معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: آموزش افراد برای مقابله و پیشگری از بیماری سالک بعنوان یکی از مهمترین برنامه های دانشگاه برای همه اقشار مردم با جدیت زیادی در حال انجام است.
کد خبر: ۶۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱ 15 July 2015
راضی ناصری راههای مقابله با سالک را اینگونه تشریح کرد:
همه افراد بویژه مسافرانی که در مناطق مستعد سالک حضور دارند برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری باید از پماد و داروی دافع حشرات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بیماری سالک دوران نهفتگی یک ساله دارد، افزود: افراد همچنین باید نواحی روباز بدن همچون دست ها و صورت خود را بپوشانند تا از نیش پشه های ناقل بیماری سالک مصونیت باشند چرا که فرد گزیده شده تا مدت ها از ابتلای خود به بیماری بی خبر است.

ناصری تاکید کرد: در هنگام خواب بویژه در فضای باز باید از حفاظ هایی چون توری و پشه بند استفاده کنند تا تماس حشره لیشمانیا ناقل بیماری سالک با قسمت های مختلف بدن به کمترین حد ممکن برسد.

به گفته وی، بهتر است به منظور جلوگیری از ورود این حشره به فضای منزل یا محل کار از حفاظ های توری برای درب و پنجره استفاده شود.

رییس مرکز بهداشت استان ایلام یادآور شد: این بیماری از راه هایی چون تجمع زباله و نخاله های ساختمانی و از طریق جوندگان، سگ های ولگرد و افراد مبتلا به بیماری سالک به دیگران منتقل می شود که یکی از بهترین راه های پیشگیری و مقابله با این بیماری رعایت نظافت و بهداشت در فضای دورنی و بیرونی منزل و محل کار است.

وی آموزش اقشار مختلف مردم و دستگاه های اجرایی و نظامی، کشاورزان، مدارس و عشایر در خصوص آشنایی با راه های مختلف پیشگیری و مقابله و درمان بیماری سالک را از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال جدید دانست و از توزیع اقلام کمک آموزشی، داروهای دافع حشرات و پشه بند میان جامعه هدف خبر داد.

بیماری سالک سال گذشته یک هزار و 561 نفر را در استان ایلام مبتلا کرد، بیشترین آمار مبتلایان در شهرستان های مهران، دهلران و آبدانان ساکن بودند، البته حضور میلیونی زوار اربیعین و زلزله های مداوم دهلران و آبدانان در گستردگی فعالیت حشره ناقل بیماری سالک نیز موثر بوده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار