کد خبر: ۱۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰ 08 March 2015
در آستانه سال جدید تمامی شهرهای ایران خود را برای ایام عید و اوقات فراغت آماده می‌کنند که مسافرت و دید بازدیدها از مناطق مختلف از عمده کارهایی است که مردم در این زمان انجام می‌دهند. در این زمینه بررسی شرایطی مناطق مختلف در جذب توریست و نوع عملکرد آنها در این زمینه بسیار مورد توجه است. در این میان، شهرها با معماری غنی و فضاهای شهری غنی‌تر، عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارند، چراکه در این مناطق، خود شهرها عامل جذابیتی برای مخاطب می‌شوند.

از جمله منطقه‌ای که در جذب توریست تا به اینجا موفق عمل کرده است، می‌توان به روستای کوچک هواکاچینا اشاره کرد. هواکاچینا، شهری بسیار کوچک در قسمت جنوبی پرو در منطقه ایکا است که تنها یک ساعت با اقیانوس آرام فاصله دارد. به فاصله پنج ساعت از لیما (پایتخت) به صحرایی می‌رسیم که عنوان «بهشت آمریکا» را دارد. منطقه «هوآکاچینا» در میان توده‌های شنی محصور شده است. افسانه‌ای در میان مردمان این منطقه وجود دارد مبنی بر این‌که دریاچه زمانی شکل گرفته که یک پرنسس بومی زیبا در هنگام استحمام از سوی یک شکارچی جوان تسخیر شده است و او گریخته و برکه‌ای که در آن حمام می‌کرده، تبدیل به دریاچه شده است و چین‌های شنلش پشت سرش به راه افتاده و تبدیل به تپه‌های شنی پیرامون دریاچه گشته‌اند.

نکته جالب در مورد این منطقه این است که گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب کرده است به‌طوری‌که وجود این همه زیبایی در میان تپه‌های شنی وصحرای بی‌آب و علف برای آنان غیرقابل تصور بوده است. تخته‌سواری بر روی شن، ماشین‌سواری روی تپه‌ها و قایق‌سواری در تالاب داخلی و دیدن پنگوئن و شیرهای دریایی و شنا در استخرها کارهایی است که گردشگران در طول سفرهای خود به این منطقه انجام می‌دهند. گفتنی است که این روستا 115 نفر جمعیت دارد.

اما چه نکته‌ای در این مبحث مهم است؟ اهمیت این موضوع به‌واسطه تضادی است که میان این باغستان و این بیابان وجود دارد، خلاصه می‌شود که در  جذب توریست به این منطقه بسیار مهم عمل کرده است. جاذبه‌ای که این روستا دارد، همواره عده‌ای زیادی را به سمت خود می‌کشد، چه این روستا به صورت طبیعی بوجود آمده باشد و یا چه ساخته دست بشر باشد، در این منظر حائز اهمیت نیست، چراکه در در هر دو صورت این روستا در جذب مخاطب خود با موفقیت عمل کرده است. وجود فضاهای دلنشین حتی اگر در دل بیابان نیز باشند، مخاطب خود را پیدا می‌کنند. 

حال که در کشور ایران در آستانه سال جدید و ایام عید هستیم، نقاط توریستی بیشتر نمایان می‌شود و مناطقی مانند هواکاچینا به مانند کلاس درسی برای ما هستند که در منظر توریست، بتوانیم موفق عمل کنیم. شهر بوشهر هر ساله مخاطبان فراوانی را از سراسر کشور در ایام عید به خود جذب می‌کند، چراکه در ایام نوروز، هوای این شهر بسیار مناسب و معتدل بوده که در تامین آسایش مسافرران عملکرد مطلوبی را ایفا می‌کند. با وجود این‌که بوشهر دارای ظرفیت  فراوانی در این زمینه است اما متاسفانه به هیچ عنوان دارای شرایط رفاهی برای توریست نیست که این از کم‌کاری مسوولین در این زمینه مهم درآمدزایی خبر می‌دهد.

در شماره‌های قبل به اهمیت نیاز این شهر به محیط‌ها و فضاهای شهری اشاره شده اکنون باید دوباره بر این مساله مهم تاکید کرد چراکه حصول این شرایط در جذب مخاطب بسیار مناسب عمل می‌کند که این زمینه‌ای شهری در بحث پایداری است. و همین پایداری است که بقای یک شهر را تضمین می‌کند و در صورت نبود این امر، شهر رو به زوال می‌رود. و متاسفانه شهر بوشهر در زمینه به زوال رفتن محیط‌های شهری بسیار موفق عمل کرد، است و اگر برای این وضعیت بحرانی فرکی اندیشیده نشود، می‌تواند این شهر را به یکی از نامناسب‌ترین شهرهای ایران تبدیل کند.

منبع: تابناک
برچسب ها: جذب توریست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار