قطعی برق در ایلام و چند نکته
نه تنها این روزها سایه کاهش تولید برق را در معابر شهرها و ر‌وستاهای استان به وضوح لمس کرده و چتر تاریکی ها بر کوچه و خیابان ها گسترانیده شده است، بلکه روزانه شاهد قطع چند ساعته مناطقی از شهر ایلام و شهرستان های تابعه هستیم، موضوعی که در ماه‌های گرم تابستان و آغاز پیک مصرف گسترده تر خواهد شد و می توان گفت به پیش واز تنش ها و بحران کمبود برق خواهیم رفت.
کد خبر: ۹۶۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰ 22 May 2021

تابناک ایلام، علی اصغر اسدی ::این روزها نه تنهاسایه کاهش تولید برق را در معابر شهرها و ر‌وستاهای استان به وضوح لمس کرده و چتر تاریکی ها بر کوچه و خیابان ها گسترانیده شده است، بلکه روزانه شاهد قطع چند ساعته مناطقی از شهر ایلام و شهرستان های تابعه هستیم، موضوعی که در ماه‌های گرم تابستان و آغاز پیک مصرف گسترده تر خواهد شد و می توان گفت به پیش واز تنش های ناشی از بحران کمبود برق خواهیم رفت.

اما با این وجود اهتمام به چند نکته ضروری به نظر می رسد ؛

اول اینکه زمستان و بهار خشکی را پشت سر گذاشتیم و این موضوع بر ذخیره آب سد ها تاثیر گذشته و قطعا به شکل کمبود تولید برق ظاهر خواهد شد،پس در راستای جلوگیری از قطع شبکه سراسری و اثرات مخرب شات دون شدن شبکه، قطع برنامه ای برق دور از انتظار نخواهد بود .

دوم بدلیل تحریم های اقتصادی، دولت از برنامه احداث نیر‌وگاه و تولید برق عقب مانده است و این موضوع نیز کاهش تولید برق را تشدید نموده است

سوم قطع برنامه ای برق اجتناب ناپذیر است و این مساله از مدیران توزیع استان خارج بوده ،اما سوال اینجاست چرا استان ما زودتر از دیگر نقاط کشور به استقبال خاموشی ها رفته است؟

چهارم برنامه خاموشی ها سریعتر تهیه ودر اختیار مردم قرار گیرد تا آنان بتوانند بر اساس برای امور روزانه خود برنامه ریزی نمایند .

پنجم برنامه خاموشی ها عادلانه باشد به نحوی که همه مردم مناطق مختلف استان به یک اندازه مشمول خاموشی ها شوند. در این بین لازم است هوای مناطق گرمسیری استان را داشته و برنامه خاموشی این مناطق به زمانی موکول شود که فشار کمتری را متحمل شوند.

ششم دود منفعت طلبی عده ای نباید به چشم مردم استان وارد شود،شرکت برق نسبت به شناسایی ماینرهای استخراج ارزهای دیجیتال مبادرت ورزیده و نسبت به جمع آوری آنها مبادرت نماید

هفتم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ،در حالیکه کشور در آستانه بحران کمبود برق قرار دارد، صادرات برق به عراق بدترین معادله ممکن در مدیریت اقتصادی کشور است، آنهم در شرایطی صورت می گیرد که کشور دوست و همسایه با تبعیت از تحریم ها حاضر به پرداخت بهای آن نیست .

هشتم؛به هر حال بخش عظیمی از زندگی مردم و کارکرد نهادها ودستگاههای دولتی با برق انجام می گیرد ،قطع مکرر برق می تواند بحران آفرین بوده وبر امنیت ،سلامت ورفاه مردم تاثیر منفی برجای بگذارد . شما تصور کنید برق اتاق عمل قطع شود ،آی سی یو وسی سی بو بیمارستان بدون برق شود ،نانوایی برق ندارد ،پمپ بنزین برق نباشد ،پمپاژ های آب آشامیدنی با قطع برق خاموش شوند ! همه اینها می تواند چالش آفرین باشد .

پس بحران بحران است !ما می توانیم در دل یک بحران قرار بگیریم ،اینجاست که ستاد بحران  و پدافند غیرعامل استانداری باید نقش خود را بهتر نمایان کند . در چنین مواقعی راههای دوم برای برون رفت از بحران با کم ترین هزینه برای مردم باید در اختیار قرار گیرد .بهترین راه برای خروج از این شرایط با کمترین آسیب حفظ شرایط است .

وقتی برق قطع می شود ،راه جایگزین آن روشن کردن ژنراتورهای برق اضطراری است . پس همه مکان های حیاتی همچون بیمارستانها ،پمپ بنزین ها ،نانوایی ها و پمپاژ های آب آشامیدنی باید مجهز به ژنراتور شوند و در مواقع اضطراری به مردم خدمت رسانی کنند.

و آخر اینکه مردم خوب ما که همواره به سختی ها خو کرده اند ، اینبار هم جور آسمان و سوءمدیریت ها را کشیده، قدری تحمل و شکیبایی به خرج داده و البته در مصرف برق صرفه جویی کنند تا با سلامت این بحران را هم پشت سر بگذاریم. /م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار