رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تقلید از بزرگترها یا همسالانی که سیگار و قلیان مصرف میکنند از مهمترین عوامل گرایش جوانان و نوجوانان به استفاده از مواد مخدر و دخانی است.
کد خبر: ۲۳۸۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵ 31 May 2016

رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تقلید از بزرگترها یا همسالانی که سیگار و قلیان مصرف میکنند از مهمترین عوامل گرایش جوانان و نوجوانان به استفاده از مواد مخدر و دخانی است.

به گزارش تابناک ایلام؛دکتر راضی ناصری فر اظهار کرد: همچنین نداشتن اگاهی درست و منطقی از مضرات و مخاطره های مصرف دخانیات در افراد کم سن و سال از دیگر علت های علاقه آنها به استفاده از این مواد مضر محسوب می شود.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات عدیده در این حوزه این است که اکثرمصرف کنندگان اعتیاد آور بودن سیگار و قلیان را باور و قبول ندارند و معتقد هستند که با چند بار مصرف این مواد، به راحتی توان ترک و عدم مصرف آن را دارند در حالی که استفاده از مواد دخانی چون سیگار شرایط برای اعتیاد فرد را هموار می کند.

رئیس مرکز بهداشت استان ایلام گفت: نکته تاسف آور دیگر اینکه بسیاری از مردم به این باور غلط رسیده اند که آثار منفی مصرف قلیان کمتر از سیگار است در حالیکه قلیان 80 تا 100 درصد بیشتر از سیگار بر مصرف کننده تاثیر سوء دارد.

وی یکی از عوامل نگران کننده را گرایش زنان و دختران به مصرف سیگار، قلیان و دیگر مواد مخدربر شمرد و تاکید کرد: بر اساس مطالعات کارشناسان آثار مخرب مصرف این مواد در زنان و دختران بیشتر از آقایان است.

ناصری فر نوع، شیوه و گسترش آموزش های مرتبط با مخاطرات مواد دخانی را از مهمترین راه های مبارزه با این ناهنجاری اجتماعی و البته عمومی ذکر کرد و افزود: برای آموزش جامعه و به ویژه سنین در معرض خطر باید مسئولان دستگاه های فرهنگی از ظرفیت انجمن های مردم نهاد فرهنگ محور استفاده کنند.

وی تاکید کرد: همچنین علاوه بر اینکه سطح اطلاعات و دانش خانوده ها در زمینه مصرف سیگار، قلیان و انواع مواد افیونی و دخانی باید افزایش یابد، پیشنهاد کرد: اشاعه قبح استفاده از این مواد توسط افراد سرشناس و شاخصی چون سیاست مداران، هنرمندان، ورزشکاران، مسئولان و... نیزتاثیر گذار است.

ناصری فر ممنوعیت استعمال سیگار و قلیان در اماکن عمومی، عدم عرضه و فروش آنها به بچه های زیر 18 سال، بیان زشت و مضر بودن مصرف این گونه مواد از سوی خانواده ها و جوانان و نوجوانان و ایجاد شرایط و فضای مفرح و شاد برای انجام سرگرمی های مفید و موثر از جمله راهکارهای کاهش مصرف این مواد دانست.

وی تاکید کرد: کاهش گرایش افراد به مصرف این گونه مواد مضر و خطر آفرین نیازمند ورود جدی همه دستگاه های فرهنگی و نظارتی استان است و دانشگاه علوم پزشکی نیز به عنوان یک دستگاه هماهنگ کننده در این راستا با سایر نهاد ها همکاری خواهد کرد.

ناصری فر افزود: راه اندازی کمپ های ترک سیگار واعتیاد می تواند موثر باشد و به علت اعتماد مردم به این اماکن دانشگاه علوم پزشکی نیز آماده است بر پایه مستندات دقیق علمی اطلاعات و آگاهی بخش های لازم در این زمینه را در اختیار این کمپ ها قرار می دهد.

به گزارش تابناک ایلام؛بیش از یک میلیارد نفر در جهان سیگار مصرف می کنند که 80 درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه هستند و هرساله 3.5 درصد به جمعیت این افرادافزوده می شود.
در طول سال شش میلیون نفر به علت مصرف دخانی جان خود را از دست می دهند.

در کشور ایران نیز بر اساس آمار سال 90 تعداد مصرف انواع مواد دخانی 14 درصد و میزان مصرف سیگار در کشور 11 درصد است.

میانگین مصرف سیگار و قلیان در بین زنان و مردان 3.5 درصد است.

هر چند در خصوص مصرف مواد دخانی و سیگار در استان ایلام آمار دقیقی در دست نیست اما سومین استان پاک کشور در زمینه مصرف این مواد است.

11خرداد از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان روز بدون دخانیات نام گذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار