کد خبر: ۹۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴ 22 September 2015
 تابناک بوشهر:
با ورزش اندورفين خود را افزايش دهيد
آرمان نوشت: زمانی که درد دارید، به‌خاطر آن ورزش نمي‌كنيد، اما همين ورزش نكردن باعث مي‌شود حجم و قواي عضلات خود را از دست بدهيد و دردتان شديدتر شود. خوشبختانه حتي ورزش كم نيز موجب ترشح اندورفين مي‌شود. اندورفين ماده شيميايي در مغز است كه خلق را بهبود بخشيده و به عنوان مسكن طبيعي عمل مي‌كند. از پزشك خود بپرسيد آيا ورزش‌هاي قدرتي، هوازي يا كششي موجب بهتر شدن بدن و آرام شدن دردتان مي‌شود. 
 
 سيگار را ترك كنيد
برخي از افراد ممكن است با سيگار كشيدن احساس كنند موقتا درد و استرس‌شان كاهش مي‌يابد. در واقع خود سيگار در بلندمدت در ايجاد درد مزمن در شما نقش دارد. سيگار كشيدن فرايند التيام در بدن را آهسته مي‌كند، گردش خون را دچار اشكال مي‌کند و خطر تحليل ديسك كمر را افزايش مي‌دهد (وضعيتي كه يكي از عوامل كمردرد است) . اگر براي ترك سيگار نياز به انگيزه داريد، كاهش درد مي‌تواند يكي از انگيزه‌هاي شما باشد. از پزشك درباره برنامه‌ها و داروهاي كمك به ترك سيگار جويا شويد. 
 
ذهن خود را متوجه چيزهاي ديگر كنيد
حتما مي‌دانيد توجه به درد آن را شديدتر مي‌كند، به همين علت يكي از موثرترين تجويزها براي آرام كردن درد اين است كه خود را با فعاليت‌هايي كه ذهن‌تان را از درد دور كند، مشغول كنيد. به فعاليتهايي كه دوست داريد وارد شويد، مثلا دوره آموزشي كه دوست داريد برويد، به گروه مورد علاقه خود بپيونديد و فعال باشيد. حتي اگر درد را نتوانيد كنترل كنيد، مي‌توانيد بقيه زندگي خود را تحت كنترل بگيريد، پس از همين حالا شروع كنيد. 
 
 
داروهاي خود را بشناسيد
داروهايي كه مصرف مي‌كنيد را بشناسيد و بدانيد چه كاري براي‌تان انجام مي‌دهند و چه عوارضي دارند. سپس درباره گزينه‌هاي درماني ديگر تحقيق كنيد. هدف شما اين است كه ميزان فعاليت و نيز خلق طبيعي داشته باشد. اگر با اين داروهاي مصرف به اين هدف نميرسيد، ممكن است درمان ديگري براي شما موثرتر باشد. بايد در زمينه درمان خود فعال باشيد، سوال بپرسيد و به دنبال پاسخ آن بگرديد. 
 
 
برنامه‌ريزي كنيد  محدوده تعيين كنيد
با مراقبت و توجه به سلامت هيجاني و فيزيكي بهتر مي‌توانيد درد خود را مديريت كنيد. به اين معني كه مثلا زماني كه نياز به استراحت داريد به ‌ميهماني يا برنامه‌هاي ديگر نرويد يا برنامه منظم ماساژ براي خود ترتيب دهيد يا با دوستان خود برنامه ‌ميهماني شام تنظيم كنيد تا از نظر روحي احساس بهتري داشته باشيد. اينكه چطور به خود رسيدگي كنيد درباره هر كسي متفاوت است و بستگي به خود شما دارد. 
 
 
دفتر ثبت روزانه 
با داشتن دفتر ثبت روزانه مي‌توانيد به پزشك خود كمك كنيد. پزشک وضعيت شما را بهتر شناخته و درمان موثرتري براي درد مزمن شما تجويز می‌كند. در پايان هر روز نمره درد خود را در مقياس 1 تا 10 ثبت كنيد. سپس اشاره كنيد كه در آن روز چه كارهايي انجام داده‌ايد و اين فعاليت‌ها چه احساسي به شما داده‌اند. دفعه بعدي كه به پزشك مراجعه كرديد، اين دفتر را همراه با خود ببريد و درباره علائم و احساسات‌تان با او صحبت كنيد. 
 
 
تنفس عميق   مديتيشن و بيوفيدبك
شايد به نظر بديهي برسد اما عده بسيار كمي از ما مدت كوتاهي كارمان را كنار مي‌گذاريم و زماني را صرف آرام‌سازي ذهن می‌کنیم. تنفس عميق، بيوفيدبك و مديتيشن همه تكنيك‌هاي مديريت استرس هستند كه بدن را آرام كرده، عضلات را شل مي‌كنند و به آرام شدن درد كمك می‌کنند.  در عين حال، مي‌توانيد چشمان خود را ببنديد، بدن‌تان را شل كنيد، بر تنفس خود تمركز كنيد و به آرامي دم و بازدم انجام دهيد. 
 
 
بدن خود را با تغذيه بهتر تقويت كنيد
اگر درد مزمن داريد بايد هر كاري که مي‌توانيد بكنيد تا به بدن‌تان كمك كنيد نه اينكه جلوي عملكرد درست آن را بگيريد. رژيم غذايي متعادل به حفظ سطح قند خون و وزن كمك كرده و خطر بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد و به گوارش ياري مي‌رساند. براي رژيم غذايي سالم غذاهاي سرشار از غلات كامل، محصولات غذايي تازه و پروتئين‌هاي كم‌چرب مصرف كنيد. 
 
 
شما تنها نيستيد
افراد زيادي همانند شما (يك نفر از هر سه نفر) دچار درد مزمن هستند بنابراين به هيچ‌وجه تنها نيستيد. براي غلبه بر درد مزمن خود از ديگران كمك بگيريد. به دوستان و خانواده بگوييد چه احساسي داريد چون در غير اين صورت آنها در اين باره چيزي نمي‌دانند. از آنها كمك بخواهيد تا درباره وضعيت خودتان  بيشتر بدانيد و سپس چيزهايي را كه مي‌دانيد با ديگران در ميان بگذاريد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار