بانوی نخبه ی ایلامی در گفتگو با تابناک ایلام؛
بانوی نخبه ی ایلامی درگفتگو با خبرنگار ما گفت:در استان ایلام نخبه بودن و وقت گذاشتن برای کاهش آسیبهای اجتماعی و همراهی با انجمن های مردم نهاد بسیار سخت است.
کد خبر: ۲۷۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳ 14 August 2016

بانوی نخبه ایلامی و پذیرفته شده در مقطع دکترای علوم اجتماعی با معدل الف در مصاحبه با خبرنگار تابناک گفت:در استان ایلام نخبه بودن و وقت گذاشتن برای کاهش آسیبهای اجتماعی و همراهی با انجمن های مردم نهاد بسیار سخت است.
طاهره خدامرداری فارغ التحصیل رشته علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد در مورد فعالیتهای اجتماعی خود به همکار ما گفت: از همان دوران کودکی علاقه ی زیادی به فعالیتهای اجتماعی داشتم.اولین حضورم در اجتماع را به عنوان کودکی 11 ساله و با انجام کارهای روزمره ی افراد پیر و سالخورده محله مان در آبدانان آغاز کردم.با ورود به دانشگاه علاقه ی من به انجام خدمات اجتماعی صد چندان شده بود، ولی همواره از اعتیاد هم نوعان خود رنج می بردم. در دانشگاه اهواز با مراکز ترک اعتیاد همکاری نزدیکی داشته و شخصا مسئولیت خدمت رسانی به 19 معتاد در حال ترک را بر عهده گرفتم.

خانم خدامرادی ادامه داد:با وجود گرفتاری تحصیلی نیمی از وقتم را در مراکز بازتوانی معلولین و نگهداری سالمندان صرف می کردم.وقتی دوران تحصیلم در اهواز به پایان رسید از طرف دانشگاه و مراکز تحت پوشش بهزیستی به عنوان بانوی فعال در حوزه ی آسیبهای اجتماعی مورد تجلیل قرار گرفتم.
با اتمام دوره تحصیل و اخذ مدرک کارشناسی ارشد علوم اجتماعی به دیار خود ایلام بازگشتم.همیشه دغدغه خدمت به هم شهری و هم استانی های ایلامی را در ذهن می پروراندم.
این  بانوی فعال ایلامی در ادامه بیان داشت: شاید باور این موضوع برای همگان سخت باشد ،ولی هدف اصلی من بر خلاف بسیاری از جوانان رشد در مسیر ارائه خدمات اجتماعی بود.در ایلام با اکثر انجمن های مردم نهاد همکاری داشته و به صورت رایگان با مراکز خدمات اجتماعی تحت پوشش بهزیستی و استانداری و فرمانداری کار می کردم.هیچ چیز به اندازه ی کمک به یک فردی که با آسیبهای اجتماعی مواجه بود با روحیه ی من سازگار نبود.

وی ادامه داد: در همین زمینه در سالهای 93 و 94 و 95 اقدام به برگزاری همایشهای مختلفی در زمینه ی آسیبهای اجتماعی با مشارکت سازمان بهزیستی و امور بانوان استانداری ایلام کرده و از استقبال صورت گرفته خوشحال شدم.

خانم خدامرادی در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیتهای علمی و پژوهشی که کسب کرده است پرداخت و گفت:علاوه بر تحصیل در رشته ی علوم اجتماعی در این مدت فراغت از تحصیل توانسته ام 12 مقاله isi را با موضوعات آسیبهای اجتماعی نگارش کرده و ثبت نمایم.فعالیتهای پژوهشی بنده به رشته ی تحصیلی ام خلاصه نشده و علاوه بر نوشتن مقالات پژوهشی در زمینه طلاق و اعتیاد و خودکشی و کودکان کار پژوهشهایی را در زمینه محیط زیست،جنگلهای بلوط و آفتهای با ریشه ی انسانی، زنان سرپرست خانوار و ایجاد کمربند سبز ایلام به انجام رسانیده ام.

وی به دوره های آموزشی که مدرک آنها را دریافت کرده اشاره کرد و افزود: در رشته ی کامپیوتر و it در تهران موفق به کسب مدرک مهارتی درجه یک شده و دوره های مختلف روزنامه نگاری،مشاوره حقوقی،روان درمانی آسیبهای اجتماعی، و خدمات رایانه ای تحت وب را با نوفقیت به پایان رسانیده است.
خدامرادی ادامه داد: در این سالها بارها از طرف استاندار و فرماندار و مشاور امور بانوان استانداری و مدیرکل بهزیستی ایلام به عنوان بانوی فعال حوزه های اجتماعی مورد تجلیل قرار گرفته ام.

مدرس دانشگاه پیام نور از سختی کار در حوزه ی آسیبهای اجتماعی در ایلام گفت و افزود: برخی باورهای غلط قدیمی را می توان یکی از آفتهای خدمات اجتماعی در ایلام دانست . بسیاری از خانواده ها با وجود قرار گرفتن در معرض خطر جدی آسیبهای اجتماعی از قبول این واقعیت شانه خالی کرده و هم خود و هم فرزندانشان را در این مسیر با مشکل مواجه میکنند. علیرغم نگاه ویژه ی استاندار و دیگر مسئولان استان به مقوله ی آسیبهای اجتماعی باز هم نمی توان در این عرصه به سادگی دیگر استانها فعالیت کرد.

طاهره خدامرادی متذکر شد: در حال حاضر مرکز مشاوره ی حقوقی و اجتماعی منشور ایرانیان را با همکاری برخی از اهل فن و افراد کاردان این وادی راه اندازی کرده و خدمات رایگانی را به مردم ارائه می دهیم. ولی با این وجود هستند خانواده هایی که به خاطر عدم آگاهی از حقوق خود زندگی های سختی را تحمل می کنند.

این بانوی فعال ایلامی به پیگیری و انجام مطالعات اولیه طرح کمربند سبز ایلام اشاره کرد و گفت: محیط زیست سالم حق طبیعی همه افراد جامعه و نیز حق فرزندان و آیندگان این سرزمین است که بر گردن ماست.باید همه ما در حفظ این نعمت گرانبها کوشا باشیم. در همین زمینه مدت 6 ماه است که مراحل اولیه اجرای طرح کمربند سبز ایلام را مورد پیگیری قرار داده و در حال حاضر مراحل پایانی کارهای اداری آن در حال انجام است.

وی به انتخابش به عنوان بانوی فعال و نمونه ایلامی توسط استاندار خبر داد و گفت: طی بازدید استاندار ایلام از مرکز امور بانوان و آشنایی با فعالیتهای من مهندس مروارید بنده را مورد لطف قرار داده و به عنوان بانوی فعال و نخبه ی ایلامی مورد تجلیل قرار داد.

وی در پایان خطاب به مسئولین استان گفت:در حوزه ی آسیبهای اجتماعی هرچه فعالیت صورت پذیرد کم است. ایلام در طول سالیان مختلف در این حوزه تقریبا خدماتی را به چشم ندیده و همین موضوع به رشد آسیبها و ناهنجاری های اجتماعی در جامعه ی ایلامی انجامیده است.مسئولین ما باید برای این حوزه برنامه های مدون و کاربردی را تعریف کرده و اجازه ریشه دواندن بیش از پیش این آفتها را ندهند.
طاهره خدامرادی متولد 1368 در شهر آبدانان بوده و مدرک کارشناسی خود را در دانشگاه اهواز و ارشد خود را در دانشگاه تهران در رشته ی علوم اجتماعی کسب کرده و هم اکنون با معدل الف در مقطع دکترای دانشگاه اصفهان جهت ادامه تحصیل پذیرفته شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار