مدیر کل بهزیستی ایلام با بیان اینکه 68 درصد علت معلولیت ها در این استان مادرزادی است، گفت: بیماری ها، حوادث و سوانح و ازدواج های فامیلی از دیگر دلایل وجود معلولیت در این استان است.
کد خبر: ۱۸۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 23 February 2016

مدیر کل بهزیستی ایلام با بیان اینکه 68 درصد علت معلولیت ها در این استان مادرزادی است، گفت: بیماری ها، حوادث و سوانح و ازدواج های فامیلی از دیگر دلایل وجود معلولیت در این استان است.

به گزارش تابناک ایلام؛فرهاد قیصربیگی اظهار کرد: این استان در دهه 70 در ردیف استان های اول کشور در زمینه تعداد معلولان قرار داشت ولی طی دو دهه گذشته با اجرای طرح ها و برنامه های پیشگیرانه سیر رشد معلولیت در این استان روند نزولی داشته است.
وی با بیان اینکه اکنون 11 هزار و 384 معلول زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند، افزود: از این تعداد پنج هزار و 834 نفر مستمری بگیر و چهار هزار و 383نفر نیز از خدمات غیر مستمر بهزیستی نظیر وسایل کمک توانبخشی و توانپزشکی، تحصیلی، بهبود تغذیه، مناسب سازی، ایاب و ذهاب و غیره برخوردارند.
قیصربیگی تاکید کرد: شهرستان ایلام با چهار هزار و 60 نفر معادل 36 درصد کل معلولان و شهرستان بدره نیز با 389 نفر معادل نیم درصد کل معلولان به ترتیب بیشترین و کمترین میزان جمعیت توانخواه در این استان را دارند.
وی ناتوانی جسمی، حرکتی را علت معلولیت 40 درصد توانخواهان این استان اعلام کرد و گفت: کمترین علت معلولیت در این استان چند معلولیتی(ترکیبی) به میزان سه درصد کل معلولان است.
مدیرکل بهزیستی ایلام گفت: از مجموع کل جامعه معلولان این استان 61 درصد به میزان شش هزار 942 نفر مرد و 39 درصد به تعداد چهار هزار و 438 نفر را زنان تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه اکنون 18 مرکز روزانه در حوزه توانبخشی ذهنی، کم شنوا و اوتیسم به 460 معلول در حال خدمت رسانی در حوزه های حرفه آموزی، کاشت حلزون، ایاب و ذهاب، هنر درمانی و وسایل توانبخشی هستند، افزود: علاوه بر این شش مرکز نیز بصورت شبانه روزی به 282 بیمار روانی مزمن، معلول ذهنی و سالمند نیز در این استان خدمات ارائه می کنند.
قیصربیگی با اشاره به فعالیت شش مرکز ویزیت در منزل در شهرستان های چرداول، ایوان، دره شهر و ایلام یادآور شد: این مراکز از طریق اعزام پزشک، پرستار، مددکار، روانشناس، فیزیوتراپ و کاردرمان به 300 توانخواه خدمات تخصصی ارائه می دهند.
وی گفت: علاوه بر این 110 نفر معلول نیز در استان از طریق طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده از خدمات تخصصی سازمان توسط افراد آموزش دیده این طرح بصورت روزانه استفاده می کنند.
قیصربیگی با اشاره به فعالیت سه مرکز مشاوره ژنتیک با هدف کاهش معلولیت ها در استان گفت: خوشبختانه در سال های اخیر استقبال مردم از این مراکز بیشتر شده که در کاهش رشد معلولیت ها تاثیرگذار بوده است.
25 هزار نفر در استان ایلام از خدمات مختلف حمایتی و تخصصی سازمان بهزیستی برخوردارند./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار