علاوه بر زائران ایرانی تعداد زیادی از زائران کشور افغانستان مطابق سالهای گذشته برای خروج از کشور به مرز مهران آمده اند اما گویا خروج برخی از آنها به دلایلی با مشکل مواجه شده است.
کد خبر: ۱۳۷۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 30 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، همزمان با موج بی شمار زائران اربعین حسینی در مرز مهران که از نقاط مختلف کشور برای شرکت در مراسم اربعین کشور عراق به این مرز بین المللی آمده اند شمار زائران کشورهای خارجی همسایه نیز قابل توجه بوده است.

علاوه بر زائران ایرانی تعداد زیادی از زائران کشور افغانستان مطابق سالهای گذشته برای خروج از کشور به مرز مهران آمده اند اما گویا خروج برخی از آنها به دلایلی با مشکل مواجه شده است.
بر اساس همین گزارش روز جمعه شمار زیادی از این زائران در پایانه مرزی مهران تجمع کرده اما به دلایل نداشتن مدارک قانونی خروج از کشور و نداشتن ویزا مأمورین کشورمان از خروج آنها از کشور ممانعت کردند.
در همین ارتباط گفته شده است عمده ترین دلیل مسئولین پایانه مرزی مهران برای اجازه ندادن به آنها برای خروج از مرز نداشتن ویزای کشور عراق بوده است.

انتظار کشیدن چند روزه برای خروج از مرز مهران
تعدادی از این زائران افغانی در این زمینه در گفتگو با خبرگزاری کردپرس از انتظار کشیدن چند روزه خود در پایانه مرزی مهران به امید خروج از این مرز خبر دادند.
سخی –م یکی از این زائران افغانی است که در این زمینه می گوید هم اکنون تعداد زیادی از هم وطنانشان که هیچکدام هم ویزا ندارند در کمپهای استراحت پایانه مرزی مهران در این مرز در انتظار مجوز برای خروج از کشور هستند.
وی افزود: بازگشت به شهرهایشان بعد از طی این مسافت زیاد و یا رفتن به مرزهای خوزستان برایشان دشوار خواهد بود.
این تبعه افغانستان تصریح کرد: سال گذشته بسیاری از هم وطنان افغانی وی توانسته بودند از طریق مرز مهران به کشور عراق بروند اما امسال فعلا اینگونه نیست.
در این زمینه یکی از مسئولین پایانه مرزی مهران به کردپرس گفت: از آنجایی که امسال مرزهای استان خوزستان برای اتباع خارجی تعیین شده اند این شمار از زائران افغانی در حال انتقال به مرز شلمچه هستند تا در آن مرز در خصوص خروج یا عدم خروج آنان تصمیم گیری شود.

البته ممانعت از خروج زائران بدون ویزا تنها مربوط به زائران خارجی و افغانی نبوده بلکه بسیاری از زائران ایرانی بدون ویزا نیز در مرز بوده که مأمورین پایانه مرزی مهران از خروج آنها از مرز بدون داشتن ویزا جلوگیری می کنند.

ممنوعیت خروج زائران بدون ویزا از طریق مرز مهران
معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام نیز همچنان از ممنوع بودن خروج بدون ویزا از مرز مهران خبر داد و گفت: تا کنون تصمیماتی برای سفر بدون ویزا به عراق صورت نگرفته و هر گونه شایعه در این زمینه بی اساس است.
حسین کلانتری در این زمینه بیان داشت: تردد زائران از مرز بین المللی مهران فقط با ارائه گذرنامه و روادید عراق امکان پذیر است و به هیچ زائری بدون این مدارک اجازه خروج داده نمی شود.
وی با رد شایعه تردد زائران بدون روادید و گذرنامه از مرز مهران اظهارکرد: چنانچه زائری بدون روادید به هر شکلی بخواهد از مرز خارج شود، مرزبانان مانع خروج او از مرز خواهند شد.
جانشین ستاد اربعین استان ایلام افزود: اگر افرادی نیز به اشکال مختلف از ایستگاه های کنترل و بازرسی عبور کنند و به آن سوی مرز بروند؛ در آنجا با سخت گیری پلیس عراق و ممنوعیت تردد مواجه می شوند و این گونه رفتار در شان زائران حسینی نیست.
کلانتری تاکید کرد: انتظار می رود زائران این حرمت باشکوه معنوی را حفظ کنند و اجازه ندهند افرادی از روی نا آگاهی به این آیین با عظمت با رفتار نامناسب و خروج غیرقانونی خدشه وارد کنند.

حذف روادید سفر به عراق مطرح نیست
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام با بیان اینکه حذف روادید سفر و گذرنامه تحت هیچ شرایطی برای سفر به عتبات عالیات مطرح نیست، از زائران خواست به شایعه ها توجه نکنند و حتما با همراه داشتن مدارک قانونی به مرز مهران بیایند.
وی تاکید کرد: روند تردد زائران هم اکنون در مرز مهران به رغم ازدحام جمعیت، روان است و مشکلی از بابت تردد در خاک ایران نداریم.
کلانتری با بیان اینکه به خاطر کمبود زیرساخت ها در عراق، مشکلاتی برای زائران ایرانی در انسوی مرز مهران در مرز زرباطیه هست، یادآور شد: همه تلاش خود را به کار گرفته ایم تا به کمک طرف عراقی شرایطی فراهم شود که تردد زائران از مرز زرباطیه نیز با سهولت بیشتری انجام شود./پ

منبع: خبرگزاری کردپرس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار