یک جامعه شناس در رابطه با اهمیت عزت نفس در زندگی افراد به ویژه کودکان توضیحاتی داد.
کد خبر: ۹۸۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵ 22 August 2021
به گزارش تابناک ایلام؛ عزت نفس، یکی از موضوعات مهمی است که در دنیای امروز می تواند به افراد در سنین مختلف کمک زیادی کند تا بتوانند هدفمندتر و با قدرت پیش بروند و موفق شوند. زیرا افرادی که احساس خوبی درمورد خود دارند، برای تجربه کار‌های جدید و امتحان کردن آن‌ها اعتماد به نفس بیشتری هم دارند و آن‌ها در مقایسه با دیگران، برای انجام کار‌ها به بهترین شکل تلاش می‌کنند و به کاری که می‌توانند انجام دهند، افتخار می‌کنند.

رویا نوری جامعه شناس، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اهمیت عزت نفس در کودکان اظهار کرد: عزت نفس در بچه‌ها بسیار اهمیت دارد، چون به آن‌ها کمک می‌کند تا اگر اشتباه کردند، خود را سرزنش نکنند و این یک عامل مهم در تشویق آن‌ها برای تلاش‌های مجدد است حتی اگر در ابتدا شکست خورده باشند.

وی بیان کرد: عزت نفس به بچه‌ها کمک می‌کند تا در مدرسه، خانه و یا با دوستان ارتباط بهتری داشته باشند و کار‌های مشترک مفیدتری را انجام دهند.

این جامعه شناس با اشاره به معضل عزت نفس نداشتن برخی از کودکان تصریح کرد: افراد و بالاخص کودکانی که عزت نفس پایینی دارند، به دلیل این مشکل، به خودشان اعتماد ندارند و با این باور که دیگران هم، آن‌ها را قبول ندارند، ممکن است با آن‌ها ارتباط برقرار نکنند و این افراد ممکن است اجازه دهند دیگران با آن‌ها رفتار درست نداشته باشند؛ به طوری که  ایستادگی در مقابل دیگران برایشان سخت است و آن‌ها ممکن است به راحتی کاری را رها کنند یا انجام ندهند.

وی گفت: بچه‌های با عزت نفس پایین، زمانی که اشتباه می‌کنند چیزی را ازدست می‌دهند یا شکست می‌خورند، نمی‌توانند خود را سرزنش نکنند و با آن موضوع کنار بیایند و در نتیجه، به علت عدم باور به توانایی خود، ترجیح می‌دهند انجام کاری را برعهده نگیرند.

نوری ادامه داد: اگر شما نیز با افرادی زندگی می‌کنید که به محض بروز یک اشتباه توسط شما، زبان سرزنش، تحقیر و تمسخرشان باز می‌شود و فرصت نفس کشیدن به شما نمی‌دهند تا از خودتان دفاع کنید، آگاه باشید که مشکل اصلی در شخصیت آن هاست نه در شما و آن‌ها باید نحوه نگریستن ناسالم و رفتار عارضه را در خود متوقف کنند نه شما.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بدانیم که در حقیقت، انسان‌های ترسو و بی ارزش در چنین فضا‌هایی پرورش یافته اند و آن‌ها در تاریکی بزرگ شده اند و لذا هیچ جوانه‌ای بر ساقه‌های وجودشان رشد نکرده است./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار