این روزها برای کاهش فشار بر شبکه توزیع برق ،روشنایی معابر بسیاری از روستاهای استان با دو یا ساه ساعت تاخیر روشن شده و معابر برخی شهرها در تاریکی مطلق قرار دارند ،آیا درصورت بروز اتفاق برای شهروندان وروستانشینان ،استخراج کنندگان ارز و تهسیل دهندگان حاضر به پاسخگویی هستند ؟!
کد خبر: ۹۵۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱ 24 March 2021

تابناک ایلام ::اگر دقت کرده باشید مدتیست روشنایی معابر بسیاری از شهرها وروستاها نسبت به گذشته با اخلال وقطعی مواجهه هستند . روشنایی ورودی و خروجی اغلب شهرها ،بزرگراهها وحتی بسیاری از تونل ها خاموشند.همه این شرایط در حالیست که حتی در پیک مصرف برق در ماههای گرم سال ،چنین اتفاقی در کشور روی نداده است .

در حالیکه فصل زمستان به دلیل خاموشی وسایل سرمایشی ،مصرف برق در پایین ترین سطح قرار دارد ،اما خاموشی های تحمیلی معابر عمومی به مردم نشات گرفته از یک اتفاقی است که در ادامه مطلب به آن پرداخته خواهد شد .

هرچند مسئولین شبکه تولید وتوزیع برق کشور ،افزایش مصرف گاز در فصل سرما و در نتیجه کاهش گاز ورودی نیروگاهها به منظور تقویت شبکه گاز سراسری را بهانه خاموشی ها قرار داده اند ،اما به دو دلیل ؛ اول تکرار نشدن چنین وضعیتی در سالهای گذشته ،ودوم گرمای هوا زمستان جاری نسبت به سالهای پیش ،این بهانه نمی تواند به واقعیت های پنهان شده نزدیک باشد.

بی پرده باید گفت که مسئولین ما همواره در مواجهه با مسایل ،مشکلات و حوادث با مردم روراست نبوده اند وسعی کرده اند به نوعی مسایل را به نحو دیگری تشریح نموده یا غالبا بر آن سرپوش بگذارند ،اما به مدد رسانه ها وفضای مجازی مردم همیشه به واقعیت های مستور شده دست یافته واز آن مطلع شده اند .

در این قضیه خاموشی های زمستانه کشور هم به رغم ادعای مسولین ،چرایی این رویداد کم سابقه را باید در فروش برق به شرکت های خارجی به منظور کشف ارزهای دیجیتال ( بیت کویین ) و ورود رسمی برخی دستگاهها وافراد خاص به این موضوع جستجو کرد .

شکی در این نیست که برق ایران نسبت به دیگر کشورها ارزان است و از سویی گرانی بیت کویین باعث شده تا انگیزه ها چه دربین کشورها و چه در بین برخی دستگاهها وافراد خاص در درون کشور برای  کشف ارز دیچیتال تشدید یابد. بدلیل مصرف بالای برق در مزارع استخراج بیت کویین ،فشار به شبکه توزیع امری اجتناب ناپذیر است.

به دنبال تحمیل چنین شرایطی ، شرکت توزیع برق برای جبران کاستی ها و جلوگیری از قطع ناگهانی (شات دون) شدن شبکه وعواقب مخرب آن ،راهی جز تحمیل تاریکی به مردم پیش روی خود ندیده وبه خاموش نمودن چراغ معابر عمومی شهرها وروستاها مبادرت ورزیده است .

صرفنظر از تحمیل هزینه های استخراج بیت کویین به مردم از سوی منفعت طلبان ،مسئولین امر باید به این نکته اهتمام ورزند که دراین شرایط راه درستی را در پیش نگرفته اند . چرا باید هزینه های سود سرشار استخراج ارزهای دیجیتال را روستا نشینان محروم ایلامی پرداخت نمایند !؟

چرا در حالیکه بخش عظیمی از سوبسید برق از جیب مردم پرداخت می شود ،منافع حاصل از آن باید به جیب افراد خاص واریز شود ودولت در این زمینه تمهید اندیشی نکند ؟!

این روزها برای کاهش فشار بر شبکه توزیع برق ،روشنایی معابر بسیاری از روستاهای استان با دو یا سه ساعت تاخیر روشن شده و معابر برخی شهرها در تاریکی مطلق قرار دارند ،آیا درصورت بروز اتفاق برای شهروندان وروستانشینان ،استخراج کنندگان ارز و تسهیل دهندگان حاضر به پاسخگویی هستند ؟!

چنانچه کشور استخراج ارز دیحیتال را راه در رویی برای دور زدن تحریم ها قلمداد کرده و یا اینکه  از این راه درآمدی برای کشور متصور هستند ،بهتر است به جای فروش برق یارانه ای ،نرخ جدیدی را برای استخراج ارز دیجیتال تعیین نموده و این کار را به شکل رسمی به شرکتهای خارجی واگذار نموده وبا سهیم نمودن آنان در ساخت نیروگاههای برق و توسعه آن ،فشار ناشی از آن را از روی دوش مردم عادی بردارند.

قرار نیست سود سرشار ناشی از استخراج وفروش ارزهای دیجیتال راهی جیب افراد خاصی شده اما سختی های زندگی در تاریکی را روستانشینان ایلامی تحمل نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار