راننده ترانزیت بین المللی در گفتگو با تابناک:
همه جاده های ورودی استان ایلام و منتهی به مرز مهران از کمترین استاندارهای کشوری و بین المللی برخوردار نبوده و این موضوع تردد را برای رانندگان سخت کرده و تمایل برای بارگیری به سمت ایلام و مهران را به شدت کاهش داده است
کد خبر: ۲۴۰۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵ 05 June 2016

خبرنگار تابناک عصر دیروز مصاحبه ای را با تعدادی از رانندگان تریلی ایرانی و عراقی در مسیر کرمانشاه به ایلام انجام داده که خواندن آن خالی از لطف نیست.کرم رضا غیاثی اولین راننده ای بود که سفره ی دل خود را برای خبرنگار ما باز کرد.غیاثی مردم ایلام را خونگرم و مهمان نواز دانست و گفت : هیچگاه از مردم ایلام در سفرهایی که به این استان داشته ام خاطره ی بدی به یاد ندارم.خودم را در ایلام غریب نداسته و مهمان نوازی این مردمان را با جان و دل احساس کرده ام.

این راننده 40 ساله ادامه داد : با وجود خونگرمی و مهمان نوازی مردم ایلام نه من و نه هیچکدام از رانندگان در شرایط برابر و بدون کرایه ی اضافه رضایت نداریم به سمت این استان و مرز مهران بارگیری نماییم.

کرم رضا غیاثی در توضیح این موضوع گفت : جاده های ایلام از هر سمت که وارد می شوی بوی مرگ داده و از کمترین ایمنی برخوردار نیستند.از سمت کرمانشاه و حمیل که بخواهی به ایلام وارد شوی جاده های باریک و گردنه های پیچ در پیچ توان راننده و ماشین را فرسوده کرده و ایمنی را به حد زیادی کاهش می دهد.از سمت دهلران به مهران هم جاده آنقدر باریک است که خوف و ترس را در دل رانندگان چند برابر می کند.

همه جاده های ورودی استان ایلام و منتهی به مرز مهران از کمترین استاندارهای کشوری و بین المللی برخوردار نبوده و این موضوع تردد را برای رانندگان سخت کرده و تمایل برای بارگیری به سمت ایلام و مهران را به شدت کاهش داده است.

این راننده مجرب متذکر شد: جاده ی مسیر ایلام به مهران هیچکدام از استانداردهای بین المللی و کشوری را ندارد.چنین جاده ای برای مرزی با تردد و شلوغی مهران اصلا قابل پذیرش و هضم نیست.

وی ادامه داد: سال گذشته دو تن از همکاران ما در این مسیر نصادف کرده و هم جان چند تتن را گرفته و هم خودشان خسارت زیادی دیدند.

غیاثی جاده های استاندارد را خوراک رانندگان دانست و گفت: راننده ابتدا به آسایش خود و اصطحلاک ماشین فکر کرده و سپس ایمنی و استاندارد بودن راه ها را برای بارگیری در نظر می گیرد.برای من نوعی فرقی ندارد که به کدام سمت بار زده و کجا تخلیه نمایم.ولی این مهم است که مسیر بارگیری از استانداردهای لازم برخوردار بوده و کرایه آن نیز مناسب باشد.

سعید جلیلیان هم به عنوان راننده ی ترانزیت که بسیاری از کشورهای همسایه را رفته بود به همکار ما گفت : استان ایلام و مرز مهران برای ما بهترین و نزدیک ترین مرز از جهت تردد و بارگیری و تخلیه ی بار است.

جلیلیان گفت : همه شرایط و حتی نرخ کرایه ها در استان ایلام مناسب بوده و تنها مشکل موجود فقط جاده های ایلام می باشند.رانندگی در جاده های ایلام بسیار سخت و خسته کننده است.برای یک راننده تریلی و خصوصاً ترانزیت که جاده های استاندارد بین المللی را نیز دیده است بسیار سخت و طاقت فرسا است که بخواهد در جاده های ایلام رانندگی کند.

سعید که در بین دوستان خود به سعید تیزرو معروف بود ادامه داد: در استان کرمانشاه جاده ها وضعیت بسیار بهتری نسبت به ایلام دارند. با وجود بعد فاصله ای که کرمانشاه نسبت به ایلام تا مرز دارد ولی کیفیت جاده های کرمانشاه باعث شده تا رانندگان این مسیر را برای تردد انتخاب کنند.

فیصل شاکر راننده عراقی که زبان کوردی را دست و پا شکسته تکلم می کرد اما نظر دیگری نسبت به هم شغلی های ایرانی خود داشت.

فیصل امنیت موجود در استان ایلام و مرز مهران و از همه مهمتر شهرها و مسیرهای منتهی به مهران از طرف عراق را مهمترین اولویت رانندگان عراقی برای تردد و ورود و خروج به ایران دانست.

وی ادامه داد: امنیت یک نعمت بزرگ بوده و مهمترین شاخص برای کسب درآمد هلال می باشد.بدون امنیت اگر در بهترین جاده های دنیا هم تردد کنی باز ذره ای ارزش نخواهد داشت.

شاکر در ادامه گذری به نداشتن جاده های استاندارد در ایلام داشت و گفت : بدون شک بعد مصافتی کم و امنیت کامل مرزهای مهران و استانهای هم مرز با مهران در عراق و از همه مهمتر روی گشاده و مهمان نوازی مردم ایلام این استان را بهترین مسیربرای ترانزیت کالا به کشور عراق و کشورهای منطقه قرار داده است.

فیصل شاکر راننده شیعه مذهب و کورد زبان عراقی ادامه داد: در صورت ساخته شدن راه های استاندارد در استان ایلام بدون شک این مسیر بهترین مسیر برای تردد و ترانزیت کالا در غرب کشور ایران و شرق کشور عراق خواهد بود.

راننده ی اهل اربیل عراق که طعم نا امنی زندگی در کنار داعش را چشیده است امنیت موجود در جمهوری اسلامی ایران را یک نعمت الهی دانست و گفت : مردم ایران در سایه ی حضرت آیت الله خامنه ای و نیروهای نظامی متعهد و دلسوزی که دارد زندگی در امن ترین کشور منطقه و حتی آسیا را تجربه کرده و این خود بزرگترین نعمت برای این مردم است.

رانندگان ایرانی و عراقی که با همکار ما مصاحبه کردند در پایان همگی بر این مهم تاکید داشتند که استان ایلام با توسعه راه های خود و ایجاد جاده های استاندارد می تواند سهم بسیار زیادی از ترانزیت کالا در مرزهای غربی کشور را به خود اختصاص دهد.در حال حاضر مهمترین اولویت برای مسئولین ایلامی باید توسعه ی راه های این استان باشد.

از مصاحبه ی همکار ما با رانندگان عراقی این مهم برداشت می شود که مهمترین شاخص برای توسعه استان ایلام و مرز مهران داشتن راه های ایمن و استاندارد است.مرز مهران به دلیل امنیت بالا و نزدیکی به مراکز جمعیتی عراق بهترین و کم خرج ترین و امن ترین مرز برای تردد مسافر و کامیون های حمل بار است.جابجایی سالانه بالغ بر 7 میلیون نفر از این مرز نشان می دهد که مهران قابلیت توسعه و پیشرفت بیش از این را دارد.

مسئولین اتستانی و خصوصاً استاندار محترم و معاونت امور عمرانی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی استان باید این مهم را مد نظر داشته باشند که مسیر توسعه ی ایلام از راه های ارتباطی استان می گذرد.

برای توسعه راه های استان نیز اعتبارات استانی کافی نبوده و باید از اعتبارات ملی برای این مهم استفاده کرد.کنگره ی بزرگ اربعین و اهتمام دولت و حکومت به فراهم آوردن زیرساختهای مورد نیاز برای تردد راحت مردم می تواند بهترین فرصت برای توسعه ی راه های استان باشد.باید با استفاده از اعتبارات ملی و ظرفیت وزارتخانه های مختلف و توانایی هایی که سپاه در این زمینه دارد راه های اصلی استان را توسعه داده و تمام 635 کیلومتر راه اصلی ایلام را به بزرگراه و اتوبان تبدیل کرد.

توسعه ی راه های استان به صورت مستقیم در توسعه ی همه جانبه استان تاثر دارد. بی دلیل نیست که راه ها را شریانهای حیاتی توسعه در هر استان و منطقه ای می دانند.

یکی از دلایل مخالفت با پرونده منطقه ی آزاد شدن مهران هم همین نداشتن راه های استاندارد بود . 

این مهم باید مورد قبول و اهتمام مسئولین قرار گیرد که تا راه های ایلام توسعه پیدا نکنند نمی توان از دیگر بخش های استان انتظار توسعه و پیشرفت داشت.

استان ایلام بالغ بر 3600 کیلومتر راه ارتباطی دارد که از مقدار 635 کیلومتر راه اصلی آن تنها 41 کیلومتر بزرگراه بوده و این میزان برای استان ایلام با ظرفیت بزرگ مرز مهران اصلا قابل قبول نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار