کد خبر: ۹۸۵۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲ 21 September 2015
این روزها ساخت و سازهای غیرمجاز و فاقد ساختارهای فنی و مهندسی بلایی است که بیشتر کلانشهرهای کشور را گرفتار کرده است. ساخت و سازهای غیرمجاز وصله‌های ناجوری هستندکه روح زیبایی را از شهرها می‌گیرند و با هیچ پینه‌ای رفو نمی‌شوند. با افزایش مهاجرت و جمعیت برخی کلانشهرها از جمله کرج، مهاجران به سمت شهرستان‌های اطراف مرکز استان کشانده می‌شوند و مسیر ساخت و سازهای غیرقانونی خود را در این مناطق که زمین ارزان‌تری هم دارند ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، ساوجبلاغ یکی از شهرستان‌هایی که در طول سال‌های گذشته به بلای ساخت و سازهای غیر مجاز گرفتار آمده است. درچند سال اخیر واحدهای مسکونی که در فرایند ساخت آنها هیچ استاندارد و اصولی رعایت نشده مثل قارچ در گوشه و کنار این شهرستان رشد کرده‌اند. این ساخت وسازهای غیرمجاز علاوه برافزایش بی‌رویه جمعیت، آسیب‌های دیگری به بومیان این شهرستان وارد کرده است که از میان آنها می‌توان به کاهش قابل توجه منابع آبی اشاره کرد. هم اکنون ساکنان شهرستان ساوجبلاغ با مشکل جدی کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلی که بخش زیادی از آن را مهاجران به آنان تحمیل کرده‌اند.

ظرفیت مهاجرت‌پذیری کرج پر شده است

ابوالقاسم پالیزگیر، فرماندار ساوجبلاغ در گفت وگو با ایسنا گفت: درطول سال‌های گذشته شاهد افزایش غیرقابل پیش‌بینی جمعیت درمرکز استان بوده‌ایم.

وی افزود: مهاجرت بی‌رویه به کرج باعث شده ظرفیت جمعیتی این شهرستان لبریز شود و مهاجران برای زندگی به سمت شهرستان‌های اطراف و شهرهای حاشیه‌ای کرج کشانده شوند.

پالیزگیر خاطرنشان کرد: در مقایسه با کرج، قیمت زمین درسایر شهرستان‌های استان ارزان‌تراست و همین باعث شده مهاجران راحت‌تر و با مبالغ کمتر بتوانند زمینی خریداری و واحد مسکونی بسازند.

این مسئول ادامه داد: ساوجبلاغ یکی از شهرستان‌هایی است که درطول سال‌های گذشته تعداد زیادی از مهاجران البرزی را در خود جای داده است.

وی گفت: ساوجبلاغ به خاطر وضعیت خاص جغرافیایی، آب و هوای دلچسب، نزدیکی به تهران و زمین‌های مناسب فروش، جایگزین خوبی برای کرج شده است.

فرماندار ساوجبلاغ ادامه داد: در چند سال اخیر مهاجرانی که وارد البرز می‌شوند به جای سکونت درکرج، ترجیح می‌دهند در ساوجبلاغ زمین بخرند.

تب ساخت و ساز در ساوجبلاغ بالا گرفته است

وی یادآورشد: افزایش ناگهانی جمعیت درساوجبلاغ باعث شده تب ساخت و ساز در این شهرستان بالا بگیرد و زمین‌های کشاورزی یکی پس از دیگری نابود و به واحدهای مسکونی و تجاری تبدیل شوند.

پالیزگیر افزود: متاسفانه دردوره‌های قبل مسئولان آن طور که باید و شاید در خصوص ساخت و سازهای بی‌رویه و غیرمجاز درساوجبلاغ واکنش نشان نداده‌اند و همین امرباعث شده واحدهای مسکونی مثل قارچ درگوشه و کنار این شهرستان رشد کنند.

وی گفت: این ساخت و سازها عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته که یکی از آنها کاهش قابل توجه منابع آبی درساوجبلاغ است.

ساخت و سازهای غیر مجاز منابع آبی ساوجبلاغ را می‌بلعد

این مسئول تصریح کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز سال‌های گذشته، منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی این شهرستان را بلعیده و باعث شده وضعیت آب درساوجبلاغ بحرانی شود.

این مسئول کرد: هرچند در یکی دو سال گذشته اقدامات کنترلی زیادی برای جلوگیری از گسترش این نوع ساخت و سازها در ساوجبلاغ انجام شده ولی تا رسیدن به نقطه رضایت بخش بسیار فاصله داریم.

فرماندار ساوجبلاغ گفت: طی دو سال گذشته بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز این شهرستان تخریب شده است.

پالیزگیر ادامه داد: بدون شک تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز تبعات اجتماعی زیادی به همراه دارد ولی برای کنترل این وضع چاره‌ای جز تخریب باقی نمانده است.

وی اضافه کرد: ساخت وسازهای غیرمجازهرچند درکوتاه مدت به نفع برخی افراد سودجو است ولی بدون شک در طولانی مدت به ضرر عموم مردم تمام می‌شود.

وی یادآورشد: تا زمانی که تبعات ساخت و سازهای غیرمجاز به مردم اطلاع رسانی نشود، تغییری در شرایط فعلی ایجاد نمی‌شود.

فرماندارساوجبلاغ افزود: فرمانداری ساوجبلاغ برای کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز علاوه برآموزش مردم، به برخی از صنوفی که درساخت و سازهای غیر مجاز دخیل هستند، اخطار داده است.

ساخت و سازهای غیر مجاز به صفر نمی‌رسد

وی ادامه داد: علاوه براین، برای برخی از اعضای شورای اسلامی روستاها که در روند ساخت و سازهای غیرمجاز دخیل بوده‌اند نیز پرونده تشکیل شده و عضویت آنها در این شوراها منتفی شده است.

این مسئول گفت: تا زمانی که جذابیت ساخت در منطقه‌ای وجود داشته باشد، ساخت و ساز غیرمجاز نیز وجود دارد.

پالیزگیرافزود: اگر مسئولی بگویدکه توانسته ساخت و ساز غیرمجازدر منطقه‌ای را به صفر برساند بدون شک ادعایی غبرواقع کرده است؛ چراکه همیشه کسانی هستند که از موقعیت سوء استفاده و دست به ساخت و سازهای غیرقانونی بزنند.

وی تصرح کرد: مسئولان باید باراقدامات سلبی و ایجابی مردم را مجاب کنند که ساخت وسازهای غیر مجاز نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

کمبود آب مهم‌ترین دغدغه مسئولان ساوجبلاغ

فرماندار ساوجبلاغ در خصوص مشکل کاهش منابع آبی در این شهرستان گفت: هم اکنون کمبود آب به مهم‌ترین دغدغه مردم و مسئولین این شهرستان تبدیل شده است.

وی افزود: سال گذشته وضعیت آب درسه شهر و بیش از 30 روستای این شهرستان از مرز بحرانی گذشت و به وضعیت قرمز رسید.

پالیزگیر یادآورشد: طبق پیش بینی‌های انجام شده طی سالهای آتی تمام کشور با مشکل جدی کمبد آب مواجه می‌شوند و این وضع تنها مختص به البرز و شهرستان ساوجبلاغ نیست.

وی گفت: اگر وضعیت جوی و میزان بارش باران در طول سال‌های آینده به همین شکل باقی بماند، خشکی مناطق زیادی از کشور را در برخواهد گرفت.

فرماندار ساوجبلاغ درخصوص اقدامات صورت گرفته برای صرفه جویی در منابع آبی موجود دراین شهرستان توضیح داد: سال گذشته به طور جدی موضوع ساماندهی معادن شن و ماسه فعال در ساوجبلاغ پیگیری شد.

معادن فعال ساوجبلاغ ساماندهی شدند

این مسئول ادامه داد: این معادن بیش از 20 سال به حال خود رها شده بودند و هیچ کس کاری به کار آنها نداشت ولی با تمهدیات انجام شده بعد از20 سال صاحبان این معادن وادار به پرداخت حقوق دولتی، ایجاد فضای سبز در اطراف معادن، نصب کنتور هوشمند آب شدند.

ساوجبلاغ رکوردار پلمب چاه‌های غیر مجاز درکشور

وی ادامه داد: علاوه براین تاکنون 22 حلقه چاه غیرمجاز نیزدر محوطه این معادن کشف و پلمب شده است.

فرماندار ساوجبلاغ افزود: به جز چاه‌های معادن ، طرح شناسایی و پلمب چاه‌های غیرمجاز در سایر مناطق این شهرستان نیز با جدیت درحال پیگیری است به طوری که طبق اسناد و مدارک از سال گذشته تاکنون بیشترین تعداد حلقه چاه‌های پلمب شده درساوجبلاغ بوده است.

افتتاح تصفیه‌خانه هشتگرد درآینده‌ای نزدیک

وی گفت: برخی افراد برای حفاری چاه‌های غیرمجاز از دستگاه‌های حفاری چاه نفت استفاده می‌کنند که این کار منابع آب‌های زیرزمینی را به سمت نابودی می‌کشاند.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این روند، نیروهایی به کارگرفته شده‌اند تا با گشت‌زنی در مناطق مختلف شهرستان نسبت به شناسایی دستگاه‌های غیرمجاز حفر چاه اقدام کنند.

پالیزگیر ساخت تصفیه خانه را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برای مدیریت منابع آبی این شهرستان دانست و گفت: اولین تصفیه خانه ساوجبلاغ درحال ساخت است و تا کنون 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فرماندار ساوجبلاغ اضافه کرد: از پساب این تصفیه خانه فضای سبز و گلخانه و زمین‌های کشاورزی پایین دست هشتگرد آبیاری خواهد شد.

انتقال بخشی از آب سد طالقان به ساوجبلاغ درحال پیگیری است

این مسئول یادآورشد: علاوه براین با پساب این تصفیه خانه بخشی از نیاز آبی ناحیه صنعتی هشتگرد نیز مرتفع می‌شود.

وی ادامه داد: درکنار همه این موارد، موضوع انتقال بخشی از آب سد طالقان به ساوجبلاغ نیز در حال پیگیری است و تا کنون چندین جلسه در این خصوص برگزار شده است.

پالیزگیر گفت: بدون شک با انتقال بخشی از آب این سد به ساوجبلاغ بخشی از مشکلات آبی این شهرستان حل می‌شود.

مردم صرفه‌جویی در مصرف آب را فراموش نکنند

این مسئول در ادامه با اشاره به نقش مردم درحفظ منابع آبی گفت: اگر مردم همکاری نکنند، هر اقدامی که برای افزایش منایع آبی شهرستان صورت بگیرد بی‌فایده خواهد بود.

وی ادامه داد: مردم با صرفه جویی در مصرف، رعایت الگو وکاهش سرانه مصرف آب می‌توانند از بحرانی‌تر شدن وضعیت آب درساوجبلاغ جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: اگر مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند و موضوع کمبود آب را جدی نگیرند، اگر تمام آب سد طالقان را به ساوجبلاغ انتقال دهیم هم هیچ دردی از مشکل کم آبی این شهرستان دوا نمی‌کند.

کمبود آب معضلی فراگیر درکل استان است

حمید طهایی، استاندار البرز نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت:کمبود آب در طول سال‌های گذشته مشکل ساز شده و نه تنها شهرستان ساوجبلاغ بلکه کل استان البرز را درگیرکرده کرده است.

وی افزود: آب شرب، نعمتی الهی و عمومی است و باید در شیوه‌های استفاده و بهره‌برداری از آب تجدید نظر شود تا در آینده مشکل کم آبی به بحران جدی تری تبدیل شود.

طهایی خاطرنشان کرد: علی‌رغم این که دچار کم آبی هستیم، فکری به حال جمع آوری آب‌های سطحی نمی‌کنیم، در صورتی که با جمع‌آوری این نوع آبها می‌توانیم بخش زیادی از نیازهای آبی استان به ویژه درحوزه آبیاری فضای سبز را حل کنیم.

این مسئول همچنین با اشاره به نقش موثر جهاد کشاورزی در استفاده بهینه از آب، اضافه کرد: با توجه به این که بخش کشاورزی بخشی است که بیشترین میزان مصرف آب دراستان را دارد، جهاد کشاورزی باید در خصوص اصلاح و به روز کردن الگوی کشت اقدامات کاربردی ای صورت دهد.

استاندار البرز یادآورشد: درکلانشهرها نیز باید تمهیداتی برای جداسازی آب شرب و غیرشرب اندیشیده شود؛ چراکه درحال حاضر بخش زیادی از آب شرب درمناطق شهری به مصارف غیر شرب می‌رسد.

طهایی گفت: کمبود آب در شهرستانی مثل ساوجبلاغ که کشاورزی و صنعت درآن رونق دارد، مشکلات عدیده‌ای را به همراه خواهد داشت که یکی از آنها ازپا افتادن واحدهای صنعتی و همچنین رها شدن زمین‌های کشاورزی است.

وی ابراز کرد: کمبود آب به صورت مستقیم و غیر مستقیم تبعات زیادی در پی دارد که یکی از آنها افزایش نرخ بیکاری خواهد بود.

این مسئول در پایان گفت: برای رفع مشکل کم آبی هم مردم و هم مسئولان باید دست به دست هم دهند تا ازیک سود الگوی مصرف اصلاح شود و ازسوی دیگر راه کارهای عملی برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود اتخاد شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار