بخش زیادی از سقز برداشت شده از منابع طبیعی کرمانشاه برای فرآوری از کشور خارج می ‌شود که خروج سقز بدون هیچ کاری برای فرآوری آن، استان را از ارزش‌افزوده ناشی از فرآوری این محصول بی‌بهره می‌کند.
کد خبر: ۹۱۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 05 November 2020
به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،وحید عزیزی رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ، با اشاره به عدم‌برخورداری استان از تکنولوژی فرآوری سقز، گفت: همه سقز برداشت شده در استان به صورت خام و گاهی پخته به بهای ناچیزی فروخته می‌شود.

وی با بیان اینکه سقز در کشورهای اروپایی در تولید دارو، صنعت عطرسازی و ... کاربرد دارد، گفت: شیره درخت بنه ارزش اقتصادی بالایی دارد و اگرچه با قیمت قابل‌قبولی از استحصال کنندگان خریداری شده و به کشورهای اروپایی صادر می شود، اما در نهایت محصول فرآوری شده با قیمت گزافی به کشور برگردانده می شود.

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در زمینه فرآوری سقز در استان، گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند با بازدهی بالایی همراه بوده و بهره‌برداران استان را از ارزش افزوده بالای ناشی از فراوری سقز برخوردار کند.

عزیزی سپس سطح رویشگاه‌های بنه در استان کرمانشاه را 200 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: برداشت سقز از بنه‌زارهای استان به صورت چندسال یکبار انجام می‌شود و امسال 50 تن سقز در منابع طبیعی استان کرمانشاه برداشت شد.

وی با بیان اینکه امسال برداشت سقز از بنه‌زارهای تمامی شهرستان‌های استان بجز شهرستان‌های قصرشیرین، سنقروکلیایی، هرسین، کنگاور و صحنه انجام شد، گفت: امسال در 117 سامان از مجموع حدود 240 سامان استان قرارداد منعقد و کار بهره برداری از درختان بنه انجام شد.

عزیزی با بیان اینکه امسال هر کیلوگرم سقز استحصالی از درختان بنه در استان کرمانشاه به بهای بین 200 تا 300 هزار تومان از بهره‌برداران خریداری شد، گفت: سقز برداشت شده در بنه‌زارهای استان متقاضیانی از تاجرهای محلی منطقه اورامانات گرفته تا تاجرهای کویتی و اماراتی و دیگر کشورهای اروپایی به شکل خام و پخته دارد.

وی با تاکید بر اینکه بهره‌برداران استان کرمانشاه به ویژه در منطقه اورامانات متخصصان برداشت سقز از بنه‌زارها هستند، گفت: این بهره‌برداران برداشت سقز را از اجداد خود آموخته‌اند و به جرات می توان گفت که علی رغم وجود بنه زارهایی در مناطق مختلف زاگرس از آذربایجان تا شیراز، تنها کسانی که کار بهره برداری از سقز را بلد هستند، کرمانشاهی‌ها و کردستانی‌ها هستند.

عزیزی در ادامه اشاره‌ای هم به تولید محصولات جانبی بنه‌زارها داشت و گفت: علاوه بر سقز، بهره‌برداران می‌توانند میوه تر و خشک گیاه بنه را برداشت کرده و با قیمتی قابل قبول به فروش برسانند که این محصولات فرعی علاوه بر اینکه آسیبی را متوجه درختان بنه نمی‌کند، در صنایع شیرینی پزی، روغن گیری و... کاربرد داشته و مشتریان خوبی هم دارد.

وی با بیان اینکه میوه خشک درختان بنه در کویت و دبی متقاضی دارد، گفت: امسال 15 تن میوه خشک برداشت شده از درختان بنه استان صادر شده است.

وی در پایان گفت: برداشت میوه از بنه‌زارها به صورت تر در اوایل بهار و برداشت آن به صورت خشک در فصل پاییز انجام می‌شود. ضمنا برداشت سقز از بنه‌زارها در فصل تابستان و پاییز انجام می ‌شود و هم‌اکنون کار برداشت سقز هم به اتمام رسیده است.



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار