استان تهران دارای 16 شهرستان است که جمعیت هرکدام از این شهرستانها در بعضی موارد از 7 و هشت استان کشور بیشتر است. بهارستان با بیش از 500 هزار نفر جمعیت از داشتن حتی یک سینما محروم است. پیشوا با داشتن بیش از 300 هزار نفر جمعیت حتی یک بیمارستان در خود ندارد.
کد خبر: ۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹ 02 March 2015
تهران، پایتخت ایران و مرکز سیاسی و اقتصادی ایران است. بیش از 12.5 میلیون جمعیت در این استان در حال زندگی و امرار معاش هستند و روزانه بسیاری دیگر از استانهای همجوار برای سامان دادن امور اداری و اقتصادی خود راهی این استان می‌شوند.

بر اساس اخرین آمارها جاده های ورودی غرب تهران با روزانه بیش از یک میلیون دویست هزار خودرو و شرق با حدود عبور هشتصدو پنجاه هزار خودرو بیشترین حجم ترافیک روزانه را دارند. ترافیک و بدی آب و هوا و نواقص حمل و نقل عمومی و اشتغال کاذب و بزهکاری شاید در نگاه اول مهم ترین و پررنگ ترین معظلات این استان است. اما در واقع مشکلات استان تهران بیش از همه اینها محرومیت پنهان ان است.

استان تهران از همه نظر محروم است. از نظر درصد امکانات اقتصادی و اجتماعی و عمومی و سطح اشتغال نسبت به جمعیت گرفته تا بودجه عمرانی استان نسبت به درآمد آن.

سید حسین هاشمی استاندار تهران درباره حجم درآمد استان در بودجه می‌گوید:  بیش از 50 درصد کل در آمد کشور از این استان تامین می شود. در بودجه امسال، ۵۲.۸ درصد مالیات کل کشور از تهران تامین می‌شود و بیش از 50 درصد سپرده های بانکی کشور در استان تهران است. تهران از نظر درآمد کفاف خود را می‌دهد و حاضریم تهران را بدون بودجه دولتی اداره کرده و حتی چند استان را یاری رسان باشیم.

وی درباره مشکلات استان تهران افزود:  قبل از آنکه استاندار شوم فکر می‌کردم تهران امکانات بسیار زیادی دارد اما درحال حاضر استان تهران کمبودهای عجیب و غریبی دارد و قابل مقایسه با هیچ استانی نیست. متاسفانه جایگاه استان تهران در بودجه با شاخص های کلی کشور فاصله دارد. هر شهرستان در استان تهران به اندازه یک استان جمعیت دارد و به همان اندازه هم نیازمند امکانات هستند.

واقعیت این است که تهران به دلیل اذهان عمومی و اینکه چون پایتخت سیاسی و اداری کشور در این استان است از هرنوع محبتی در زمان اختصاص بودجه محروم بوده است و نمایندگان ملت در زمان تنظیم بخشهای هزینه‌ای بر عکس ردیف‌های درآمدی استان تهران را از یاد می‌برند.

هرچند چنین وضعیتی با وجود 35 نماینده از این استان در مجلس شورای اسلامی کمی عجیب است اما واقعیت اینجاست که شاید تعدادی از نمایندگان استان نیز تصور محرومیتهای بالای استان را نداشته باشند.

استان تهران دارای 16 شهرستان است که جمعیت هرکدام از این شهرستانها در بعضی موارد از 7 و هشت استان کشور بیشتر است. بهارستان با بیش از 500 هزار نفر جمعیت از داشتن حتی یک سینما محروم است. پیشوا با داشتن بیش از 300 هزار نفر جمعیت حتی یک بیمارستان در خود ندارد.

پردیس با بیش از 99 هزار مسکن مهر در حال تحویل و جمعیت فعلی حدود 200 هزار نفر بیمارستانی در خود ندارد و سالنهای سینمای آن تعطیل است.

استان تهران قرار است بر اساس برنامه دولتهای نهم و دهم در حوزه مسکن مهر 400 هزار واحد مسکونی را به مردم تحویل دهد. بر اساس آخرین اعلام مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران برای تخمین چنین جمعیتی بیش از 350 مدرسه 15 کلاسه لازم است که خود بودجه‌ای حدود 7000 میلیارد ریال نیاز دارد که اگر تا دیماه گذشته اختصاص می‌یافت مشکل مدارس برای مهرماه 94 رفع می‌شد اما متاسفانه این بودجه نبود که اختصاص یابد.

در بحث بحران آب به دلیل فرسودگی شبکه آب رسانی استان حدود 30 درصد آب تهران هدر می‌رود و از یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب فاضلاب کمتر از 300 هزار مترمکعب تصفیه می‌شود و صنعت و کشاورزی استان بدون آب باقی مانده است.

در استان تهران بیش از 100 هزار خودرو فرسوده رفت و آمد دارند که سالهاست در انتظار نوسازی هستند. فقط از این تعداد حدود 9000 تاکسی در شهر تهران است. اگر در هر روز هر خودرو 2 لیتر صرفه جویی بنزین داشته باشد 200 هزار لیتر در روز و در سال بیش از 70 میلیون لیتر صرفه جویی فقط از این محل صورت خواهد گرفت.

اما در واقع باید توجه کرد که علت همه این ناکامی ها و محرومیتها تا امروز چه بوده است.

پیام برازجانی دبیر شورای اطلاع رسانی و ارتباطات استان تهران در این باره در گفتگو با تابناک تهران افزود: علت تامه همه این مشکلات نقص در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بوده است. امروز اگر چه مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس از محرومیتها اگاهی نداشته باشند و چه مردم الگوی مصرف و رفتاری صحیحی را رعایت نمی کنند همه بخاطر نبود اطلاع رسانی صحیح و نقص در گفتگوی بین مسئولین استانی و مردم بوده است.

وی ادامه داد: در گذشته متاسفانه این تصور وجود داشته که نباید کاستی ها و نواقص و محرومیتها را اطلاع رسانی کرد. این امر به هر دلیلی صحیح نبوده زیرا هیچ وقت اکثریتی از محرومیت اقلیتی آگاه نشدند و امروز همان اکثریت خود در محرومیت قرار گرفته اند.

گفتن اینکه در فلان شهرستان آمار طلاق بالاست و یا مدرسه و درمانگاه و شغل نیست و زیرساختها و امکانات زیربنایی و روبنایی وجود ندارد ممکن است در ابتدا به نوعی کاستی محسوب شود اما در نهایت می‌تواند خود با عث ایجاد عزم همگانی برای رفع محرومیت شود.

در خبرها آمده بود که روند افزایش مصرف آب استان تهران از 3 دهم درصد به 8 صدم درصد کاهش یافته و آیا غیر از این است که این موفقیت در توقف افزایش به میزان حدود 70 درصد مرهون اطلاع رسانی در حوزه بحران آب است؟.

یکی مهمترین محرومیتهای استان تهران محرومیت رسانه‌ای است. ضرب المثل کوزه گر از کوزه شکسته آب می‌خورد مثال این روزهای تهران است.  با اینکه بیشتر رسانه‌های فعال و پرمخاطب کشور در تهران هستند اما متاسفانه بدلیل رویکرد ملی این رسانه‌ها همچنان مشکلات و محرومیتهای تهران در حجاب رسانه‌ای باقیست. از جمله نبود سیمای استانی در تهران مزید بر علت شده است.

پایان سخن اینکه متاسفانه به دلیل وجود شهر تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اداری کشور استان تهران از محرومیت در سایه بهره مندی شهر تهران رنج می‌برد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بچه شهرستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
یه حرفی بزن بگنجه همه امکانات تو پایتخت جمع کردین تازه ادعای محرومیت هم میکنین؟
قبول شهرتون الودست شلوغ و.... ولی اینا به خاطر سیاستیه که میخواین همه امکانات را توپایتخت بزارین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار