معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان گفت: بازار همدان در فهرست آثار معرفی شده برای ثبت جهانی قرار گرفت.
کد خبر: ۹۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸ 18 September 2015
معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان گفت: بازار همدان در فهرست آثار معرفی شده برای ثبت جهانی قرار گرفت.

به گزارش مهر، علی خاکسار در اجلاس ماهانه اصناف استان همدان با بیان اینکه یک موضوع چالشی بین میراث فرهنگی و اصناف که از سال های گذشته و در تمام کشور وجود دارد در حوزه نظارت، قیمت گذاری و غیره است، اظهار داشت: همه امور مربوط به صدور مجوز فعالیت ها، تمدید مجوز، نرخ گذاری و غیره بر عهده میراث فرهنگی است.

وی درخصوص حریم هگمتانه، بیان کرد: مجموعه هگمتانه ۵۰ هکتار است که موضوع تملک حریم آن حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز شده بود اما در سفر مقام معظم رهبری به استان همدان مورد تاکید قرار گرفت.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه در سفر مقام معظم رهبری به همدان ۱۰ میلیارد تومان برای آزاد سازی حریم هگمتانه در نظر گرفته شد، بیان کرد: با توجه به اعتبار اختصاص داده شده بخشی از حریم هگمتانه آزاد شد و در سفر رئیس جمهور به همدان نیز دوباره درخواست اعتبار و با آن موافقت شد.

خاکسار درخصوص بازسازی و مرمت بازار همدان نیز بیان کرد: بازار همدان در دوران قاجار ساخته و پیشنیه قدیمی تری نیز دارد و یکی از جاذبه های خاص استان همدان است که در بافت تاریخی شهر همدان قرار دارد.

بازار همدان یکی از بافت های تاریخی و یکی از آثار معرفی شده برای ثبت جهانی است وی با بیان اینکه بازار همدان یکی از بافت های تاریخی و یکی از آثار معرفی شده برای ثبت جهانی است، عنوان کرد: حفظ بازار همدان مشارکت تمام مالکان، مسئولان و غیره را می طلبد و همه باید کمک کنند تا بازار همدان از وضعیت نابسامان خارج شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان تاکید کرد: اعتبارات میراث فرهنگی محدود است در نتیجه باید بخش هایی از بازار به صورت مشارکتی مرمت شود.

علی خاکسار عنوان کرد: تاکسی گردشگری نیز در کشور در حال فعالیت است و مجوز آن به نام یک شرکت داده شده و تاکسی گردشگری در همدان نیز فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه مناطق ویژه گردشگری از سال ۸۳ در کشور شکل گرفت و در استان همدان ۱۹ و در شهر همدان سه منطقه ویژه گردشگری وجود دارد، بیان کرد: مناطق ویؤه گردشگری همدان حیدره، فرودگاه و گنجنامه است که مطالعات اولیه و امکان سنجی بخشی برای برخی از مناطق انجام شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان با عنوان اینکه شش اثر خاص و شاخص همدان برای ثبت جهانی در نظر گرفته شده بود، عنوان کرد: آثار تاریخی از جمله گنجنامه، تپه هگمتانه، تپه نوشیجان، غاز علیصدر، دستکند سامن و دستکند ارزنفود برای ثبت جهانی در نظر گرفته شده بود که بازار همدان نیز در این فهرست قرار گرفت.

خاکسار با بیان اینکه برای اینکه اثری ثبت جهانی شود باید در آن اثر دخل و تصرفی نشود و فقط از آن حفاظت شود، ادامه داد: استان همدان اولویت نخست خود را در توسعه گردشگری قرار داده و استاندار نیز بر این مهم تاکید فراوانی دارد.

همدان در سال های گذشته و اکنون استانی عبوری بوده و مقصد گردشگری نبوده است

وی با بیان اینکه همدان در سال های گذشته و اکنون استانی عبوری بوده و مقصد گردشگری نبوده است، عنوان کرد: در توسعه گردشگری تمام بخش ها درگیر و منتفع می شوند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه استاندار همدان قول داده که پنج میلیارد تومان برای تبلیغات درخصوص گردشگری در مدت دو سال اختصاص دهد، ادامه داد: استان همدان جزو ۱۰ استان نخست در آثار تاریخی و طبیعت بکر در کشور است اما شناخته شده نیست.

علی خاکسار با تاکید بر اینکه در راستای معرفی استان همدان و جاذبه های گردشگری و تاریخی همدان، قرارداد ساخت ۵۰ فیلم مستند بسته شده است، بیان کرد: همچنین شیوه های دیگر تبلیغات در زمینه گردشگری را پیگیری خواهیم کرد.

عضو شورای شهر همدان نیز در ادامه با بیان اینکه طبق آمار سال گذشته سه میلیون واحد صنفی در کشور فعالیت می کنند، اظهار داشت: ۳۸ سال قبل ۱۹۰ هزار واحد صنفی در کشور فعالیت می کرد.

حسین قره باغی با بیان اینکه همه باید به این نکته برسیم که مباحث مربوط به هر قسمت را رفع کنیم، عنوان کرد: امروزه هر فردی دنبال نان است به او می گویند که وارد بازار شود و مغازه ایجاد کند که این روند باعث تاسف است.

به اسم ایجاد اشتغال اصناف را به خاک سیاه می نشانند و اعتقاد هم دارند که اشتغال ایجاد کرده اند وی با بیان اینکه به اسم ایجاد اشتغال اصناف را به خاک سیاه می نشانند و اعتقاد هم دارند که اشتغال ایجاد کرده اند، افزود: برای مقابله با بیکاری چرا فقط افراد به اصناف تزریق می شوند و چرا تولید، صادرات و غیره توسعه داده نمی شود.

عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه میانگین درصد رشد مالیات در کشور ۲۵ درصد و به گفته مسئولان در تهران ۳۰ درصد است، ادامه داد: رشد مالیات برای تهران ۱۹ درصد و برای همدان ۵۲ درصد بوده و حتی ۳۰ درصد نیز قابل قبول نیست.

قره باغی با بیان اینکه مدیران استان و نمایندگان مردم در مجلس باید پاسخگوی وضعیت مالیات استان همدان باشند، عنوان کرد: در مقابل رشد ۱۹ درصد مالیات تهران، رشد مالیات همدان باید ۱۱ یا ۱۲ درصد باشد.

وی با بیان اینکه به ازای هر ۷۰۰ نفر در کشور یک واحد صنفی و در تهران به ازای هر ۳۵ نفر و در همدان به ازای هر ۲۳ نفر یک واحد صنفی وجود دارد، ادامه داد: باید بررسی کرد که چه اتفاقی افتاده که در مدت ۳۸ سال تعداد واحد های صنفی کشور از ۱۹۴ هزار واحد به سه میلیون واحد رسیده است.

عضو شورای شهر همدان با تاکید بر اینکه رقابت در صنوف سالم نیست، ادامه داد: افزایش واحد های صنفی آثار منفی در اقتصاد دارد چراکه وقتی کثرت باشد تخلفات افزایش می یابد و دلال بازی ایجاد می شود.

حسین قره باغی با بیان اینکه امسال شکایات از واحد های صنفی در کشور ۱۸ و نیم درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است، بیان کرد: ۸۴ درصد شکایات مربوط به بخش کالا و فقط ۱۶ درصد مربوط به بخش خدمات بوده است.

وی بیان کرد: اکنون برگزاری نمایشگاه به صرفه نیست اما نهادها و سازمان ها با عنوان های مختلف این خدمات را ارائه می دهند.

عضو شورای شهر همدان در بحث ساماندهی میدان امام (ره) همدان نیز بیان کرد: ساماندهی میدان امام اتفاقی بود که شهرداری دنبال می کرد و میراث فرهنگی این موضوع را پیگری نمی کرد.

قره باغی با بیان اینکه مرمت دیوارهای اطراف میدان را شهرداری انجام می دهد و از میراث فرهنگی انتظار داریم که یاریگر باشد، افزود: برای ساماندهی میدان امام هفت گام وجود دارد که برداشتن تابلوهای اطراف میدان و مرمت گام نخست است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار