با تابناک خراسان شمالی:
توسعه و ترویج مطالعه؛امری اجتناب ناپذیر که باید در جامعه به عنوان حرکت فرهنگی مورد توجه قرار گرفته،امکانات و ظرفیت های لازم برای افزایش مطالعه در بین آحاد مردم گسترش پیدا کند؛اما علاوه بر مشکلات موجود در حوزه کتابخانه های شهری در استان،احداث و ساخت نیمه تمام برخی کتابخانه ها در شهرستان ها باز هم به علت وجود مشکلات مالی معطل مانده یا با اعتبارات تخصیصی پایین در حال ساخت است.
کد خبر: ۹۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰ 24 September 2015
به گزارش تابناک خراسان شمالی،پایین بودن اعتبارات تخصیص یافته برای احداث و تکمیل کتابخانه های روستایی در استان،موجب شده برخی از ان ها به علت همین اعتبارات معطل مانده و یا به حالت بلااستفاده رها شده تا در صورت تخصیص اعتبار لازم روند ادامه کار شتاب گیرد.
در برخی از روستاهای استان که در حال حاضر زمینه های فعالیت های آموزشی برای دبیرستان،هنرستان و حتی آموزشکده ها نیز فراهم شده است نبود فضای مناسب برای مطالعه از مشکلاتی است که در روستاها ایجاد می شود و همین امر موجب شده برخی از دانش آموزان برای تهیه کتاب به مرکز استان مراجعه و یا حتی به علت فراهم نبودن شرایط سکونت اقدام به خرید کتاب کنند که این خود هزینه هایی را بر دوش ان ها خواهد گذاشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با ایسنا،با اشاره به اینکه ساخت 21 کتابخانه روستایی از اعتبارات استانی طی سال های 88 و 89 در سطح استان مصوب شده،با گذشت بیش از 5 سال،11 کتابخانه روستایی استان را نیمه تمام و یا در حد اسکلت دانسته است.
ثابت قدم زیربنای هر کتابخانه روستایی در سطح استان را 120 مترمربع دانسته و گفته است:از مجموع کتابخانه های مصوب،چهار کتابخانه نیز تکمیل و آماده تحویل شده است. مقرر شده بود چهار باب از این تعداد کتابخانه روستایی در شهرستان مانه و سملقان، هفت باب در بجنورد، دو باب در شیروان و در دیگر شهرستان‌های گرمه، جاجرم، اسفراین و فاروج هر کدام یک تا دو کتابخانه احداث شود.
بنابر اظهار این مقام مسئول این کتابخانه های به علت نبود اعتبار معطل مانده است،اما برخی از کتابخانه های نیز هنوز اعتبار مشخص را برای اجرا نداشته و یا جانمایی درستی برای احداث کتابخانه های انجام نشده است.
در محل احداث کتابخانه روستایی در شهرستان راز و جرگلان مصالح مورد نیاز برای احداث وجود داشته اما محل احداث بنا با وجود همین اعتبارات پایین هنوز کارشناسی نشده و در موارد دیگر نیز زمینی که برای احداث کتابخانه اختصاص یافته مشکلات وقفی و مالکیتی داشته است.
حال باید دید مسئولان عالی رتیه استانی که در محافل و جلسات فرهنگی از ترویج کتاب و کتاب خوانی در بین آحاد مردم صحبت کرده و بر افزایش سرانه مطالعه استان تاکید ویژه می کنند،آیا برای بناهای نیمه تمام در روستاها اقدام و حرکت موثری انجام خواهند داد؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار