از انجاییکه تاثیر کاهش بارندگی های فصل زمستان و بهار و متعاقبا کاهش دبی سرشاخه های اصلی سدهای استان ،به صورت پایین آمدن سطح آب ذخیره سدها و آب های زیر زمینی کاملا مشهود است ،بنابراین این همکاری و هماهنگی ها باید به شکلی جدی و میدانی از طرف ذیل در دستور کار قرار گیرد ؛
کد خبر: ۱۰۳۷۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱ 04 April 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::بررسی آمار بارندگی های سال آبی جاری بیانگر واقعیت تلخ خشکسالی بی سابقه در استان ایلام و دیگر استان های غربی کشور است.

آنگونه که آمار میزان بارندگی های سازمان هواشناسی نشان می دهد ،حداقل در استان ایلام وضعیت بارندگی فصل زمستان و بهار نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری را نشان می دهد.

رخداد تلخ و کم سابقه و شاید هم بی سابقه ای در یکی دو دهه اخیر ،که آثار آن در مزارع دیم ،عرصه های طبیعی و مراتع استان ایلام به وضوح قابل لمس است.

اگر از تاثیر این خشکسالی بر وضعیت کشت دیم و مراتع و آثار مخرب آن بر تولید محصولات استراتژیک و دامپروری بدلیل امکان جایگزین آن ازطریق واردات نیاز مردم کشور بگذریم،اما اثرات نامطلوب این کم بارشی بی سابقه بر منابع تامین آب شرب رو زمینی و‌زیرزمینی موضوع ساده ای نیست که بخواهیم با بی توجهی از کنار آن عبور کنیم .

در حالیکه حتی در سالهای گذشته که بارش ها در وضعیت نرمالی قرار داشت،تنش آبی در برخی مناطق استان کاملا مشهود بود ،یقینا شکلگیری این‌وضعیت ، تابستان پیش رو را سرشار از تنش آبی خواهد کرد .

تنش های قابل تحققی که هم می تواند حیات انسانها و دیگر جانداران اهلی و غیر اهلی را به مخاطره اندازد و هم ازسویی منشا شکل گیری بحران های اجتماعی و متعاقبا امنیتی در بسیاری از مناطق شهری ،روستایی و عشایری استان شود.

بالطبع با آغاز فصل گرما و استفاده اجباری مردم از وسایل سرمایشی و مصرف آب شرب از یک سو و روی آوردن کشاورزان به کشت محصولات آب از سوی دیگر می تواند دامنه این تنش ها را افزایش داده و منجر شکلگیری بحران جدی در استان شود 

از اینرو عبور از این وضعیت و قایق آمدن بر آن، همکاری جدی مردم و هماهنگی بین دستگاهی اژژ طریق تغییر الگوی مصرف در سه حوزه شرب،کشاورزی و صنعتی را می طلبد .

از انجاییکه تاثیر کاهش بارندگی های فصل زمستان و بهار و متعاقبا کاهش دبی سرشاخه های اصلی سدهای استان ،به صورت پایین آمدن سطح آب ذخیره سدها و آب های زیر زمینی کاملا مشهود است ،بنابراین این همکاری و هماهنگی ها باید به شکلی جدی و میدانی از طرف ذیل در دستور کار قرار گیرد ؛

 

۱-همکاری مردم در جای جای استان مهمترین رکن اثرگذار برای عبور از این وضعیت بحرانی محسوب خواهد شد ،نگاه مردم به شیوه مصرف باید متفاوت تر از سال های قبل باشد و از طریق تغییر الگوی مصرف چه در شرب،شستشو واستفاده از وسایل سرمایشی این همکاری قابل لمس شود.

۲-کمیته مدیریت مصرف آب در استانداری با مشارکت دستگاههای مسئول تشکیل شده و پلیس آب در راستای کنترل و نظم بخشی به نحوه مصرف آب پیش بینی شود.

۳-یقینا قصه پر غصه و غیر مسئولانه آب های پشت کنتوری خانه باغ ها و دیگر حوزه های مصرف که سهم به سزایی در اتلاف آب به خود اختصاص داده اند در سال جاری نیز استمرار خواهد داشت .

 

از اینرو کمیته بحران با کمک دادستانی و نیروی انتظامی به طور جدی با بررسی و‌شناسایی این کانون های اتلاف آب ،به طور جدی ریشه این پدیده مخرب را در استان بخشکاند.

 

۳-موضوع تصفیه خانه ها و بازیاب آب شهرها بمنظور آبیاری فضاهای سبز ،پارکها و باغ ها بطور جدی در دستور کار قرار گیرد .

 

۴-تغییر نحوه احتساب آب مصرفی و اعمال جرایم برای مشترکین پر مصرف در دستور آب شرکت های آب وفاضلاب مد نظر باشد .

 

۵-نظارت دقیق تری بر کارگاههای آب بر نظیر کارواش ها و قالیشویی ها اعمال شده و تغییر نوع مصرف از شرب به آب بازیاقت شده در دستور کار قرار گیرد .

 

۵-اختصاص اعتبار عمرانی به شرکت آب و فاضلاب استان بمنظور اصلاح شبکه های فرسوده و مرمت آن می تواند از اتلاف بخش قابل توجهی از آب شرب شهرها و روستاها جلوگیری به عمل آوره.

 

۶-با توجه به ابلاغیه وزارت نیرو ،سازمان جهاد کشاورزی در سالجاری از کشت محصولات آب بر نظیر برنج و هنوانه در مناطق مختلف استان جلوگیری به عمل آورد.درراین راستا تشکیل کمیته آب شهرستان ها و بخش ها با مشارکت دشتگاه فضایی و انتظامی ضروری به نظر می رسد

 

۷-به منظور حفظ پویایی صنایع بزرگ و کنترل مصرف آب در صنعت ، راهکار جایگزینی برای تغییر آب مصرفی این صنایع از شرب به دیگر آب های در دسترس تدوین و عملیاتی شود .

 

۸-امور آب بدون تسامح و تساهل به موضوع چاهها و تلمبه های غیر مجاز مستقر در رودخانه ها ورود و نسبت به پلمپ و جمع آوری آنان مبادرت ورزد .

 

۹-موضوع تغییر الگوی مصرف آب در چاههای آب کشاورزی از طریق تخصیص هفتگی و نصب کنتورهای هوشمند جدی گرفته شده و بصورت میدانی این مقوله در دستور کار قرار گیرد .

 

۱۰-یادآوری می شود انشعاب های غیر مجاز تاثیر شگرفی بر افزایش مصرف آب بر جای خواهندگذاشت،کنترل این موضوع از طریق شناسایی ،خودمعرفی و استفاده از ظرفیت مردم از طریق اعطای مشوق ها با جدیت دنبال شود.

 

۱۱-کمیته اطلاع رسانی و فرهنگ سازی با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و دیگر رسانه های نوین و دیجیتال فعال شده و نقش رسانه ها در فرهنگ سازی برای تغییر الگوی مصرف از سوی مردم به کار بسته شود

در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد مردم خوب ما باید بدانند که آنان از موضوع تنش آبی و بحران بی آبی در حوزه های گوناگون زندگی متاثر خواهند شد ،بنابراین ضرورت دارد احساس مسیولیت خود در قبال بحران کم آبی را افزایش داده تا همه با هم بتوانیم سختی ها و تلخی های ناشی از این وضعیت را پشت سر بگذاریم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار