تعامل مشترک در حوزه اسناد و نسخ خطی دیجیتال، تبادل و به‌اشتراک‌گذاری پژوهش‌ها از جمله اهداف همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات و مرکز اسناد کتابخانه حرم حضرت اباالفضل(ع) با کتابخانه مرکزی است.
کد خبر: ۱۰۳۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶ 08 March 2022

 شیخ محمود صافی رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات آستان مقدس حضرت اباالفضل ‌العباس(ع) و محمدباقر زبیدی، رئیس مرکز اسناد کتابخانه حرم حضرت اباالفضل ‌العباس(ع) از کتابخانه مرکزی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بازدید کردند.

رئیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان این بازدید را پیرو تعاملات و جلسات پیشین دو طرف در سال‌های گذشته دانست و اظهار داشت: بهره گیری از منابع اطلاعاتی در قالب اسناد تاریخی، نسخ خطی و منابع شیعی به‌ویژه درباره اهل‌بیت(ع) و حضرت اباالفضل ‌العباس(ع)، منابع و مستنداتی که درباره شهرهای کربلا و نجف در عراق وجود دارد و همچنین منابعی که در آستان قدس رضوی و همچنین کتابخانه مرکزی اصفهان وجود دارد از جمله اهداف این تعامل بوده است.

محمدرضا کشانی با اشاره به وجود مجموعه بی‌نظیری از اسناد و نسخ خطی در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان افزود: طی سال‌های گذشته نسخ خطی از کشورهای مختلف را گردآوری کرده‌ایم. بیش از 2 هزار نسخه خطی به صورت دیجیتالی از کتابخانه نجف و دیگر کتابخانه‌های بزرگ جهان اسلام در کتابخانه مرکزی وجود دارد که مقرر شد این مجموعه‌ها را با کتابخانه حرم حضرت اباالفضل ‌العباس(ع) به اشتراک بگذاریم و همچنین دسترسی به 216 نسخه‌ خطی کتابخانه دیجیتال شهرداری اصفهان را برای آنها فراهم کنیم. بخش مهمی از این 216 نسخه خطی در حوزه مباحث اسلامی، قرآن، فقه و اصول، منطق و علوم اسلامی و شیعی است.

وی ادامه داد: تعامل مشترک در حوزه اسناد و نسخ خطی دیجیتال، تبادل و به‌اشتراک‌گذاری پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها با موضوع امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل ‌العباس(ع) به زبان فارسی، برگزاری وبینار با موضوعات مشترک، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در حوزه هنر اسلامی، شیعی و ایرانی، برقراری امکان دسترسی‌پذیری اسناد و نسخ خطی از طریق پرتال کتابخانه دیجیتال شهرداری اصفهان و پرتال کتابخانه حرم مطهر حضرت اباالفضل(ع)، تبادل نسخ و اسناد تاریخی و ایجاد کنسرسیوم محتوایی مشترک از جمله زمینه‌های همکاری‌های دوطرف خواهد بود.

رئیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در همین راستا، در این دیدار امکان دسترسی به پرتال کتابخانه دیجیتال شهرداری اصفهان و پایگاه کتاب‌های عربی خود شامل بیش از 2 هزار جلد کتاب را برای کتابخانه حرم حضرت اباالفضل(ع) فراهم کردیم. با ایجاد کنسرسیوم محتوایی مشترک نیز به آرشیو 70 هزار سند و نسخ خطی کتابخانه حرم حضرت اباالفضل(ع) دسترسی پیدا می‌کنیم و اصفهان به پایگاه دسترسی به محتوای دیجیتالی در حوزه علوم اسلامی و شیعی تبدیل می‌شود.

کشانی گفت: در این نشست مجوز دسترسی به مجموعه‌ای شامل بیش از 5 هزار نسخه خطی مربوط به قرن اول تا سیزدهم هجری قمری و 200 هزار سند تاریخی موجود در آرشیو «دار المخطوطات مکتبه» به کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان داده شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم ادامه این همکاری‌های مشترک آغازی برای تحقق طرح گردشگری کتابخانه‌ای که از چند سال گذشته شروع کرده‌ایم باشد تا این طرح با رویکرد بازدید از منابع و مراکز کتابخانه‌ای و دسترسی‌پذیری منابع اطلاعاتی برای پژوهشگران ایرانی و عراقی محقق شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار