ماری جوانا یا همان مخدر "گُل" را با نام های دیگری همچون "کانابیس، گِراس، علف و یا ماری و حتی سیگاری" می شناسند و از "گُلِ خشکِ گیاه شاهدانه" بدست می آید که حشیش نیز از آن بدست می آید.
کد خبر: ۹۶۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸ 18 September 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از پایگاه خبری پلیس، برگی شبیه چنار اما نازکتر دارد، سبز روشن است و اخیرا هم روی برخی تیشرت ها، جلد گوشی ها، پشت ماشین ها و روی دمپایی ها دیده می شود و جوان ترها بهتر می شناسند و معمولا پدر و مادرها نه طرحش را می شناسند و نه حتی نامش را دیده اند.

افرادی که از این مارک ها استفاده می کنند بعید نیست به احتمال زیاد مصرف کننده باشند و با شناخت، مارک دلخواهشان را انتخاب کرده باشند.

از قرار معلوم میزان مصرف این ماده روان‌گردان در دنیا و از جمله ایران بالا گرفته است، این روند رشد نگران کننده ای داشته است، این را نه آمارها بلکه مشاهدات عینی در گوشه و کنار شهرها می گویند، فروشنده ها زیاد شده اند و فراوانی بیشتر...

عمده دلیل افزایش مصرف آن بخصوص در بین نوجوانان، دوستان ناسالم، عدم اعتماد به نفس و ناتوانی در "نه" گفتن، اطلاعات ناکافی و اظلاعات غلط شبکه های اجتماعی، خلأهای عاطفی، فشار همسالان و تعارف دوستانه و مهمتر از همه بی اطلاعی از عوارض سوء مصرف این مواد است.

سرخوشی‌آور بودن آن، تَمدد اعصاب و درون‌اندیشی از مهم‌ ترین آثارِ دلخواه ذهنی و جسمی "ماری‌جوانا" است و از عوارض موقتی مهم مصرف آن می‌توان به کاهش حافظه کوتاه‌مدت، خشکی دهان، سرخی‌دیدگان، اختلال در مهارت‌های حرکتی و گاهی احساس اضطراب و وحشت اشاره کرد، مصرف دراز مدت این ماده ممکن است اعتیاد روانی به همراه داشته باشد.

راهکارهای پیشگیری از شیوع اعتیاد نوجوانان در جامعه

آموزش های خانواده در نحوه برخورد با نوجوانان، آموزش در سطح مدارس در خصوص آشنایی با عوارض مصرفی انواع مواد، افزایش مهارت های اجتماعی و ارتباطی بین نوجوانان در سطح جامعه، توجه پزشکی خانواده ها به اختلالاتی نظیر اختلالات پیش فعالی، افسردگی و اضطراب نوجوانان از مهم ترین راهکارهای پیشگیری از شیوع اعتیاد در سطح جامعه است و در تشخیص زودرس این اختلالات در نوجوانان بسیار اهمیت دارد.

آگاهی دادن به دانش آموزان در مورد عوارض مواد اعتیادآور از طریق کتب درسی و کمک درسی در قالب برنامه ریزی مدون از جمله وظایف آموزش و پرورش است که اجرای درست آن اهمیت بسزایی در پیشگیری دارد، در واقع آگاه سازی و آموزش معلمان در برخورد با دانش آموزانی که گرایش به مواد مخدر پیدا کرده اند و گسترش ورزش و هنر، مراقبت از افراد آلوده ساکن در حاشیه مدرسه، حمایت از خلاقیت ها و نجات دانش آموزان آلوده به اعتیاد و حمایت از دانش آموزان فقیر، افسرده و منزوی از جمله مواردی است که باید در مدارس به آنها توجه شود.

مصرف مواد مخدر در جامعه، به تفریح ارزان قیمت تبدیل شده و آگاه سازی والدین یکی از مهم ترین بخش های موثر برنامه های پیشگیری از اعتیاد است.

نقش خانواده در پیشگیری از مصرف مواد در بین نوجوانان

متاسفانه مصرف مواد مخدر امروزه به صورت یک تفریح ارزان قیمت درآمده که حتی از بسیاری سرگرمی های سالم و انواع ورزش، هزینه کمتری در بردارد.

فرزندان بیش از همه از والدین خود تاثیر می پذیرند، الگوهای والدین بسیار قدرتمندتر از تاثیر افراد همسال است، طی سال های اولیه دوران نوجوانی پیش از آنکه گروه های همسالان وارد صحنه زندگی نوجوان شوند، والدین در شکل گیری اعتقادات بنیادین اخلاقی و شخصیت فردی فرزندان شان نقش عمده ای دارند، بنابراین آگاه سازی والدین یکی از مهمترین بخش های موثر در هر برنامه پیشگیری از اعتیاد است.

آگاه سازی والدین باید به طور مکرر از راه های مختلف نظیر خواندن کتاب، جزوه، روزنامه، شرکت در جلسات مشاوره، رسانه های جمعی سمینار و پیوستن به تشکلات والدین انجام شود، آگاه سازی والدین شامل ابعاد مختلفی است که به آنها اشاره می شود.

آموزش مهارت های اجتماعی، نظیر تقویت مهارت های ارتباطی، توانایی اظهارنظر کردن و توانایی "نه" گفتن نیز یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از مصرف اعتیاد در بین نوجوانان به شمار می رود، در واقع آموزش مهارت های اجتماعی میزان سوء مصرف مواد مخدر و رفتارهای وابسته به آن مانند پرخاشگری، انزوا، فرار از مدرسه یا خانه، افسردگی، خشونت سرقت را کاهش می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار