رئیس مدرسه انجمن جوانان مسیحی اوگاندا؛
هربرت موکاسا در دیدار با رایزن فرهنگی ایران گفت که ایران مهد گفت‌وگو و همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف است.
کد خبر: ۹۴۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹ 17 March 2021

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در پی دعوت رسمی مدیریت دبیرستان انجمن جوانان مسیحی اوگاندا، محمدرضا قزلسفلی رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا با دکتر هربرت موکاسا رئیس مدرسه و اعضای انجمن اسلامی آن ملاقات و از بخش‌های مختلف آن مرکز علمی آموزشی دیدار به عمل آورد.

مدرسه انجمن جوانان مسیحی اوگاندا با داشتن سه هزار دانش آموز و هنرجو در رشته‌های مختلف فنی حرفه‌ای از مهم‌ترین مدارس با مدیریت مسیحی است. در این ملاقات هربرت موکاسا رئیس دبیرستان ضمن عرض خیر مقدم به رایزن فرهنگی ایران گفت: برابر اطلاعاتی که بدست آورده‌ام جمهوری اسلامی ایران از فرهنگ و هنر غنی، سازنده و سابقه تمدنی چند هزار ساله برخوردار بوده و مهد گفت‌وگو همزیستی مسالمت آمیز ادیان است.

وی همچنین با بیان اینکه هنرجویان مسلمان دبیرستان انجمن جوانان مسیحی اوگاندا در انجام عبادات و فعالیت‌های اسلامی خود آزاد هستند، ادامه داد: آنها در عین حال به خاطر مشکلات مالی دانش‌سرا از داشتن مسجد یا نمازخانه برای عبادت، کتاب اسلامی، کتابخانه و... محروم هستند.

رایزن فرهنگی از استقبال صمیمی هربرت موکاسا تشکر و از اینکه دبیرستان تحت مدیریت وی به هنرجویان مسلمان نیز توجه داشته و امکاناتی در اختیار آنها برای انجام عبادات و بویژه اقامه نمازهای یومیه و جمعه گذاشته است تقدیر به عمل آورد.

وی نیز در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه رایزنی فرهنگی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مشترک آمادگی دارد، گفت: بزودی چند جلد قرآن مجید و کتاب در زمینه‌های علمی، فرهنگی، تعالیم اسلامی، ایران‌شناسی، همزیستی مسالمت آمیز ادیان در ایران و... به مدرسه اهداء خواهد شد.

اقامه نماز جمعه در مدرسه انجمن جوانان مسیحی اوگاندا

در ادامه ملاقات با رییس مدرسه و دیدار از بخش‌های مختلف، از رایزن فرهنگی جهت ایراد خطبه و اقامه نماز جمعه در محوطه دبیرستان دعوت به عمل آمد. قزلسفلی نیز با اجابت این دعوت در جمع نمازگزاران حضور یافت و در خطبه‌ها ضمن تبین و تعریف لغوی و اصطلاحی واژگان اسلام، ایمان، تقوی، اخلاص، عبادات و ... به بررسی جایگاه علم و دانش در توسعه همه جانبه انسانی از منظر اسلام پرداخت.

قزلسفلی با بیان اینکه علم و دانش وسیله انسان سازی و تمدن آفرینی است، گفت: دانش آموزان و هنرجویان باید بدانند که توسعه، پیشرفت و تمدن از درون شروع می‌شود نه از برون. اسلام دین زندگی و توسعه، تکنولوژی و تمدن است. تعالیم عالیه قرآن مجید و پیامبر اکرم (ص) دارای این پیام است که دین اسلام با فقر و عقب ماندگی مخالف است.

ایران مهد «گفت‌وگو» و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف است

رایزن فرهنگی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید با بیان اینکه عبادت به معنای هموار کردن راه جهت رفتن به جلو است، گفت: خداوند متعال امکانات لازم را برای رسیدن به مقام انسانیت عالی و کرامت انسانی در اختیار انسان قرار داده است.

وی با طرح این سوال که چه موانعی در برابر رسیدن آدم به مقام انسانیت مطلوب خداوند متعال قرار دارند؟ برای هنرجویان توضیح داد: عدم توجه و معرفت به فلسفه دقیق نماز، روزه، حج، جهاد، زکات و... که خداوند در اختیار انسان قرار داده است از موانع تحقق اهداف عبادات فوق الذکر است.

قزلسفلی همچنین ضمن بیان این نکته که در اسلام ناب عبادت مرکبی برای تقرب به خداوند متعال و تکامل انسان است، ادامه داد: در حقیقت روح و پیکر عبادت دارای اهداف تربیتی است.

رایزن فرهنگی در بخشی از خطبه‌ها خطاب به دانش آموزان گفت: نماز در بین عبادات به عنوان یک مکتب تربیتی در همه ابعاد زندگی اجتماعی، علمی، فرهنگی، حقوقی، سیاسی، اقتصادی و... انسان محسوب می‌شود.

وی در ادامه به تشریح هر یک از اجزاء، ارکان و واجبات نماز پرداخت: نظافت و بهداشت، رعایت حقوق اجتماعی، جهت شناسی و وحدت، نظم و انضباط، آرامش و طمانینه، صلح و همزیستی مسالمت آمیز با همه بندگان خدا، استقلال و عدم وابستگی به اجانب و ... از آثار سازنده مکتب انسان ساز نمازند.

در پایان نماز جمعه رایزن فرهنگی به سوال‌های مختلف هنرجویان و دانش آموزان در حوزه‌های مختلف ایران‌شناسی، اسلام شناسی، انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی، چرایی خصومت و دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی ایران، تسنن و تشیع و ...پاسخ داد. دکتر هربرت موکاسا، رئیس دبیرستان، رئیس انجمن اسلامی و امام جماعت آن مدرسه مطالب خطبه‌ها را برای به دانش آموزان و هنر جویان سازنده، مفید و مشوق توصیف کرد.

*رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار