کارشناس ترویج مرکز جهاد کشاورزی منطقه بیرانوند گفت: هدف از اجرای طرح کانون جوانان روستایی در منطقه بیرانوند جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها است.
کد خبر: ۹۸۵۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳ 11 August 2021

به نقل از فارس_مهشید بهادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به اینکه کانون جوانان روستایی به عنوان یک نهاد مردمی مستقل، غیردولتی ، غیرانتفاعی و غیرسیاسی محسوب می‌شود، عنوان کرد: از این طرح با عنوان "طرح تربیت کشاورزان آینده " یاد می‌شود که هم اکنون در 32 استان کشور در حال اجرا  و در لرستان نیز در دو منطقه از استان تشکیل این نهاد مردمی در حال پیگیری است.

وی افزود: این طرح برای نخستین بار در سطح منطقه بیرانوند در حال اجرا است. 

کارشناس ترویج مرکز جهاد کشاورزی منطقه بیرانوند گفت: یکی از اهداف مهم اجرای این طرح  افزایش میل جوانان روستایی به ماندگاری در روستا و جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها است.

بهادری عنوان کرد: از دیگر اهداف اجرایی این طرح پرکردن اوقات فراغت جوانان، مهارت آموزی به جوانان روستایی، توانمندسازی اجتماعی جوانان، تقویت حس همیاری، همکاری و ترویج فعالیت‌های مشارکتی و گروهی، آشنایی با فرهنگ و دانش بومی، فراگیری مهارتهای تسهیلگری و در نهایت ایجاد نگرش مثبت و پویا در بین جوانان روستایی نسبت به کشاورزی و حفظ منابع طبیعی است. 

کارشناس ترویج مرکز جهاد کشاورزی بیرانوند با اشاره به اینکه تشکیل کانون جوانان روستایی نقش مهمی در راستای رشد و شکوفائی استعدادهای معنوی، فرهنگی، ورزشی، هنری و اجتماعی جوانان دارد، گفت: پیش بینی می‌شود یکی از زمینه‌های عمده فعالیت این کانون‌ها در آینده، ایجاد صندوق اعتباری و مالی جهت مساعدت به اعضا جهت توسعه کارآفرینی و مشاغل از طریق این کانون‌ها باشد.

بهادری با بیان اینکه خرد بودن و پراکندگی اراضی کشاورزی، حوادث طبیعی و خشکسالی، پایین رفتن آبهای زیرزمینی، عوامل اقتصادی همچنین عوامل  فرهنگی و اجتماعی سبب مهاجرت جوانان از روستاها شده است، افزود: یکی از راهکارهای تجدید حیات روستاها و جلوگیری از مهاجرت فزاینده جوانان به شهرها؛ دخالت دادن جوانان در توسعه کشاورزی و روستایی از طریق فرهنگ سازی و سرمایه گذاری در روستاها است که نقشی حیاتی در حفظ، تربیت و نگهداشت سرمایه‌‌های انسانی (کشاورز زادگان) خواهد داشت.

وی تاکید کرد: توجه به نیازهای قشر جوان روستایی و هدایت آنها در افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های فنی و اجتماعی از ضروریات جامعه امروز است.

کارشناس ترویج مرکز جهاد کشاورزی بیرانوند در پایان تاکید کرد: یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش مهاجرت جوانان روستایی، تلاش در آموزش این قشر، افزایش سرمایه‌گذاری در روستاها همچنین  ایجاد بستر و ساختارهای لازم جهت تقویت اعتماد به نفس، روحیه خوداتکایی، توانمندسازی، تسهیل و تضمین توسعه اقتصادی، اجتماعی جامعه روستایی بخصوص نسل جوان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار