مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: در کرمانشاه از ابتدای سال آبی ١۴٠١_١۴٠٠ قریب به ۵۲ درصد کاهش بارندگی و نسبت به دوره بلند مدت حدود ۴۴ درصد کاهش نزولات آسمانی داشتیم.
کد خبر: ۱۰۱۸۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶ 24 December 2021

محمود رضا شهلایی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: از مجموع ۱۲ سد مخزنی با حجم مخزنی یک میلیارد و ۳۵٠ میلیون مکعبی که در استان وجود دارد تا کنون حدود ۷۳۴ میلیون متر مکعب آب پشت این سد‌ها ذخیره سازی شده که حدود ۵۴/۵ درصد دارای پرشدگی است.

وی افزود: از ابتدای سال آبی ١۴٠١_١۴٠٠ حدود ۷۵/۵ میلی متر بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته در همین زمان بارندگی حدود ۱۵۷ میلی متر بوده و قریب به ۵۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد، همچنین نسبت به دوره بلند مدت نزدیک به ۴۴ درصد کاهش در نزولات آسمانی داشتیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه وضعیت منابع آب مناسب نیست، خاطر نشان کرد: همکاری مردم تنها راه تاب آوری در بحران است و خشک شدن پی در پی چشمه‌های بزرگ و سراب‌های پرآب استان کرمانشاه مانند سراب روانسر، سراب یاوری و... خبر از یک رویداد نه چندان مطلوب به نام "خشکسالی" می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: در بحران آب تنها انسان‌ها نیستند که تشنه می‌مانند بلکه محیط زیست و حتی جهان بی جان نیز از بی‌آبی در امان نخواهد بود و مرگ هزاران قطعه ماهی و تلف شدن موجودات آبزی، تخریب و زشتی سیمای منظر در محیط بی جان ما ره آورد تغییرات اقلیمی و در رأس آن خشکسالی است.

وی در خصوص وضعیت سراب‌ها گفت: سراب‌های بزرگ در حال خشک شدن هستند و سطح آب زیرزمینی در برخی دشت‌ها به صورت نقطه‌ای تا ۹۵ متر افت داشته و از ۲۳ محدوده مطالعاتی استان ۱۳ محدوده ممنوعه و ٢ محدوده ممنوعه بحرانی هستند و چشمه‌های بسیار زیادی در منابع آبرفتی و در منابع کارستی خشک شده اند، برخی دشت‌ها در آستانه فرو نشست قرار دارند و این موارد زنگ خطری است که به صدا درآمده و باید چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: باید پذیرفت، خشکسالی جز ذات فلات ایران و تغییرات اقلیمی انکار ناپذیر است و با گرمایش زمین مواجه هستیم، اما در کنار همه این موارد این انسان است که با دخالت‌های بیش از ظرفیت طبیعت، نظم و هارمونی آب، انسان و محیط را بر هم زده و مادامی که در استان مبنای توسعه را کشاورزی می‌دانیم کشاورزی برای تولید بیشتر و امنیت غذایی به آب بیشتری نیاز دارد و با این حجم مصرف باید بپذیریم که دچار تنش‌های آبی شویم، با این حال نمی‌توان تشنگی و گرسنگی را برای مردم تجویز کرد و ضمن اینکه باکمبود آب مواجه هستیم باید سفره‌های غذایی مردم با امنیت کشاورزی و توسعه درست آن پر بماند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: مردم اگر بتوانند به برنامه‌ریزان بخش آب اعتماد کرده و بدانند که وضعیت منابع آب مناسب نیست و با همکاری خود در تعادل بخشی آبخوان‌ها مشارکت کنند، گام‌های موثری برای افزایش دانش عمومی در حفاظت از آبخوان‌ها برداشته می‌شود.

وی متذکر شد: کشت محصولات آب بر و بدون توجیه اقتصادی جز ضربه بر پیکره آبخوان‌ها توسعه‌ای را به همراه ندارد و رعایت الگوی کشت می‌تواند ما را در مدیریت بهینه منابع آب یاری رساند، همچنین سراب و چشمه‌های استان بیشتر تابع رژیم بارشی و سیستم برف در ارتفاعات است و امید است بتوانیم از بحران‌های بی‌آبی عبور و همچنان امنیت غذایی و امنیت آبی تامین شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار