دیار الوند که این روزها به واسطه کاهش چشمگیر بارندگی ها و خشکسالی ناشی از آن دچار مشکل جدی تنش آبی و کمبود منابع شده، چشم انتظار همت بالا و روحیه جهادی دولت سیزدهم برای افتتاح ابر پروژه آبرسانی به همدان است، پروژه ای که با تامین آب پایدار و سالم، مشکل تاریخی کم آبی این دیار را حل می کند.
کد خبر: ۱۰۶۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸ 23 August 2022

دیار الوند که این روزها به واسطه کاهش چشمگیر بارندگی ها و خشکسالی ناشی از آن دچار مشکل جدی تنش آبی و کمبود منابع شده، چشم انتظار همت بالا و روحیه جهادی دولت سیزدهم برای افتتاح ابر پروژه آبرسانی به همدان است، پروژه ای که با تامین آب پایدار و سالم، مشکل تاریخی کم آبی این دیار را حل می کند.

به گزارش تابناک همدان از ایرنا، استان همدان در سال جاری با کاهش ۴۴ درصدی حجم بارندگی و روان آب های حاصله مواجه شد، از آنجایی که آب های سطحی تشکیل دهنده ۶۵ درصد ذخایر آب شرب شهر همدان است کاهش روان آب ها و به تبع آن کاهش حجم ذخیره سدها موجب افت منابع تامین آب و بروز مشکل جدی طی روزهای اخیر در تامین آب مصرفی این شهر شده است.

در پی کاهش جدی بارش ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان به صورت چشمگیری کاهش یافته است، به نحوی که معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران حجم ذخیره آب سد اکباتان همدان را حدود یک میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: سد اکباتان در پایان هفته نخست شهریور ماه خشک و از مدار خارج می‌شود.

«علیرضا الماسوندی» اوایل هفته جاری در نشست اعضای شورای آب استان همدان، افزود: ورودی سد اکباتان صفر است و اکنون ۴۵۰ لیتر در ثانیه آب از این سد برداشت و از طریق تصفیه خانه اکباتان وارد شبکه آبرسانی شهر همدان می‌شود.

همین امر از ابتدای هفته جاری موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان بندی قطع شبکه در این شهر شده است و حالا با قطعی مکرر آب و مشکل بی آبی شهر همدان، مردم دیار الوند چشم به تکمیل طرح آبرسانی دوخته اند تا با بهره برداری از این ابرپروژه، مشکل کم آبی این کهن دیار برای همیشه حل شود.

 

ابرپروژه آبرسانی به شهر همدان

و حالا با قطعی مکرر آب و مشکل بی آبی شهر همدان، مردم دیار الوند چشم به طرح آبرسانی به شهر همدان دوخته اند تا با بهره برداری از این پروژه بزرگ مشکل کم آبی این کهن شهر حل شود.طرح آبرسانی به شهر همدان دارای خط انتقالی به طول ۱۴۰ کیلومتر است، این طرح با خط انتقال ۱۶۰۰، لوله ای به قطر یک متر و ۶۰ سانتی متر، سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع نزدیک به ۶۰۰ متر دارد.

 

پروژه انتقال آب به همدان، از سال ۱۳۸۳ با سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به همدان تصویب شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری برسد؛ در حالی که در سال ۱۴۰۰ با آغاز به کار دولت سیزدهم، این پروژه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اکنون با تلاش دولتمردان این ابر پروژه با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و با شتابی کم نظیر در حال انجام است.

به دلیل اهمیت اجرای این پروژه آیت الله سید ابراهیم رییسی در سفر استانی خود به همدان که در 6 مرداد ماه امسال انجام شد، بر تکمیل این پروژه ظرف ۲ ماه آینده تاکید کرد و ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز به تکمیل پروژه اختصاص داد.

تامین آب پایدار و دراز مدت ۱۲ شهر و ۱۵۹ روستای استان همدان از اهداف اصلی این ابر پروژه ملی است.

طرح آبرسانی همدان پروژه ای موثر و راهگشا برای برون رفت دیار الوند از خشکسالی که دولت سیزدهم کمرهمت بسته است تا این طرح را پس از ۱۷ سال به بهره برداری برساند.طرح آبرسانی همدان پروژه ای موثر و راهگشا برای برون رفت دیار الوند از خشکسالی است که دولت سیزدهم کمرهمت بسته تا با جبران کم کاری دولت های گذشته این طرح را پس از ۱۷ سال تکمیل و به بهره برداری برساند.

 

تنها یک کیلومتر تا پایان لوله‌گذاری طرح آبرسانی همدان باقی مانده است

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب در سفر به همدان برای پیگیری وضعیت آب شرب این شهر گفت: طول خط انتقال طرح آبرسانی به همدان ۱۴۰ کیلومتر است که اکنون با تلاش نیروهای پیمانکار این طرح، تنها یک کیلومتر تا پایان لوله‌گذاری آن باقی مانده است.

«مجید آقازاده حبشی» افزود: خشکسالی در طول ۲ سال گذشته بیشتر نقاط کشور را فرا گرفته است به طوری که میانگین بارش های کشور ۲۷ درصد و استان همدان ۴۴ درصد نسبت به میانگین بلند مدت، کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی طرح آبرسانی به همدان به سرعت در حال اجراست و پیش بینی می شود فاز نخست آن در زمانی که رییس جمهور و وزیر نیرو تعیین کرده اند به بهره برداری برسد.

 

دستور تامین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبرسانی همدان از سوی وزیر نیرو

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: وزیر نیرو در سفر روز (شنبه) خود به استان، دستور تامین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبرسانی شهر همدان را صادر کرد که به حساب این شرکت واریز شد.

«محمد ضروری» افزود: فاز نخست طرح آبرسانی به همدان مراحل پایانی خود را می گذراند و با سرعت زیادی امکانات و تجهیزات این طرح توسط پیمانکار در حال نصب و راه اندازی است.

«محمد ضروری» افزود: فاز نخست طرح آبرسانی به همدان مراحل پایانی خود را می گذراند و با سرعت زیادی امکانات و تجهیزات این طرح توسط پیمانکار در حال نصب و راه اندازی است.وی اظهار داشت: سه دستگاه الکتروموتورهای پمپاژ این طرح وارد کارگاه شده و چهار دستگاه دیگر نیز درحال آماده شدن و بارگیری به مقصد کارگاه پروژه است.

ضروری با اشاره به اینکه عملیات اجرایی خط انتقال بای پس این طرح نیز ۲ هفته پیش به صورت اضطراری کلید خورد، تصریح کرد: با تامین لوله و لوله گذاری در چند روز آینده، عملیات اجرایی این خط بای پس در زمان تعیین شده به پایان می رسد.

 

زمان‌بندی موقت توزیع آب در همدان/ اولویت دولت تامین منابع پایدار با افتتاح ابرپروژه آبرسانی است

استاندار همدان با اشاره به تنش آبی ناشی از خشکسالی و کاهش ذخیره سد اکباتان، گفت: جدول زمانبندی مدیریت مصرف تنظیم شده که فشار آب طی ساعاتی در برخی نقاط کاهش و در برخی نقاط نیز افزایش پیدا کند، البته این اقدام به‌صورت موقت و تا زمان بهره برداری از فاز اول پروژه آبرسانی به شهر همدان انجام می شود

علیرضا قاسمی فرزاد با اشاره به سفر وزیر نیرو  با هدف پیگیری پروژه آبرسانی به همدان و زمینه سازی برای تسریع در اجرای و بهره برداری از طرح، افزود: از لحاظ خشکسالی و تنش آبی، استان همدان در یک منطقه خشک قرار دارد و طی چندسال گذشته از یک‌سو میزان تنش آبی شدت یافته و از سوی دیگر حجم ذخیره آب سد اکباتان نیز کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در روزهای اخیر شاهد افت فشار در مخازن آب شهر همدان بودیم که با توجه به افزایش گرما، میزان ورودی آب کاهش و میزان مصرف نیز افزایش یافته است و ضرورت دارد که از مصرف بی‌رویه آب در این ایام پرهیز شود.  

استاندار همدان تاکید کرد: خویشتن‌داری و همکاری مردم در این چند روز که برنامه زمان‌بندی توزیع آب انجام شده، قابل تقدیر و تشکر است و تقاضا داریم که تا انتقال آب، با همراهی بیشتر به ما در این زمینه کمک کنند.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه هدف از سفر وزیر نیرو به استان، بررسی پیشرفت پروژه آبرسانی به شهر همدان و فرآیند اقدامات کار بود، افزود: دولت سیزدهم به فکر تامین آب پایدار برای شهر همدان است

وی با تاکید بر اینکه همه با هم کمک کنیم تا با اصلاح الگو مصرف، بحران آب همدان حل شود، گفت: پروژه آبرسانی به شهر همدان طی ۴‌ماه اخیر و به همت دولت سیزدهم، بیش از ۱۷ سال در دولت‌های قبلی، پیشرفت داشته است.

استاندار همدان اظهار داشت: ابر پروژه آبرسانی به شهر همدان از سال ۸۳ با سفر رهبر معظم انقلاب به همدان تصویب و قرار شده تا سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری برسد؛ این‌ در حالی است که در سال ۱۴۰۰ با آغاز به کار دولت سیزدهم، این پروژه تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: دولت سیزدهم به فکر تامین آب پایدار برای همدان است و با پیگیری‌های انجام شده و به دستور رییس محترم، اعتبار ویژه‌ای برای این کار اختصاص یافته است ضمن اینکه طی چندماه اخیر وزارت نیرو و در راس آن وزیر، معاونین و همچنین مدیران و کارکنان آب‌منطقه‌ای و شرکت آبفا در سطح استان همدان اقدامات و فعالیت‌های خوب و موثری داشته‌اند که قابل تقدیر و تشکر است.  

نماینده عالی دولت در استان همدان با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه آبرسانی به شهر همدان طی ۴‌ماه اخیر در دولت سیزدهم بیش از ۱۷ سال در دولت‌های قبل بوده و تقریبا در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: وزیر نیرو به دنبال آن است تا یک جدول زمان‌بندی شده از اقدامات باقیمانده برای پروژه آبرسانی به شهر همدان مشخص کند. 

وی افزود: با توجه به بازدیدهای میدانی وزیر نیرو، طی چند هفته آینده فاز اول پروژه انتقال آب به همدان انجام خواهد شد و بخش عمده پزوژه آبرسانی انجام شده و ممکن است کار تصفیه‌خانه مقداری طول بکشد. 

 
شمارش معکوس برای افتتاح ابر پروژه آبرسانی همدان

وزیر نیرو با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: در همین ارتباط مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف ۲ تا سه هفته آینده به بهره برداری می رسد.

وزیر نیرو با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: در همین ارتباط مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف ۲ تا سه هفته آینده به بهره برداری می رسد.«علی اکبر محرابیان » در جریان سفر به استان همدان به منظور بازدید از طرح آبرسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسالی و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان افزود: این طرح یک ابر پروژه است که از ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن شروع شده است.

وی ادامه داد: این طرح فراز و نشیب زیادی داشته است و با توجه به وضعیت تامین آب همدان و خشکسالی ممتد این استان و به ویژه سال آبی جاری قرار شد این طرح جزء طرح های ویژه و اولویت دار دولت قرار گیرد وهر چه سریعتر برای تکمیل آن اقدام شود.

محرابیان خاطرنشان کرد: البته سال گذشته که قرار بر این شد که این طرح تکمیل شود بخش قابل توجهی از طرح باقی مانده بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به پیشرفت هایی که این پروژه در ماههای اخیر داشته و با توجه به سرعت و بسیح همه امکانات در کشور و تامین اعتبار سعی شده این طرح در اسرع وقت راه اندازی شود.

 

تلاش جهادی دولت و دستگاه های امدادی برای تامین آب مصرفی مردم تا حل پایدار مشکل

آبرسانی با تانکرهای سیار، تزریق اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی در سفر وزیر نیرو، ارسال محموله آب از سوی هلال احمر و شمارش معکوس برای افتتاح ابر پروژه انتقال آب به همدان گوشه ای از تلاش مسئولان محلی و کشوری برای فروکش کردن عطش دیار الوند است که این روزها در محاصره خشکسالی است.

در این بین هلال احمر، شهرداری و فرمانداری برای آبرسانی به مناطق مختلف شهر آستین های همت را بالا زده تا بخشی از بحران آب را مدیریت کنند.

 
فرماندارهمدان با اشاره به شرایط خشکسالی و اعمال برنامه مدیریت مصرف و قطعی آب از عملیات آبرسانی به ۷۰ نقطه شهرستان همدان خبر داد، اقدامی به موقع که آب گوارایی بر گونه های خشکیده این دیار بود.

جمعیت هلال احمر نیز به رسم و مرام بشردوستی وارد میدان عمل شد و هزار گالن ۱۵ لیتری آب آشامیدنی را بین محلات حاشیه و محروم شهر همدان توزیع کرد تا از شدت تنش آبی در مرکز استان بکاهد.

پرسنل خدوم این جمعیت هم به یاری همدان تشنه شتافت و یک میلیون بطری آب آشامیدنی یک و نیم لیتری را در مناطق دچار تنش آبی شهر همدان‌ توزیع می کنند.

اکنون مردم همدان که این روزها صبورانه قطعی مکرر آب را تحمل کرده اند و همراهی خوبی با دولتمردان دارند تنها به پروژه آبرسانی همدان می اندیشید تا شاید با بهره برداری از این ابر پروژه به تعبیر وزیر نیرو، به زودی آب بر سر سفره آنها قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار