بدون تردید با توجه به ظرفیت‌های استان ایلام در زمینه تولید محصولات کشاورزی ایجاد کارخانه های تولید زیر بخش های زراعی باعث رونق اشتغال وافزایش تنوع در محصولات این ماده مهم غذایی خواهد داشت .
کد خبر: ۱۰۴۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ 06 June 2022

تابناک ایلام ،امین دانیالی :: کشاورزی یکی از زیربنائی ترین و اساسی ترین نیازهای بشر است که سهم بزرگی درسبد غذایی همه کشورهای جهان دارد.

کشاورزی و صنایع و زیر بخش های آن خیلی زودتر از پیش بینی های متخصصین و تحلیلگران اهمیت استراتژیک خود را در مبادلات و منازعات جهانی نشان داد.

اثرات شِگَرفِ محصولات کشاورزی که گوشه کوچکی از آن در مناقشه اوکراین و روسیه خود را نشان داد این واقعیت پنهان را مبرهن کرد که باید با راه اندازی صنایع تبدیلی واستفاده بهینه از مشتقات محصولات کشاورزی ، ازهدر رفت این سرمایه مهم و حیاتی جلوگیری نمود بی شک صنایع تبدیلی نقش بسیار مهمی در رونق کشاورزی ایفا می کند.

این صنعت اثرگذار در سال‌های اخیر به منظور افزایش محصولات فرآوری شده، کاهش ضایعات، افزایش صادرات غیرنفتی، توسعه بهره‌ وری جهش قابل قبولی داشته که با تکمیل آن سهم ۳۰ درصدی ضایعات کلی در بخش کشاورزی ایران که قطعا گوشه‌ای نیز مربوط به استان ایلام است به عنوان تولید درنظر گرفته می‌شود و ارزش افزوده آن در جداول محاسباتی ثبت خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان ایجاد این صنایع تبدیلی بمنظور توسعه زیر بخشهای کشاورزی، ایجاد فرصت‌های شغلی و تامین نیاز‌های حیاتی جامعه خیلی مفید مؤثر است .

بدون تردید با توجه به ظرفیت‌های استان ایلام در زمینه تولید محصولات کشاورزی ایجاد کارخانه های تولید زیر بخشهای زراعی باعث رونق اشتغال وافزایش تنوع در محصولات این ماده مهم غذایی خواهد داشت .

ورود یکباره محصولات مختلف در فصول متفاوت زمینه و رشکستگی و زیان اقتصادی کشاورزان را جبران میکند. براساس اظهارنظر متولیان و تصمیم گیرندگان این صنعت مادر، اختصاص ۹۸ میلیارد تومان اعتبار به حوزه کشاورزی تاحدودی میتواند دربخش های مختلف کمک کند و رویکرد کشاورزی را به سمت و سوی ماشینی شدن وآبیاری نوین سوق دهد.

استفاده از منابع آبی سد‌های استان .‌اختصاص وام‌های خشکسالی به کشاورزان استان در سال جاری از سوی بانک ها و نهاد های مربوطه مرحله دیگری از کمک به توسعه این بخش مهم است که قادراست کشاورزی استان را به جلو تر سوق دهد.

با این کمک ها و توجه بیشتر مسئولان به کشاورزان و استفاده بیشتر از کارشنان زبده در زمان کشت ، داشت و برداشت محصولات کشاورزی می توان به آینده کشاورزی کشور امیدوار بود زیرا هر آنچه که باعث رونق و پیشرفت کشاورزی می شود همانا استفاده از روش هاوفن ِوریهای نوین و بهره بردن از علم ودانش روز در این زمینه است هرچند در سالهای اخیر تا حدودی به این موضوع پرداحته شده اما نتوانسته کشاورزان را برای رسیدن به هدف مطلوب یاری کند.

بررسی ظرفیت های اشتغال زایی بخش کشاورزی در عرصه های اقتصاد شهر و روستا استان ایلام در بررسي هاي اقتصادي، شناسايي بخش هايی با ظرفيت ها و اشتغال زايي برای برنامه ريزي هاي آینده دارای اهميت است. اشتغال زايي بخش کشاورزي استان ايلام خیلی بالاست ، نتايج وضعیت اقتصادی شهر و روستا نشان داد که بخش کشاورزي در مناطق شهري از جايگاه بالايي در مقایسه با ساير بخش هاي اقتصادي برخوردار نيست.

ولي در مناطق روستايي از بالاترين جايگاه و مزیت برخوردار است و به عبارتي ديگر بخش کشاورزي به عنوان دومين بخش اشتغال زا در کل استان و به عنوان اصلي ترين بخش در مناطق روستايي مي باشد که از قابليت بالايي در تاثيرگذاري بر بخش هاي ديگر اقتصاد (به خصوص در نواحي روستايي) و دروني کردن فعاليت ها برخوردار است.

يکي از مهم ترين انگيزه هاي زنان و مردان براي اشتغال، رفع نيازهاي مادي است. بر اين اساس، شغل درآمدزا نيازهاي مالي آنان دربخش کشاورزی بیشتر به چشم میخورد .

بخش کشاورزی تأمین کننده نیاز اولیه مردم همه جوامع است ، نه تنها کم‌ترین وابستگی را به خارج از کشور دارد، بلکه در همه شرایط به ویژه به هنگام بحران‌ها و تشدید تحریم‌های جهانی می‌تواند، به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر به‌سزایی در کاهش اثر بحران‌ها و تداوم پیشرفت و رشد سایر عرصه‌ها داشته باشد.

اگر این باور در وجود مسئولین بوجود بیاد که تقویت بخش کشاورزی به تنهایی قادراست انتظارات مقام معظم رهبری در اشتغالزایی و رفع موانع تولید برآورده کند خودبه خود کشاورزی به رونق روز افزون میرسد وبه استقلال اقتصادی کشور کمک میکند.

آمار‌های رسمی منتشر شده این بخش در سال ۹۹نشان می‌دهد کشاورزی با دارا بودن بیش از ۴.۳ میلیون نفر بهره‌بردار، سهم هشت درصدی از تولید ناخالص داخلی یعنی حدود ۴۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است و بدون تردید استان‌هایی که دارای ظرفیت توسعه کشاورزی هستند می‌توانند نقش‌آفرینی بالایی در این زمینه ایفا نموده و کشاورزی را به جایگاه ویژه‌ای در توسعه استان خود به نقطه مطلوب برسانند.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام  : درحال حاظر سطح اراضی آبی استان ۱۱۵ هزارهکتار است که بابهره برداری کامل ازطرحهای سه گانه آب وخاک استان سامانه گرمسیری ، میزان اراضی آبی استان به ۱۸۰ هزارهکتار افزایش خواهدیافت و سالیانه به طورمتوسط ۲۳۰ هزار هکتار ازاراضی استان به زیرکشت محصولات زراعی میرود.
وی یاد آورشد؛ سطح زیر کشت باغات استان ۵۲۰۰ هکتار و تولیدآن بیش از ۱۸ هزارتن است .

به گفته وی: میزان تولید محصولات کشاورزی استان بیش ازیک میلیون تن می باشد که ازاین میزان ۱۸۰ هزار تن محصولات دامی و۸۲۰ هزارتن نیز محصولات زراعی ودامی است.

این مسئول اضافه کرد:میزان تولید گندم استان بالغ بر۳۳۰ هزارتن است و مقدار جو تولید شده نیر ۵۰ هزار تن و دیگر محصولات ۴۲۰ هزار تن که شامل انواع کلزا ، ذرت دانه ای ،ذرت سیلویی ،سبزی وسیفی ، برنج و حبوبات می باشد .

عموزاده درمصاحبه با تابناک آبدانان درخصوص مشکلات پیش روی کشاورزان استان اظهار داشت : خشکسالی های پیاپی سال های اخير و کاهش تولید و به تبع آن درآمد کشاورزان افزایش هزینه‌های تولید عدم ثبات در بازار صادرات محصولات کشاورزی ،نرخ سود بالای تسهیلات بخش کشاورزی ،عدم سرمایه‌گذاری مناسب دولت و بخش خصوصی در حوزه‌ی کشاورزی ،خرد بودن سطح بهره‌برداری افزایش سرسام‌آور قیمت ماشين آلات بخش کشاورزی و محدودیت در واردات تکنولوژی روز دنیا ،کاهش میزان ذخایر آب در پشت سدها ،افت کیفیت آب ازجمله موانع سرراه کشاورزان استان برای افزایش تولید است .

عموزاده به توسعه شهرک های گلخانه‌ای یکی از سیاست های جدید در استان اشاره کرد و یاد آور شد: صنعت گلخانه ای علاوه بر افزایش تولید در واحد سطح موجب بهره وری از عوامل تولید به خصوص آب می گردد و اشتغالزایی بسیار بالایی نیز داردکه در این راستا تا کنون سه شهرک گلخانه‌ای در شهرستان های هلیلان، مهران و بدره ایجاد شده است و در نظر است در هر شهرستان حداقل یک شهرک گلخانه‌ای ایجاد شود.

وی از اتمام مطالعه سد دویرج شهرستان دهلران و واگذاری طرح پرورش در قفس به افراد بومی منطقه خبرداد واضافه کرد:مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی موجود جهت مقابله با خشکسالی با استفاده از تسهیلات کم بهره مکانیزاسیون از اولویت های برنامه ها ی سازمان جهاد کساورزی استان می باشد.

امیدواریم باهمت متولیان، مساعدت و تقویت صنعت کشاورزی ومشارکت آحاد مردم وبخصوص بهره وران بخش کشاورزی درآینده نزدیک شاهد استقلال اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران باشیم./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار