مدیرکل دامپزشکی ایلام
پورنجف مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: امسال ۵۵۰ هزار قطعه طیور خانگی و محلی در برابر بیماری بومی نیوکاسل مایه کوبی شدند.
کد خبر: ۹۸۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵ 10 August 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر رامین پورنجف بیان داشت: این تعداد ماکیان محلی مربوط به مناطق روستایی بودند که توسط گروه های واکسیناسیون خصوصی و دولتی مایه کوبی شدند.

وی با بیان اینکه این تعداد واکسیناسیون طیور خانگی و محلی در سطح ۴۴۵ روستای استان انجام شد، افزود: این طرح برای مناطق روستایی است که احتمال ابتلای طیور آنها به این بیماری وجود دارد.

میرکل دامپزشکی ایلام تصریح کرد: با توجه به پراکنش کانون های عشایری از همدیگر و نقاط روستایی، نیازی به مایه کوبی ماکیان ندارند اما در صورت مشاهده هرگونه بیماری در طیور عشایر ماکیان این قشر نیز محتمل خواهد بود.

پورنجف یادآور شد: مایه کوبی طیور واحدهای صنعتی بر علیه بیماری نیوکاسل کماکان در حال انجام است.

نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و گله‌های بسیاری از جوجه‌های گوشتی در صورت عدم واکسیناسیون با این بیماری درگیر می‌شوند.

علائم نیوکاسل با توجه به نوع ویروس، میزان سلامتی و سن پرنده و گونه میزبان متفاوت است. این علائم شامل نشانه‌های تنفسی همچون تنگی نفس و سرفه، نشانه‌های عصبی چون افسردگی، بی‌اشتهایی، افتادن بال‌ها و فلجی، گیج خوردن سر و گردن، به دور خود چرخیدن، لرزش، تورم چشم و گلو، اسهال آبکی و سبز، و ناهنجاری و کاهش تخم در پرندگان تخم‌گذار می‌شود.

بیماری های آنفولاآنزا، گامبورو، نیوکاسل و برونشیت از بیماری های شایع و بومی در بین طیور استان است.

بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک انسان با دام و طیور تاکنون شناسایی شده است./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار