دانشگاه علوم پزشکی ایلام در واکنش به مطلب تابناک با عنوان "مرگ دومین مادر باردار در ایلام و ضرورت شفاف‌سازی دانشگاه علوم پزشکی"،با ارسال جوابیه ای خواستار انتشار آن در این رسانه شد.
کد خبر: ۹۵۰۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷ 19 March 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛دانشگاه علوم پزشکی ایلام در واکنش به مطلب تابناک با عنوان "مرگ دومین مادر باردار در ایلام و ضرورت شفاف‌سازی دانشگاه علوم پزشکی"،با ارسال جوابیه ای خواستار انتشار آن در این رسانه شد.

متن جوابیه سازمان صمت استان ایلام به شرح ذیل است ؛

مدیر محترم پایگاه خبری تابناک ایلام
 با سلام
 
 در رابطه با درج مطلبی در این کانال با مضمون "مرگ دومین مادر باردار در ایلام و ضرورت شفاف‌سازی دانشگاه علوم پزشکی"، سطرهای ذیل در جهت تنویر افکار عمومی و توضیحاتی در خصوص خدمات ارائه شده به مادران باردار حضورتان ارسال میگردد.
 
در رابطه با مرگ مادر باردار؛ بخشی از آن قابل اجتناب و بخشی از آن هم مانند سایر مرگ‌ها غیرقابل اجتناب است. به زعم اینکه ما در استان سه پیک کرونا را پشت سر گذاشتیم، بالغ بر ۴ مرحله غربالگری مادران باردار در استان انجام شده و حتی در مراکز منتخب بیماری کرونا، فضایی جداگانه برای خدمات دهی به این قشر در نظر گرفته شده است.
 
 همچنین در خصوص ارائه آموزش‌‌های دوران بارداری، بیش از ۲۲۰ گروه فضای مجازی در استان وظیفه ارائه آموزش‌ها به ۶هزار مادر باردار عضو این گروهها را بر عهده داشته است. دانشگاه علوم پزشکی ایلام در رابطه با غربالگری مادران باردار عملکردی بسیار خوب داشته و علیرغم اینکه میزان مرگ و میر مادران باردار در بسیاری از استان‌ها رقم بالایی بوده، اما در استان ایلام تا قبل از این مورد؛ فقط یک مورد مرگ مادران باردار گزارش شده است.
 
در خصوص مرگ این مادر باردار، ضمن همدردی با خانواده متوفی؛ لازم به عرض است که ایشان اهل و ساکن استان خوزستان و تحت پوشش خدمات استان مربوطه بوده‌اند و چند روز پیش به شهرستان دره‌شهر سفر نموده‌اند و به لحاظ آماری جزو جمعیت ما محسوب نمی‌گردد. 
 
این مادر باردار در دهم اسفند ماه از استان خوزستان وارد شهرستان دره‌شهر شده و علامت‌هایی همچون سرفه خشک، بدن درد، تب و... داشته که پس از این علائم به بیمارستان دره‌شهر مراجعه نموده و نهایتاً پس دو روز در بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام بستری شدند.
 
علیرغم تلاش شبانه روزی و بسیار زیاد کادر درمانی، به دلیل درگیری شدید ریه متاسفانه هم مادر باردار و هم جنین از دست رفتند.
 
این نکته را هم متذکر شویم که در دوران شیوع بیماری کرونا، تعداد ۱۰۵۰ مورد مادر باردار در سطح استان یا مبتلا شده‌اند و یا علائم مشکوک به کرونا داشته‌اند که تنها یک مورد از آنان فوت شده است.
 
مادران باردار به دلیل شرایط خود، بیش از سایر اقشار در جامعه، در رابطه با رعایت پروتکله ای بهداشتی حساسیت داشته باشند. همچنین خانواده‌هایی که دارای مادر باردار هستند، باید این حساسیت را داشته باشند که به محض کوچکترین علامتی تعلل نکنند و بلافاصله باید مامای مربوطه را در جریان این موضوع قرار دهند و پیگیر وضعیت مادر باردار باشند.
 
 این نکته را هم یادآور می شویم که در هفته‌های اخیر مادر باردار دهلرانی با درگیری ۷۰ درصد ریه در بیمارستان شهید مصطفی خمینی بستری شد و تمام کادر درمان برای نجات جان ایشان بسیج شد و خوشبختانه به وجود اینکه مادر و جنین در شرایط بسیار سختی بودند، با تلاش کادر درمان هردو نجات پیدا کردند که این امر نشانگر فداکاری کاردرمان بوده است./م
 
 روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار