با وجود گذشت سال‌ها از تصویب شهرک صنعتی شهرستان بدره از توابع استان ایلام، این طرح همچنان در حد تابلو باقی‌مانده و خبری از استقرار واحدهای صنعتی در آن نیست.
کد خبر: ۱۷۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 06 February 2016
با وجود گذشت سال‌ها از تصویب شهرک صنعتی شهرستان بدره از توابع استان ایلام، این طرح همچنان درحد تابلو باقی‌مانده و خبری از استقرار واحدهای صنعتی در آن نیست.

به گزارش تابناک ایلام؛رمضان نوری: استان ایلام یکی از مناطق کم برخوردار کشور است که ازلحاظ توسعه صنعتی فاصله زیادی با دیگر استان‌های کشور دارد، دراین‌بین یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توسعه صنعتی نبود سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های مناسب است.

در دولت گذشته مصوبات صنعتی بسیار خوبی برای استان تصویب شد که متأسفانه بیشتر آن‌ها اجرایی نشده و در حد حرف و تابلو باقی‌مانده، یکی از مهم‌ترین طرح‌های استان ایلام بحث استقرار شهرک صنعتی در شهرستان بدره بوده است.

شهرستان بدره در فاصله ۸۵ کیلومتری شهر ایلام یکی از شهرستان‌های تازه تأسیس استان است که در سه سال گذشته به شهرستان ارتقا پیداکرده ولی مصوبه ایجاد شهرک صنعتی در این منطقه مربوط به پنج سال پیش است که در این دولت نیز در حد تابلو و زمین خالی رهاشده است.

این شهرستان دارای مشکلات عمیق بیکاری، عدم سرمایه‌گذاری، نبود طرح‌های اشتغال‌زایی و...است و این در حالی بوده که مقدمات لازم هم‌جهت استقرار شهرک صنعتی این شهرستان هنوز انجام‌ نشده که حداقل بخشی از این مشکلات حل شود.

شهرستان ۲۵ هزارنفری بدره هم‌اکنون به دلیل مشکلات عمیق بیکاری به یکی از مناطق مهاجر فرست کشور تبدیل‌شده که حتی جوانان این شهرستان از کشورهای خارجی نظیر استرالیا برای یافتن شغل سردرآوده اند.

شهرک صنعتی بدره قصه بی‌توجهی این روزهای مسئولان است که حتی حاضر به فنس کشی زمین و تأمین آب آن نیستند چه برسد به اینکه از سرمایه گذران در جهت سرمایه‌گذاری در این شهرک صنعتی حمایت و مشوق‌های لازم را ایجاد کنند.

باوجود قول و وعده‌های بسیار زیادی که از سوی مسئولان استانی در دولت گذشته و دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات شهرک صنعتی بدره داده‌شد، تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

دراین‌بین مردم شهرستان نیز هرروز در مسیر ارتباطی بدره-ایلام به یک تابلو خشک‌وخالی عادت کرده‌اند، تابلویی که هرروز زنگ عوض می‌کند و شاید یک روز از بی‌توجهی مسئولان زنگ بزند!

مردم شهرستان بدره سال‌هاست با یک تابلوی شهرک صنعتی مواجه هستند

مراد عزیزی از شهروندان شهرستان بدره گفت: شهرستان بدره سال‌هاست با مشکلات بیکاری و فقدان طرح‌های صنعتی مواجه است و هنوز این شهرستان بعد از چند سال از ارتقا به شهرستان با کمبود امکانات مواجه است.

وی بیان داشت: شهروندان شهرستان به تابلو شهرک صنعتی بدره عادت کرده‌اند که در حد یک تابلو و زمین خالی باقی‌مانده است و خبری از اجرای این شهرک صنعتی و استقرار واحدهای صنعتی نیست.

عزیزی با اشاره به اینکه بسیاری از جوانان این شهرستان به دلیل نبود شغل به دیگر شهرها مهاجرت کرده‌اند بعد از ارتقای شهر بدره به شهرستان هنوز ادارات به‌طور کامل در شهرستان مستقر نشده است.

شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام باید زیرساخت‌های شهرک صنعتی بدره را فراهم کند

سیروس مراد حاصلی فرماندار شهرستان بدره نیز اظهار داشت: شهرستان بدره یکی از شهرستان‌های تازه تأسیس استان ایلام است که خوشبختانه اقدامات خوبی در جهت استقرار ادارات در این شهرستان شده و در آینده نیز مابقی ادارات در این شهرستان مستقر می‌شوند.

وی با اشاره شهرک صنعتی بدره که در حد تابلو باقی‌مانده است، گفت: متأسفانه این شهرک با گذشت سال‌ها از تصویبش هنوز در مراحل مقدماتی است و شرکت شهرک‌های صنعتی استان باید نسبت به زیرساخت‌های این شهرک ازجمله آب، برق و.... اقدام کند.

مراد حاصلی افزود: زمینی به گستره ۲۰ هکتار به شهرک صنعتی بدره اختصاص‌یافته که این شهرستان برای صنعتی شدن ظرفیت‌های فراوانی دارد که باید با همکاری و همراهی کلیه نهادهای دولتی و بخش خصوصی از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده شود.

تلاش برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی شهرستان بدره

مرتضی دارایی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ایلام نیز  اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان ایلام تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های تازه تأسیس از جمله بدره است.

وی بابیان اینکه مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی سیروان و بدره در دولت قبل کاملاً غیر کارشناسی بوده است، بیان داشت: بر اساس اصول کارشناسی، شهرک صنعتی سیروان باید در جوار کارخانه سیمان کارزان احداث می‌شد تا توجیهی اقتصادی داشته باشد اما بااین‌وجود کارهای اجرایی آن نیز در حال پیگیری است و البته در شهرستان بدره هنوز کار خاصی در خصوص شهرک صنعتی انجام‌نشده است.

وی عنوان کرد: تأمین ۷.۵ مگاوات برق و آماده‌سازی با اجرای عملیات خاکی را از مهم‌ترین اقدامات شهرک صنعتی ایلام برای شهرک صنعتی بدره بوده است.

دارایی آینده صنعت شهرستان بدره را  خوب عنوان کرد و  بیان داشت: در شهرک‌های صنعتی مباحثی از قبیل تملک زمین، آب و برق، جاده دسترسی و مسائلی از قبیل تغییر کاربری اراضی برای متقاضیان از قبل آماده و اجرایی شده و تنها دغدغه افراد تولید خواهد بود.

شهرستان بدره نیازمند توجه در همه بخش‌ها است

به نظر می‌رسد شهرستان تازه تأسیس بدره با مشکلات زیرساختی مهمی برای اجرای طرح‌های صنعتی نظیر شهرک صنعتی مواجه است، با توجه به مشکلات بیکاری در منطقه می‌توان با ایجاد زیرساخت‌ها و مشوق‌های لازم جت سرمایه‌گذاری در این منطقه هم شهرک صنعتی را فعال کرد و هم جوانان زیادی را مشغول به کارکرد.

در عین حال استقرار ادارات در شهرستان هم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای شهرستان باید در دستور کار مسئولان اجرایی استان قرار گیرد تا روال اداری طرح‌های شهرستان زودتر به نتیجه برد و پروسه‌های اداری زمان‌بر نشود./م





منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار