کد خبر: ۱۷۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶ 31 January 2016
 نزدیک شدن زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی سبب افزایش حساسیت های سیاسی و اجتماعی در جامعه شده است.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در همه حوزه ها مهم است.

بدیهی است که هم مردم و هم نخگبان اعم از گروه های سیاسی و اجتماعی جامعه در پی انتخاب افرادی هستند که توانمندی لازم را برای نمایندگی مجلس داشته باشند. چراکه هر چه در نهایت افراد توانمندتری از میان کاندیدا انتخاب شوند، زمینه برای دفاع از حقوق مردم و شرایط تشکیل یک مجلس قوی بیشتر فراهم می شود. جای هیچ گونه تعارفی وجود ندارد که انتخاب مردم بسیار مهم و تعیین کننده است و این انتخاب از نظر ترکیب نمایندگان در مجلس آینده و آرایش حاکم بر فضای سیاسی کشور تأثیر گذار است.

بعد از گذشت سه دهه و تشکیل مجلس های مختلف و قدرت نمایی گروه های سیاسی متفاوت در مجلس های گذشته، تجربه های گرانقدری برای مردم و نخبگان سیاسی حاصل شده است.

 این تجربه به ما می گوید که چه در چارچوب اصلاح قوانین و چه در راستای تغییرات مورد نظر اجتماعی آنچه که می تواند در نهایت مفید باشد، بکار گیری روش اعتدال و میانه روی است.

چرا که مجلسی که تابع هیجان و تصمیمات آنی نمایندگان باشد به سختی می تواند قوانینی را تصویب کند که در یک فرایند دراز مدت به نفع کشور باشد.

هر چه آرامش بیشتر بر جامعه حاکم باشد و هر چه عقلانیت بیشتری در تصمیم های سیاسی بکار گرفته شود و هر چه افراد میانه رو و پخته تری مردم را در امر قانونگذاری نمایندگی کنند، سود بیشتری نصیب مردم و کشور می شود.

اعتدال و میانه روی بهترین روش برای عبور از بحران، ایجاد ثبات و برنامه ریزی برای آینده است و این همان خلایی است که شاید سالها بر فضای سیاسی کشور حاکم بوده است.

در شرایطی که کشور هنوز با بحران ها اقتصادی ناشی از تحریم روبرو است و در شرایطی که با کاهش قیمت نفت حتی هزینه های جاری کشور به سختی تامین می شود و در شرایطی که قهر طبیعت و خشکسالی عمیق ، جامعه و مدنیت ایرانیان را با خطر روبرو ساخته است، دیگر فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده است.

در این شرایط دشوار کشور بیش از همه نیازمند نمایندگانی معتدل و واقع گراست تا اصل مشکلات کشور را به خوبی درک کنند و برای نجات کشور از بحران های موجود تدبیری بیاندیشند.

خوشبختانه چنین بلوغ سیاسی امروزه در همه جناح ها و گروه های سیاسی دیده می شود. در میان اصلاح طلبان چهره های اعتدالی و توانمندی ظهور کرده اند که نشان داده اند با درک واقعیت های جامعه و تغییرات مورد نیاز در چارچوب قانون ، قادرند مطالبات بخش های زیادی از جامعه را به خوبی مدیریت کنند. در میان اصول گرایان نیز طیف اعتدالیون در حال پوست انداختن و مرز بندی خود با گروه های تندرو هستند. این رویش اعتدالی نوید ظهور عقلانیت و تدبیر در مدیریت گروه ها و جریان های سیاسی در کشور را می دهد.

همینطور که دولت تدبیر و امید تا کنون نشان داده که با نگاه فراجناحی به دنبال استفاده از همه پتانسیل های کشور برای حل معضلات مهم است، تشکیل یک مجلس اعتدالی و واقع گرا گام مهمی برای همراهی قوه مقننه با قوه مجریه در جهت حل مشکلات کشور است.

اعتدال و میانه روی یک فرصت تاریخی برای جامعه ماست، چرا که ما را به نقطه واقع گرایی در سیاست و استفاده صحیح از ظرفیت های موجود و کمک گرفتن از آنها برای حل مشکلات اساسی کشور می رساند.

مردم ما همواره نشان داده اند که در انتخابات مختلف بسیار هوشمندانه عمل می کنند. رای مردم همواره پشتوانه بزرگی برای تشکیل قوه مجریه و قوه مقننه توانمند و کار آمد است.

در انتخابات اخیر مجلس نیز رویکرد اعتدالی به انتخابات  و رای دادن به افرادی که برنامه ای اعتدالی برای حل مکلات کشور دارند، کمک بزرگی به تشکیل یک مجلس توانمند می کند. اینکه افراد منتخب از چه جناح و گروهی باشند در جای خود مهم است، اما مهم تر ازآن این است که نمایندگان آتی رویکرد اعتدالی داشته باشند و از توانمندی لازم برای حل مشکلات کشور بهره‌مند باشند و این امر گامی مهم برای حل مشکلات مختلف کشور است.  

آبتین امیری - فعال سیاسی و رسانه ای
 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
با سلام.
فقر از نتایج تندروی گروهی برای اهدافی خاص بوده.
و یا شاید پوست اندازی لحظه ای برای کسب قدرت.
ولی آنچه نمایان است استانی است با ثروتهای زیاد و منابع فراوان ولی بی بهره از آن.
امیدوارم شاگردان جدید این مجلس بهتر گام بردارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار