تابناک ایلام بررسی می کند
هر سال که تابستان از راه می رسد مسئله اوقات فراغت برای مسئولین و خانواده ها یکی از مهمترین دغدغه ها می باشد زیرا کودکان و نوجوانان اوقات خود را نباید بیهوده بگذارنند و بیکاری آنان موجب ناسازگاری با خانواده می شود .
کد خبر: ۵۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲ 04 July 2015
به گزارش تابناک ایلام،هر سال که تابستان از راه می رسد مسئله اوقات فراغت برای مسئولین و خانواده ها یکی از مهمترین دغدغه ها می باشد  زیرا کودکان و نوجوانان اوقات خود را نباید بیهوده بگذارنند و بیکاری آنان موجب ناسازگاری با خانواده  می شود .
خانواده ها باید به یک نحوی در تابستان وقت فرزندانشان را پر کنند تا فرزندانشان از تابستان بهترین استفاده را ببرند .
 چنانچه اگر از مردم پرسیده شود که نظرتان در باره اوقات فراغت چیست پاسخهای متفاوتی می دهند عده ای ممکن است براین باور باشند که اوقات فراغت مدت زمانی است که پس از انجام وظایف و مسئولیت ها باقی می ماند
پژوهشهای انجام شده حکایت از آن دارد که بسیاری از موارد شدید انحرافات در میان جوانان نتیجه بی برنامگی برای گذران اوقات فراغت است. هیچ انحرافی فارغ از نحوه گذران اوقات فراغت جوانان نیست. هنگامی که زمان فراغت با خلاء روبه رو می شود، یعنی جوان سرگردان باقی می ماند و راهی برای گذران زمان آزادش نمی یابد، راه ها و شیوه های غیرمتعارف بسیاری در برابرش باز می شوند.
بنابراین هیچ جامعه سالمی نمی تواند نسبت به زمان آزاد اعضایش بی‌تفاوت باقی بماند كه متاسفانه اين بي توجهي گاه در جامعه ما وجود دارد
.
اینک تابستان دیگری از راه رسیده است ودستگاههای متعددی درکشور ما به روال سالهای گذشته با برنامگی ودست پاچگی، مبادرت به اجرای پایگاههای تابستانه نموده وبرای پرکردن اوقات فراغت جوانان ونوجوانان دست به کار شده اند. سازمان جوانان هلال احمر،کمیته امداد امام،بسیج ،کانون فرهنگی مساجد.ارشاد اسلامی وسازمان تبلیغات اسلامی ووزارت آموزش وپرورش دستگاههای هستند که درکشورما درامر پرکردن اوقات فراغت فرزندان این سرزمین برنامه ریزی می کنند.
تعدد این دستگاهها وعدم هماهنگی بین آنها باعث شده است که دربیشتر مناطق شاهد علم شدن تابلوهایی تحت عنوان پایگاههای تابستانه ....به تعداد دستگاههای مجری باشیم وچه بسادربسیاری از جاها تعداد پایگاههای تابستانه بیشتر از تعداد افراد جامعه هدفشان باشد.
نکته مهمترازاین، وضعیت محتوی برنامه های ارایه شده به جامعه هدف می باشد،برنامه های غیرکارشناسانه ای که فقط برای پرکردن صرف اوقات فراغت جوانان ونوجوانان اجرایی می شود ودرطول این سالها خروجی مثبتی از این پایگاههای اوقات فراغت عاید نشده است که با این وضعیت  پیش آمده ،والدین ترجیح می دهند فرزندانشان درخانه بمانند وبا وسایل الکترونیکی خودشان روزرا سپری نمایند.
درپاره ای از مواردنیز، بدلیل عدم نظارت کافی بر روند اجرای امور ،این پایگاهها فقط درحد یک تابلو باقی مانده وعملا شاهد اجرای برنامه خاصی درآن نبوده که متاسفانه این مورد باعث بی اعتمادی وبدبینی مردم نسبت به اجرای این پایگاهها خصوصا درسطح روستاهاوشهرهای کوچک شده است.
باگذشت یکماه از فصل تابستان ،کمیته تخصصی ستاد ساماندهی امور جوانان استان ایلام با موضوع اوقات فراغت تشکیل شدوکارشناسان این ستاد درزمینه نحوه برنامه ریزی برای پرکردن اوقات فراغت جوانان ونوجوانان اظهارنظرهایی داشتند.
«محمدرضا تردست»، معاون فرهنگی و جوانان ورزش و جوانان استان در کمیته تخصصی ستاد ساماندهی امور جوانان استان ایلام با موضوع اوقات فراغت اظهار کرد: این جلسه باهدف بیان شیوه‌نامه ابلاغی اوقات فراغت، برنامه‌ریزی و توجیه جلسات ستاد ساماندهی و چگونگی برگزاری جشنواره اوقات فراغت برگزارشده است و امور جوانان به‌عنوان ستاد ساماندهی تنها وظیفه‌ی رصد کارهای اجرایی دستگاه‌ها، تسهیل‌کنندگی و هماهنگی بین آن‌ها بر عهده دارد.

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام گفت: وظایف امور جوانان حول چهار محور اشتغال و بیکاری، ازدواج و طلاق، هویت و اوقات فراغت می‌چرخد که برگزاری اموری همچون جشنواره‌ها و برنامه‌های هفته جوان را نیز عهده‌دار است.

وی برنامه‌های اوقات فراغت را در 9 محور فرهنگی و هنری با تأکید بر تقویت آگاهی‌های دینی، برنامه کتاب‌خوانی، مطالعه و پژوهش، ورزشی، اردوهای جهادی، اردوهای زیارتی، سیاحتی، علمی و گردشگری، مهارت‌آموزی در بعد فنی و حرفه‌ای، هنری و مهارت‌های زندگی، برنامه اوقات فراغت در فضای مجازی و رسانه، گفتگوی جوانان و شناسایی، معرفی و تقدیر از اختراعات و ابتکارات برشمرد و افزود: در پایان فصل تابستان در 6 حوزه اوقات فراغت ازدستگاه‌های برتر بر اساس ارزشیابی‌های صورت گرفته در طول دوره تجلیل به عمل می‌آید

«همت الفتی» معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام گفت: بهترین روش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برجسته‌ کردن اوقات فراغت است اما در این زمینه مشکلاتی همچون هزینه‌ی ایاب و ذهاب جامعه هدف برای حضور در کانون‌ها و توانمندی دستگاه‌ها به لحاظ فضایی و وسیله حمل‌ونقل وجود دارد که همه‌ی دستگاه‌ها در این زمینه می‌توانند کمک کنند.

الفتی در بحث ایده‌پردازی فراغتی مددجویان در سال 94 به "خانواده‌ محوری" طرح‌ها اشاره کرد و گفت: در اجرای برنامه‌ها در کنار دانش‌آموزان برای خانواده‌های آن‌ها نیز شرایط حضور و بهره‌مندی از برنامه‌ها فراهم شده است. همچنین در شهرستان‌ها با همکاری فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری کانون‌های مشترک باهدف مهارت‌آموزی مددجویان شده است.

«محمد سلطانی» مدیر روابط عمومی شهرداری ایلام با تأکید بر اینکه شهرداری برخلاف سایر دستگاه‌ها که مجموعه‌ی از افراد را در بحث اوقات فراغت پوشش می‌دهد به دنبال ایجاد روحیه بانشاط در بین شهروندان هستند، گفت: در طول هرماه به مناسبت‌های مختلف 2 مراسم باهدف حضور حداکثری جوانان در سطح محلات برگزار می‌شود.

سلطانی ادامه داد: شهرداری بافت شهری را بر اساس طرح تفصیلی به 14 منطقه فرهنگی تقسیم کرده است و با راه‌اندازی 14 مرکز قرآنی در این مناطق و عضویت 80 نفر در هر پایگاه شروع به اجرای برنامه در بحث اوقات فراغت با محوریت قرآن کرده است.

«محمد نوروزی» مسئول اوقات فراغت آموزش‌وپرورش گفت: محور اصلی برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان هستند جمعیت حداکثری تحت پوشش برنامه‌های فراغت باید موردتوجه پایگاه‌های فعال حوزه اوقات فراغت قرار گیرد.

وی افزود: 68 پایگاه اوقات فراغت با 10 هزار عضو و 70 میلیون تومان هزینه در حال فعالیت است و تاکنون با 28 میلیون بودجه اختصاصی وزارت برای برنامه‌های فراغتی پیش‌آمده و مابقی اعتبار توسط مدیران آموزش‌وپرورش تأمین شده است.

نوروزی با اشاره به اینکه از اول تابستان 78 پایگاه اوقات فراغت آغاز به فعالیت کرده است، خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی 14 اردوی مشهد مقدس و اعزام 700 نفر دانش‌آموز به اماکن زیارتی درون استانی از طریق کانون عترت، اجرای این برنامه‌ها مستلزم کمک دیگر دستگاه‌‎ها است.

«مریم بیگ محمدی» نماینده سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام در بحث اوقات فراغت اظهار کرد: برنامه‌های مستمر قرآنی در این نهاد در حوزه‌های آموزش، تلاوت، حفظ و تفسیر در طول سال پیگیری می‌شود.

وی تأکید کرد: در امتیاز به فعالیت‌های دستگاه متولی اوقات فراغت نباید آن‌ها را مورد مقایسه قرار داد چون‌که بعضی از برنامه‌ها با افراد ثابت و کم انجام می‌گیرد

«فاطمه عزیزپناه»، نماینده جمعیت هلال‌احمر در بحث اوقات فراغت هلال‌احمر گفت: جمعیت هلال‌احمر استان در طول سال و با بودجه مستقیم در چهار حوزه آموزش، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی به اعضا در ارتباط است که طیف وسیعی از افراد 4 تا 29 سال را در برمی‌گیرد.

وی بر آموزش مهارت‌های زندگی، برنامه‌های امدادی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: بهتر است دستگاه‌ها در حوزه‌هایی که می‌توانند به‌صورت مشترک برنامه اجرا کنند تا شاهد مشارکت بیشتر با هزینه کمتر باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن شهیدی»، معاون اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های گذشته تمام برنامه‌های اوقات فراغت را به‌صورت سراسری در بقاع متبرکه انجام می‌دهد و در حال حاضر در استان ایلام نیز از 27 خرداد تا 13 مردادماه در 6 بقعه شاخص مشغول به اجرای برنامه‌های فراغتی با عنوان 'نشاط معنوی» هستیم.

وی اضافه کرد: این برنامه آموزشی با حضور 500 نفر از خواهران و برادران و حضور مبلغین قمی انجام می‌شود. البته به لحاظ کمی تعداد کمی تعدد شرکت‌کنندگان اندک است اما برنامه‌ها از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند که باید به‌عنوان شاخص در ارزیابی‌های ستاد ساماندهی مدنظر کارشناسان قرار گیرد.

«داریوش چمن‌آرا» کارشناس حوزه اجتماعی استانداری ایلام گفت: هرکدام از دستگاه‌ها برنامه‌هایی شاخص را عنوان کند تا در نظرسنجی و بازدید کارشناسان از مراکز موردنظر قرار گیرد از طرفی بعضی از نهادها که به لحاظ اعتباری مشکل‌دارند از حمایت مالی خانواده‌های جامعه هدف استفاده کنند.

چمن‌آرا با تأکید بر اینکه در همه برنامه‌ها نشاط و شادی‌آوری را مدنظر داشته باشید، افزود: ایده‌های سایر استان‌ها را در بحث اوقات فراغت دریافت کنید و با خلاقیت و توجه به توانایی‌های اعضا آن‌ها را در استان بومی‌سازی کنید به گونه ایی که شاهد خروجی تأثیرگذار برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی باشیم.

باگذشت یکماه ازفصل تابستان وبیش از45روزاز تعطیلی مدارس،تازه ستاد تخصصی اوقات فراغت استان دست بکار شده تا درخصوص مفرح نمودن اوقات فراغت نوجوانان وجوانان چاره ای بیانیشند

بهتراست مسئولین ومتولیان امر قبل از شروع تعطیلات وورود جوانان ونوجوانان ،نسبت به برنامه ریزی مدون وباهماهنگی بیشتری برای پرکردن اوقات فراغت این عزیزان گام بردارند،برنامه هایی که درآن به وحدت رویه وکاستن از کمیت وافزایش کیفیت  پایگاههای تابستانی وخروجی مثبت ونتیجه بخشی منتهی شود




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار