رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام از فعال شدن 70 گروه منابع طبیعی در طبیعت ایلام خبر داد.
کد خبر: ۴۰۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 02 April 2017

 به گزارش تابناک ایلام؛امید شفیعی امروزاظهار داشت: در افزایش ضریب حفاظتی همگام با سربازان انفال در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در روز 13 فروردین روز انس با طبیعت مشارکت کنیم.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: در روز انس با طبیعت تمام آحاد مردم در افزایش ضریب حفاظتی جنگل‌ها و مراتع باید سهیم باشیم.

وی ادامه داد: در مجموع هشت توصیه اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی برای 13 فروردین روز طبیعت را از ضروریات دانسته که طبیعت‌گردان و مسافران نوروزی باید اقدامات پیشگیرانه مبنی بر حفظ و صیانت از جنگل‌ها را جدی بگیرند.

این مسؤول اضافه کرد: سفرهای نوروزی نقطه عطفی در رویارویی انسان با مظاهر منابع طبیعی است و می‌طلبد که گردشگران و مسافران نوروزی ضمن بهره مندی از این مواهب الهی و نعمت‌های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت گردی در اقدام پیشگیرانه در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کوشا باشند.

شفیعی تصریح کرد: از آنجائیکه منابع طبیعی بستر حیات و توسعه پایدار محسوب می‌شود تمام اقشار جامعه در هر لباسی موظفیم در افزایش ضریب حفاظتی این مواهب طبیعی سهیم باشیم و بی‌توجهی و سهل انگاری در حفظ این مواهب الهی منجر به تخریب منابع طبیعی شده  که بازخورد آن در دراز مدت متوجه انسان می‌شود پس بیائیم با فرهنگ سازی در حفظ منابع طبیعی سرزمین پهناور در ایران بر اساس منویات مقام معظم رهبری که منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود احساس مسئولیت کنیم و به متخلفان تذکر دهیم .

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در تفرجگاه‌هایی که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار است انتخاب کرده و از شکستن سر شاخه‌های درختان و از لگدمال کردن گیاهان جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در زمان ورود به تفرجگاه‌های جنگلی گردشگران و مسافرین نوروزی تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست، همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش ،در حد امکان از زغال آماده استفاده کنند و از شکستن سر شاخه‌های درختان جلوگیری به عمل آورند و حتما پس از خروج از منطقه تفرجگاهی خاکستر آتش بجا مانده خود را نیز با آب و خاک خاموش کرده و از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: گردشگران و مسافران نوروزی کیسه مخصوص جمع آوری زباله  را در هنگام رفتن به طبیعت فراموش نکنند و در پایان گردش و تفریح زباله‌ها را در آن ریخته و به مکان جمع‌آوری زباله‌ها در محل زندگی‌مان منتقل کنیم.

شفیعی تصریح کرد: جلوگیری از هرگونه تخریب، تصرفات بمنظور ساخت و سازهای غیر مجاز در عرصه‌های ملی ، تغییر کاربری‌ها، آتش سوزی‌ها از دیگر توصیه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به مردم است.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت:  گشت ویژه یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان با 30 اکیپ خودرویی و 40 اکیپ موتوری در سطح استان به طور شبانه روزی برقرار است و با هر گونه تخریب و تصرفات به منظور افزایش سطح زیر کشت و ساخت و سازهای غیر مجاز توسط ضابطین دادگستری و ماموران اجرایی برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: گردشگران و طبیعتگردان در زمان ورود به مناطق تفرجی جنگلی اقدامات پیشگیرانه ترویجی را جدی گرفته و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را از طریق پل ارتباطی رایگان امداد جنگل و مرتع به شماره 1504 اطلاع رسانی کنند، این سامانه آماده دریافت اخبار، آتش سوزی ، تخریب ، تصرفات اراضی ملی است .

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار