معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مرجع رسیدگی به عوارض واکسن وزارت بهداشت و کمیته کشوری است نه دانشگاه های علوم پزشکی و در استان نیز نمی توانیم در این زمینه اظهارنظر کاملی داشته باشیم.
کد خبر: ۱۰۳۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰ 23 February 2022

به گزارش تابناک ایلام ؛  دکتر جمیل صادقی فر در کارگروه رسانه ای کرونا استان ایلام اظهار داشت: ۱۴۵ هزار دز سوم واکسن در استان برای افراد بالای ۱۸ سال وجود دارد و تاکنون ۳۵ درصد مردم استان دز سوم را تزریق کرده اند.

وی افزود: توفیق زیادی در تزریق دز سوم نه تنها در استان بلکه در سطح کشور نداشته ایم و باید از طریق اطلاع رسانی توسط رسانه ملی، خبرگزاری ها و فضای مجازی مردم را به تزریق واکسن ترغیب کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: واکسیناسیون در همه رده های سنی از جمله دانش آموزان تاثیر بسیار زیادی داشته است هرچند ابتلا وجود داشته اما میزان مرگ و میر و بستری را تا حدود زیادی کاهش داده است.

دکتر صادقی فر ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد دز اول و دوم واکسن در استان تزریق شده و واکسناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

وی یادآور شد: با توجه به تعطیلی مدارس و آموزشگاه های آزاد از بار مراجعات کودکان و نوجوانان به مراکز درمانی کاسته شده است.

دکتر صادقی فر تصریح کرد: روند تزریق واکسن در رده های سنی پنج تا ۹ حدود چهار درصد و در گروه سنی ۹ تا ۱۲ نیز ۱۹ درصد بوده است و امیدواریم با کمک و مشارکت والدین بتوانیم شاهد افزایش روند واکسیناسیون در این رده های سنی باشیم.

معاون بهداشتی داشنگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بر اساس آمارهای بهمن ماه یک سوم مبتلایان به امیکرون در رده سنی ۳۰ تا ۳۹ سال هستند و اکثر موارد بستری در استان همین سویه بوده و آمار فوتی ها نیز ناشی از ابتلا به این ویروس بوده است.

صادقی فر تاکید کرد: امیکرون یک ویروس جهش یافته از کروناست که به مراتب قوی تر از سویه دلتا و قدرت انتشار بالاتری دارد، ویروس ها زمان جهش خطرناک تر می شوند و به همین دلیل میزان درگیری در افراد کم سن و سال نیز بیشتر دیده می شود.

وی تاکید کرد: واکسیناسیون به کادر درمان کمک کرد تا بهتر با این ویروس مقابله شود و تاثیر چشمگیری در کاهش روند بستری ها داشته است.

بهترین راه مقابله با سویه جهش یافته اومیکرون واکسیناسیون است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: ۲ درصد مبتلایان به سویه امیکرون گروه سنی کمتر از ۹ سال بوده که تست آنها در بهمن ماه مثبت اعلام شده است.

دکتر صادقی فر یادآور شد: آمارها نشان می دهد، گروه های سنی بین ۱۰ تا ۱۹ سال بیش‌ از سه درصد ، ۲۰ تا ۲۹ سال ۱۵ درصد، ۴۰ تا ۴۹ سال ۲۳ درصد ، ۵۰ تا ۵۹ سال ۱۶ درصد، ۶۰ تا ۶۹ سال ۴/۸ درصد ، ۷۰ تا ۷۹ سال چهار درصد و رده سنی ۸۰ سال به بالا ۱/۲ درصد مبتلایان به سویه امیکرون را تشکیل می دهند.

وی تاکید کرد: طبق آمارها در تمامی رده های سنی ابتلا وجود دارد، اما آمار پنج‌ درصدی برای رده سنی زیر ۱۹ سال در استان ایلام عدد بالایی است.

مرجع رسیدگی به عوارض واکسن وزارت بهداشت است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مرجع رسیدگی به عوارض واکسن وزارت بهداشت و کمیته کشوری است نه دانشگاه های علوم پزشکی و در استان نیز نمی توانیم در این زمینه اظهارنظر کاملی داشته باشیم.

صادقی فر با بیان اینکه هم اکنون برای تزریق دزهای دوم و سوم مراجعان حق انتخاب نوع واکسن را دارند، گفت: همزمان شدن برخی عوامل در بدن فرد با تزریق واکسن ممکن است باعث ایجاد لخته خون و آسیب های ناشی از آن شود و یکی از عوارض نادر واکسن آسترازنکا که در همان اوایل نیز اعلام شد، لخته شدن خون است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مرجع رسیدگی به این موضوع وزارت بهداشت و کمیته کشوری است و پس از بررسی عوامل متعدد، موضوع لخته خون و عوارض جانبی آن مشخص می شود و هیچ دانشگاه علوم پزشکی نمی تواند در این زمینه اظهارنظر دقیقی داشته باشد.

تصمیم‌گیری در خصوص مرز مهران به کارگروه ویژه در وزارت کشور واگذار شده است

دکتر صادقی فر در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: ورود کرونای انگلیسی در سویه سوم از مرز استان های ایلام و خوزستان اهمیت محدودیت های کرونایی در مرزهای غربی را نشان می دهد و پیشنهاد ما در نظر گرفتن تسهیلات، اعتبارات و امکانات ویژه در مرز مهران، در صورت تداوم ترددها است.

وی در رابطه با محدودیت‌های ایجاد شده در مرز مهران در خصوص کرونا گفت: پیشنهاد علوم پزشکی استان، در جلسه قرارگاه و هم ستاد کرونا در خصوص مرز مهران ایجاد محدودیت‌های جدید است و هفته آینده نیز این پیشنهاد مجدد اعلام می شود که حداقل در بحث مسافری، کنترل ها افزایش یا محدودیت های بیشتری اعمال شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بر اساس تجربه ۲ سال گذشته، موضوع پیشنهاد محدودیت ها برای مرز مهران از جانب استان بوده، اما تصمیم گیری نهایی، در کارگروه ویژه مرز در وزارت کشور برای تمامی مرزهای کشور اعلام می شود.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از همه گیری کرونا، باید محدودیت هایی هرچند اندک ایجاد شود و نگرانی بیشتری نیز برای آینده وجود دارد، زیرا حجم زیادی از افرادی که از طریق هوایی به عتبات عالیات سفر می‌کنند، به دلیل سنگینی هزینه‌های سفر و یا موارد دیگر، بصورت زمینی به کشور باز می گردند که خطرات زیادی برای استان بدنبال دارند.

دکتر صادقی فر در خصوص چگونگی ورود سویه امیکرون به استان یادآور شد: به صورت قطعی نمی توان اعلام کرد این سویه از کشور عراق وارد مرز مهران و وارد کشور شده زیرا اولین موارد و رهگیری آنها، نشان داد، ورود از سمت مرز مهران نبوده است./م

 

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار