در یادداشت قبلی تحت عنوان"رسانه‌ها حقیقت را به مردم نمی‌گویند بلکه حقیقت را طبق میل صاحبانش خلق می‌کنند" به این نکته اشاره کردیم که امروز رسانه‌ها در سطح جهان و همچنین در جامعه ما تبدیل به مرکز تولید حقیقت برای مردم شده اند و هر کدام از آن‌ها تصویری جداگانه‌ای از وضعیت اجتماعی و سیاسی جامعه دارند، بدون اینکه بتوانند تصویر واقعی را به مردم نشانه دهند.
کد خبر: ۹۷۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶ 03 July 2021

به گزارش تابناک کردستان، در جامعه ما هم این مسئله متاسفانه دامنه بسیاری از رسانه ه را گرفته است و این رسانه‌ها به نام آگاهی و اطلاع رسانی به مردم، ولی در جهت منافع سیاسی و اقتصادی صاحبان اصلی خودشان قدم بر می‌دارند. ما منکر این واقعیت نیستیم که بسیاری از رسانه‌ها انصافا در جهت آگاهی جامعه حرکت می‌کنند و خودشان از دعوای‌ها سیاسی بین جناح‌ها حاکم کنار کشیده اند و هدف اصلی این رسانه دادن تصویر واقعی از جامعه برای مخاطبان است.
از طرف دیگر ما قبول داریم که رسانه‌ها نمیتوانند بدون توجه به جناح‌ها حاکم فعالیت رسانه‌ای خودشان را ادامه دهند، اما مسئله مهم اینست که این رسانه‌ها بتوانند تصویر واقعی از وضعیت سیاسی و اجتماعی را به جامعه نشان دهند تا مردم در مشارکت‌ها سیاسی توانایی تشخیص افراد مناسب برای پست‌ها کلیدی را داشته باشند.
اما از طرف دیگر رسانه‌ها متاسفانه به دلیل فعالیت‌ها سیاسی که دارند از وظیفه اطلاع رسانی خودشان دور شده اند و با این کار یک نوع پوپولیسم رسانه‌ای در جامعه ایجاد خواهند کرد و در این حالت مردم برای این گونه رسانه‌ها مشتری‌های دائمی به حساب می‌آیند و از مردم به عنوان نردبان استفاده خواهند کرد و از این طریق رسانه‌ها میتوانند افکار عمومی جامعه با دروغ‌ها و توجیه‌ها غیر واقعی شکل دهند بدون اینکه بتوانند کالا مرغوب به مردم تحویل بدهند.
از طرف دیگر این رسانه‌ها برای توجیه اقدام اشتباه و غلط خودشان ادعا می‌کنند که حقیقت براساس شرایط و نیاز‌ها روز تغییر می‌کنند و ما هم باید براساس آن تغییر کنیم. ما این گونه توجیه‌ها قبول نداریم و عقیده ما اینست که حقیقت تغییر نمی‌کنند و یک چیز ثابت و دائمی برای جوامع بشری است. به عنوان نمونه امروز اگر ما وضعیت اقتصادی اسفناکی را داریم یک حقیقت ثابت است و نیازی به تغییر آن ندارد، اما رسانه‌ها علت این شرایط اقتصادی را به گردن دیگر جریان‌ها سیاسی می‌اندازند و جریان خودشان را در ایجاد این شرایط مقصر نمی‌دانند. به عبارت دیگر این رسانه‌ها نه براساس معرفت و دانش بلکه بر مبنای منافع صاحبان خودشان کالایی را به نام حقیقت به مردم تحویل می‌دهد و به جای اینکه به مردم آگاهی و اطلاع رسانی کنند متاسفانه جامعه را در یک حالت سردرگم قرار خواهد داد. این به عنوان مقدمه‌ای بود تا برای خوانندگان مشخص و معلوم شود که رسانه‌ها طبق شرایط سیاسی و اجتماعی به جامعه حقیقت نشان می‌دهد نه براساس واقعیت‌ها عینی.
یکی از این رسانه‌ها در استان کردستان که طبق منافع صاحبان اصلی یعنی قوه مجریه مطالبی را به جامعه نشان می‌دهد هفته نامه سیروان است که به نوعی سخنگوی استاندار کردستان محسوب میشود. مطالب این هفته نامه بیشتر تعریف و تمجید از عملکرد ریاست جمهوری حسن روحانی در استان کردستان است و علت مشکلات موجود در استان کردستان را طبق میل و منطق صاحبان خودشان به گردن دیگران خواهند انداخت و یک تصویر بدون خطا و اشتباه از دولت حسن روحانی را برای جامعه نشان می‌دهد.
در همین دو شماره گذشته هفته نامه سیروان به رد صلاحیت چهار نفر از اعضای شورای اسلامی شهر سنندج اشاره کرده بود که در این دوره مجوز نامزد شدن را از هئیت نظارت استان کسب نکرده بودند و هفته سیروان نامه بیانیه آن‌ها تحت عنوان"نام‌هایی که تاریخی میشوند" چاپ کرده بود و از عنوان آن قصد دفاع کردن را داشته است و مابقیه اعضای شورای شهر سنندج را به دلیل اختلاف فکری با جناح حاکم در هفته سیروان به عنوان موانع نگاه کرده است.
ما فعلا وارد این بحث نمیشویم که آیا برای تاریخی شدن فقط به نام نیاز داریم؟ اگر فقط مسئله داشتن نام‌ها باشند مسلما یزیدها، خوارج‌ها و جنایتکاران هم دارای نام هستند و آن‌ها هم تاریخی شدند، در حالی که مسئله اصلی داشتن نام‌ها نیست بلکه محتوا و ماهیت این نام‌ها است که در نسل‌ها آینده همچنان مورد توجه قرار خواهد گرفت. امروز با گذشته ۱۴ قرن همچنان نام امام حسین و امام علی علیه السلام روح حقیقت جوی انسان‌ها را بیدار می‌کنند و این بخاطر داشتن نام‌ها نیست بلکه بخاطر محتوا و ماهیت آن‌ها بود که امروز همه جریان‌ها مادی و فرقه‌ها باطل تلاش و کوشش می‌کنند که این نام‌ها را از ذهن مردم پاک کنند و اشتباه آن‌ها اینست که فکر می‌کنند با پاک کردن نام‌ها میتوان شخصیت و روح حقیقت جوی امام حسین و امام علی را از وجود این نظام هستی حذف کرد. این یک بحث طولانی است و ما تمایل به وارد شدن در این گونه مباحث را نداریم.
اما در بیانیه این چهار نفر این تصویر غلط و اشتباه را نشان می‌دهند که فقط این چهار نفر به شهر سنندج خدمت کرده اند، در حالی که شورای یک مکان جمعی است که همه اعضای در آن نقش دارند و کار جمعی را انجام می‌دهند و جای تعجب و حیرت است که چطور این چهار نفر این نکته را به خوبی درک نکرده اند.
از طرف دیگر در این بیانیه آمده است که این چهار نفر در مقابل دیگران که قصد سوءاستفاده را داشتند ایستادگی کردند و از حق و حقوق جامعه دفاع کرده اند. این سخنان متاسفانه شامل همین چهار نفر هم خواهد شد، به عبارت دیگر از کجا معلوم و مشخص است که شما چهار نفر قصد سوءاستفاده را نداشتید؟ شاید مابقیه اعضای شورای شهر سنندج در برابر شما چهار نفر ایستادگی کرده باشند؟
از کجا اینقدر مطمئن هستید که شما از منافع شهر دفاع می‌کردید؟ چرا شما چهار نفر فقط در هنگام رد صلاحیت‌ها این مطالب را اشاره می‌کنید؟ شما چهار نفر یک دوره چهار ساله فرصت داشتید که موانع و مسائل و همچنین مشکلات درون شورای را برای جامعه تعریف کنید، اما شما بدون توجه به مردم و عدم ارتباط عمومی با اقشار مختلف جامعه کار خودتان را انجام دادید و امروز بعد از رد صلاحیت ادعا دفاع از منافع مردم را دارید. این جریان سیاسی که ۸ سال استان کردستان را در اختیار هر گونه ارتباط با مردم را یک نوع عوام فریبی می‌دانند، در حالی ارتباط با مردم برای روشنگری و شفاف سازی مشکلات و مسائل مربوط به حوزه فعالیت‌ها مدیران است.
اما امروز این چهار نفر قاعده خودشان را نقص کرده اند و مردم را به شکل دیگری از طریق هفته نامه سیروان فریب می‌دهند. مشکل این چهار نفر در نبودن ارتباط با مردم و دل بستن به قدرت سیاسی بود، اما آنچه باقی خواهد ماند مردم است نه قدرت سیاسی.
در این بیانیه همچنین اشاره شده بود که اقدامات مناسبی را برای شهر سنندج از جمله پیاده رو فردوسی توسط این چهار نفر انجام شده است، گویا مابقیه اعضای شورای با این اقدامات مخالف بودند، در حالی که مخالفت مابقیه اعضای شورای با پیاده رو فردوسی در خصوص خرج و هزینه آن یعنی ۱۰۰ میلیارد تومان بود نه ساختن آن.
واقعا جای سوال است که چطور یک پیاده رو ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد؟ حتی اگر با دلار ۵۰ هزار تومانی هم حساب کنیم مسلما کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان میشود و هنوز افکار عمومی شهر سنندج این هزینه را قبول نکرده اند و باید این چهار نفر به جای دفاع از عملکرد خودشان باید به افکار عمومی جواب دهند. این بخشی از بیانیه این چهار نفر بود که در هفته نامه سیروان به چاپ رسیده است.
اما اشتباه این چهار نفر اینجاست که به جای اینکه با مردم در ارتباط باشند متاسفانه به رسانه‌های از جمله هفته نام سیروان امید دارند که بتوانند رد صلاحیت خودشان را برای جامعه به گونه‌ای توجیه کنند و مسلما این چهار نفر این نکته را می‌دانند که در آینده نزدیک هفته نامه سیروان با توجه به تغییر دولت یک دگرگونی نسبت به این چهار نفر خواهد داشت.
به این صورت که هفته نامه سیروان توسط شخص اداره نمیشود بلکه توسط نهاد استانداری کردستان مدیریت می‌شود و اگر امروز از این چهار نفر دفاع می‌کنند بخاطر عملکرد آن‌ها نیست بلکه بخاطر فضای سیاسی اصلاح طلبی است که در طول این ۸ سال قدرت سیاسی و اجرایی را بدست گرفته است و به احتمال زیاد در هفته‌ها و ماه‌ها آینده که دولت آقای رییسی تشکیل شود این هفته نامه سیروان به جای دفاع از اصلاح طلبان از آن‌ها انتقاد خواهد کرد و این چهار نفر عضو شورای شهر سنندج که امروز به هفته نامه سیروان امید دارند در آینده نزدیک مورد خشم و نفرت این هفته نامه قرار خواهند گرفت.
مختار سلیمانی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار