مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: ۱۸ اثر معنوی استان از سال ۸۹ تاکنون در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است.
کد خبر: ۹۹۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷ 01 September 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ عبدالمالک شنبه زاده بیان داشت: با توجه به سهمیه‌ استان به صورت سالانه جهت ثبت آثار در فهرست میراث ملی کارشناسان اداره کل نسبت به ثبت مواریث معنوی شاخص که قابلیت ثبت و دفاع در شورای ملی را داشته باشند، اقدام می کنند.

وی عنوان کرد: برخلاف میراث طبیعی و تاریخی، میراث معنوی در بیشتر موارد خارج از مرزهای سیاسی کنونی دارای گستره بوده و در واقع باید تفاوتی بین مرزهای سیاسی و فرهنگی قائل باشیم چراکه گستردگی مرزهای فرهنگی بیشتر از سیاسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام افزود: به همین دلیل برخی از میراث ناملموس در روستاهای مختلف وجود دارد و سیاست وزارت میراث ثبت این آثار به صورت منطقه ای می باشد.

شنبه زاده تاکید کرد: برخی از آثار معنوی ابتدا به نام استان ایلام ثبت شدند سپس با درخواست سایر استان ها و بررسی شورای ثبت کشور استان های دیگر نیز به آن افزوده شدند.

وی یادآور شد: در برخی موارد نیز به نام استان دیگر بوده با درخواست استان این آثار به نام ایلام ثبت شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام آثار معنوی ثبت شده ایلام در فهرست ملی را حصیربافی، جاجیم بافی، موسیقی مقامی مور، ئلیه رگه، گله درو (همیار)، نمدمالی، بازی پلان، آیین سنتی ازدواج، مراسم اسب و کتل و مراسم جاینه است.

شنبه زاده اضافه کرد: همچنین تاسوعای تکیه سید، دانش سنتی بافت سیاه چادر عشایر ایلام(دوار)، آیین همیاری در پشم چینی دام(گل برینه)، آیین طلب باران، آیین سوگواری و زیارت اربعین، زبان لکی منطقه ای(لرستان.کرمانشاه.ایلام.همدان)، لالایی لکی منطقه ای(لرستان.کرمانشاه.ایلام،همدان) و گلیم نقش برجسته از دیگر این آثار معنوی است.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار