مدیر باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام گفت : این استان به ژنوتیپ‌های پرمحصول و سازگار «پکان»، این سلطان میوه‌های خشکباری جهان دست یافته است.
کد خبر: ۱۱۶۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰ 22 May 2024

 به گزارش تابناک ایلام؛ بخشوده بیان داشت : با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان بررسی سازگاری این طرح، ضمن جانمایی علمی و دقیق، توسعه باغات اقتصادی در استان رونق بگیرد.

وی افزود : تغییر اقلیم در جهان، کشور و استان از یک سو و افزودن یک محصول باغی جدید و اقتصادی به سبد انتخاب باغداران برای ساخت باغات جدید، در دستور کار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قرار گرفته و برای نخستین بار در استان به بررسی سازگاری این درخت مثمر اقتصادی پرداخته شده است.

بخشوده ادامه داد : بعد از گذشت سال چهارم طرح، استان ایلام خود به‌عنوان تولید کننده نهال پیوندی پکان با استفاده از پیوندک‌های تولیدی این طرح به‌عنوان باغ مادری پکان در استان و با استفاده از کاشت پایه‌های مرسوم پکان و پیوند بر روی پایه‌ها، در زمره معدود استان‌های تولید کننده پکان پیوندی در کشور قرار خواهد گرفت و اشتغال‌زایی را نیز در استان به ارمغان خواهد آورد.

وی مطرح کرد: طرح سازگاری پکان در استان ایلام به همت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در اسفندماه گذشته با کاشت ۷ رقم پرکیو، گراکینک، گراتکس،۱۰ G، کمانج M ۵، چوکتا و ویجیتا کلید خورد و قرار است، چهار رقم جدید دیگر نیز در روز‌های آینده به این طرح اضافه شود و مجموع طرح به ۱۱ رقم برسد./ع

 

بیشتر بخوانید :

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار