معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام
پیری معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری باعث کاهش پوشش علوفه‌ای و مراتع در استان به میزان ۶۵ درصد شده یافته است.
کد خبر: ۹۸۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶ 15 August 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ حجت اله فتحی،معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام اظهار کرد: کاهش پوشش مراتع باعث کاهش تولید علوفه احشام دامداران به مقدار ۵۰ درصد و خود دام‌ها به میزان ۴۵ درصد شده است.

او بیان داشت: طبق مطالعات به ازای هر ۱۰ میلیمتر بارندگی ۱۰ کیلوگرم علوفه تولید می‌شود، ولی در سال آبی جاری بارش‌ها با تاخیر آغاز شد و از مقدار ریزش، پراکنش مکانی و زمانی مناسب نیز برخوردار نبود.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام افزود: بارش‌های موثر مربوط به فصل پاییز است که در پاییز سال آبی جاری نزولات جوی در استان کم و غیرموثر بود و این امر در کاهش تولید علوفه و مراتع تاثیر محسوس داشت.

فتحی یادآور شد: کاهش بارش نزولات جوی به موقع و موثر علاوه بر پوشش مرتعی تاثیر منفی بر روی درختان نیز دارد چرا که وضعیت بیولوژیکی و متابولیسم آن‌ها را مختل می‌کند و در بهار نیز موجب طغیان آفات و امراض و حتی کاهش عمر طبیعی درختان می‌شود.

او با بیان اینکه مساحت مراتع استان ایلام یک میلیون و ۱۴۶ هزار هکتار است، تاکید کرد: به طور میانگین در سال‌های پربارش ۱۱۶ هزار تن علوفه از مراتع استان برداشت می‌شود که کفاف خوارک ۵۰۰ هزار راس دام در فصل چرایی احشام را می‌کند.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام مطرح کرد: اما امسال به علت کاهش بارندگی‌ها میزان برداشت علوفه از سطح مراتع ۵۰ درصد معادل ۵۸ هزار تن و برای تامین تنها ۲۵۰ هزار راس دام می‌رسد که کفاف احشام دامداران را نمی‌کند.

فتحی گفت: مراتع منبع اصلی تامین غذای احشام عشایر و دامداران هستند که در صورت عدم رشد مناسب مراتع، آن‌ها مجبور به فروش دام‌های خود خواهند شد و اقتصاد و تولید این خانوار‌ها و حتی جوامع مصرف کننده شهری نیز به مخاطره می‌افتد.

او اضافه کرد: خشکسالی ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت به اراضی مرتعی استان ایلام وارد کرده است و البته میزان خسارت‌ها به عرضه‌های جنگلی در سال آتی خود را نمایان خواهد کرد.

فتحی اظهار داشت: در این برآورد فقط خسارت‌های وارده به مراتع محاسبه شده و دیگر خسارت‌های زیست محیطی، فرسایش خاک، تغییرات اقلیمی و جغرافیایی، اقتصادی و کاهش ذخیره سازی نزولات جوی لحاظ نشده است.

او عنوان کرد، بذرپاشی، قُرق، بوته کاری و کودپاشی از جمله راه‌های احیای عرصه‌های مرتعی استان است که به علت خشکسالی دچار تنش و آسیب جدی شده اند./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار