدی، مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد؛ ناصر نجفی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری ایلام و سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام با هدف بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی با حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام دیدار و گفتگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار در این دیدار اظهار داشت: استان ایلام در دوران دفاع مقدس به دلیل عدم برخورداری از زیرساخت های لازم و ریسک بالای سرمایه‌گذاری ناشی از موقعیت نظامی و قرار گرفتن در نوار مرزی با دشمن متخاصم، با عدم اقبال بخش خصوصی روبرو بود و به همین دلیل نیز برای مدت زمانی طولانی از مزایای توسعه همه‌جانبه محروم شد.

وی افزود: در پایان جنگ و دوران سازندگی تلاش‌های خوبی برای بازسازی و ایجاد زیرساخت‌ها صورت گرفت اما واقعیت این است که این اقدامات به دلیل انباشت مشکلات گذشته، تحرکی محسوس در روند توسعه استان ایجاد نکرد.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام با تشریح تأثیرپذیری عمیق بخش فرهنگ و هنر از مشکلات مذکور، خاطرنشان ساخت: تأثیر محرومیت‌های گذشته استان اثر فراوانی بر عدم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی داشته است و اقتضای عدالت، جبران این محرومیت‌ها است.

امام جمعه ایلام اشاره کرد: خروجی پایین برخی دستگاه‌های خدمت‌رسان فرهنگی قابل قبول نیست و باید با آسیب‌شناسی لازم و رفع موانع موجود، زمینه احیا و اثرگذاری آنها فراهم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار همچنین اظهار داشت: بررسی‌های اولیه در موضوع اغتشاشات اخیر نشان می‌دهد فرهنگ، موضوع بسیار مهمی است و به عنوان لایه زیرین و ناپیدای جامعه باید مورد توجه تصمیم‌گیران و مدیران اجرایی قرار گیرد و با تدابیر لازم، غفلت‌های صورت گرفته در این زمینه برطرف شود.

رئیس شورای فرهنگی عمومی استان ایلام با انتقاد از وضعیت بودجه فرهنگی، گفت: تلاش‌های ما در زمینه فرهنگی اقناع‌کننده نیست و باید برای تمام اقشار جامعه برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت کتابخانه‌های عمومی، بیان داشت: کتابخانه‌های عمومی به عنوان مراکز فرهنگی مهم باید به به‌روزترین امکانات تجهیز شوند و زمینه پاسخگویی به مردم و رفع ناکارآمدیهای موجود را فراهم کنند.

کتابخانه‌های عمومی به عنوان مراکز مهم فرهنگی باید به امکانات روز مجهز شوند

محمد احمدوند، معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این دیدار با تقدیر از توجه ویژه نماینده ولی فقیه در استان ایلام به مقوله کتاب و کتابخانه‌های عمومی، گفت: کتاب و کتابخوانی نزد رهبر معظم انقلاب از اهمیت بالایی برخوردار است و تأکیدات همواره ایشان بر این موضوع نشان از دغدغه‌های جدی معظم له است.

احمدوند اظهار داشت: مسئله روز کشور، موضوعی اجتماعی، فرهنگی است و آسیب‌هایی که از ناحیه فضای مجازی و نفوذ شبکه‌های اجتماعی متوجه ما است، مستلزم توجه جدی به مقوله فرهنگ است. کتاب، مهمترین جزء فرهنگ است و بخش بزرگی از ضعف‌هایی که متوجه کشور ما است از ناحیه کاستی ها و بی توجهی ها در این زمینه است.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور در منطقه و جهان اسلام در جایگاه اول قرار دارد و اختلاف معناداری با برخی کشورهای مدعی دارد.

احمدوند اشاره کرد: مدیران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی شخصیت‌های فرهنگی و صدیق و متعهد به ارزش‌های اسلامی هستند و با وجود مشکلات فراوان به‌ویژه در بحث مالی، صادقانه خدمت می‌کنند.

معاون اداری و مالی نهاد در ادامه خاطرنشان کرد: توجه ویژه به بخش کودک و نوجوانان سیاست راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و در کنار ارائه خدمت به سایر افراد و گروه‌های اجتماعی، توجه ویژه‌ای به این بخش از نظر محتوایی و شکل ارائه خدمت شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نگاه نهاد به کتابخانه‌های عمومی براساس استانداردهای بین‌المللی مدیریت این مراکز است و توسعه خدمات متنوع و قابل ارائه، در دستور کار است. بحث آموزش مهارت‌های اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی برابر اصول و قواعد آنها و با هدف مهارت‌آموزی اعضا و مراجعین، به طور جدی پیگیری می‌شود.

احمدوند در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در استان ایلام نیاز به حمایت همه‌جانبه توسعه کتابخانه‌های عمومی است و نهاد این موضوع را با نگاهی ویژه دنبال می‌کند.

همچنین سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی و تنوع ارائه خدمات آنها، گفت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی در محیط کتابخانه‌های عمومی باعث استقبال از کتاب و ایجاد جذابیت به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان شده است. فراهم کردن فضای مناسب برای جلب توجه کودکان و نوجوانان نیازمند بودجه و امکانات لازم است و باید در قوانین فرادستی به‌ویژه قانون بودجه سرفصلهای مشخصی برای تربیت اخلاقی و مهارت‌آموزی اجتماعی آنها قرار گیرد.

حیدری اظهار داشت: ناپایداری منابع درآمدی به‌ویژه در بخش سهم نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها، با وجود صراحت قانون در این زمینه، باعث مشکلات فراوان و کندی در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کتابخانه‌های عمومی شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام ادامه داد: منابع درآمدی جدید دستور کار همیشگی مدیران کتابخانه‌های عمومی است و در استان ایلام رایزنی‌های گسترده‌ای به‌ویژه با خیرین و نهادهای عمومی خدمت‌رسان مانند ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد علوی صورت گرفته است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار