تصویب مرز چنگوله وشهابی در دولت مرکزی عراق نتیجه پیگیری ها ورایزنی های مستمر استاندار ایلام را باید نقطه عطفی در تحول وتوسعه استان قلمداد کرد .
کد خبر: ۹۳۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲ 31 January 2021

تابناک ایلام::در دوران سخت ونفسگیر تحریم های اقتصادی که تمامی مسیرها برای تامین منایع ارزی کشور به موانع سد کننده تحریمی منتهی می شود ،مرزهای تجاری با همسایکان وتعاملات مرزی به اصلی ترین منبع درآمد ارزی کشور تبدیل شده وسهم چشمگیری از تامین  منابع مورد نیاز کشور را عهده دار می شوند.

در کنار این موضوع مهم اقتصادی و تاثیر گذار،ایجاد گذرگاههای مرزی وتجاری از تاثیر فزآینده ای در اشتغالزایی مستقیم وغیر مستقیم برخودار بوده و در حوزه استراتژیک نیز بعنوان یکی از مولفه های امنیت در نوار مرزی به حساب می آیند.

از اینرو سیاست بازگشایی و افزایش گذرگاههای مرزی به عنوان یک سیاست قابل قبول اقتصادی ،توسعه ای وامنیتی در دستور کار مسئولین چمهوری اسلامی قرار داشته است .در این سالها وبا تبدیل استان ایلام به گذرگاه مهم اربعین ، افزایش گذرگاههای مرزی به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیردر دستور کار قرار گرفت .

برنامه ریزی ومطالعه بازگشایی دو گذرگاه مهم مرزی چنگوله وچیلات که چندسالیست در دستور کار مسئولین استانی قرار گرفته است را می توان در زمره مطالبات مهم واثر گذار توسعه ای استان ایلام قرار داد.چرا که استمرار فعالیت تجاری در ایام اربعین ، ایجاد توازن مبادلاتی مرزی ،کاهش فرآیند صادرات و تاثیر مستقیم آن بر افزایش صادرات از جمله اهداف توسعه گذرگاههای مرزی به حساب می آید.

برنامه ریزی برای ایجاد زیر ساختهای مهم این دور مرز از سوی استاندار ایلام نیزاز جمله هوشمندانه ترین اقدامات ویک پیش دستی برای جلب رضایت طرف عراقی به حساب می آید.چرا که بهره مندی مرزهای مورد مطالعه از زیرساختهای فنی وارتباطی مورد نیاز از جمله شاخص های مد نظر برای موافقت با بازگشایی مرزهای جدید محسوب می شود.

موافقت دولت مرکزی عراق وتصویب مرز شهابی وچنگوله بعنوان مرزی رسمی که براساس شاخص های تعیین شده صورت گرفت را می توان نقطه عطف توسعه وپیشرفت استان ایلام به حساب آورد . موضوعی که با رایزنی ها وتلاش های گسترده قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام به بار نشست.

 

روز گذشته جمیل المیاحی استاندار واسط عراق از تصویب مرز شهابی بعنوان مرز رسمی تجاری کشور عراق در همجواری بازارچه چنگوله ایران در استان ایلام خبر داد و گفت: در پی مذاکراتی که با همتای ایرانی خود استاندار ایلام و مجموعه مسوولان کشور در راستای گسترش تعاملات و مراودات مرزی، تجاری و اقتصادی بین دو استان واسط و ایلام برگزار شد، امروز دولت مرکزی عراق با تصویب مرز شهابی گام بلندی در راستای افزایش مراودات اقتصادی بین دو کشور ایران و عراق برداشته است.

وی با اشاره به اینکه به زودی از این مرز بازدید به عمل خواهند آورد، افزود: عملیات اجرایی آماده کردن زیرساخت های مرز شهابی در این هفته آغاز خواهد شد و با توجه به اینکه در آنطرف مرز زیرساخت های بازارچه چنگوله ایران آماده شده است به زودی شاهد افزایش سطح همکاری‌های تجاری بین دو استان ایلام و واسط عراق خواهیم بود.

استاندارد واسط عراق ضمن تشکر از همکاری خوب و تعامل سازنده استاندار ایلام و دیگر مسوولان کشور ایران در ارتباط با تعاملات مرزی، گفت: قبل از این دیدارها، مذاکرات گسترده‌ای بین دو استان واسط و ایلام در ارتباط با موضوعات مرزی برگزار شده بود و امروز خوشحالیم که به این موفقیت بزرگ نائل شده ایم.

 شایان ذکر است با تلاش ها و رایزنی های استاندار ایلام در امور مرزی و کمک و مساعدت دولت تدبیر و امید، امروز استان ایلام با تصویب گذر مرزی چیلات و دو بازارچه چیلات و چنگوله در هیات دولت و همچنین تصویب بازارچه هلاله شمالی در شورای مبادلات مرزی کشور از استان های موفق در این حوزه به شمار می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار