کد خبر: ۹۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸ 07 September 2015
رشت - ایرنا - معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: با تلاش های صورت گرفته پس از انقلاب اسلامی در حوزه آبزی پروری، کشور از رشد نزدیک به 42 درصدی برخوردار شده است.
[معاون سازمان شیلات: آبزی پروری پس از انقلاب 42 درصد رشد کرد]

به گزارش خبرنگار ایرنا، روز دوشنبه در همایش فعالان عرصه های آبزی پروری در دانشگاه گیلان افزود: برای رسیدن به استاندارد مصرف سرانه جهانی 19 کیلوگرم از آبزیان، به افزایش 400 هزار تنی آبزی پروری در کشور نیازمندیم.
وی تصریح کرد: ایران برای آبزی پروری در کشورهای منطقه نقش نخست را دارد و با توجه به سیاست های توسعه آبزی پروری از این پس نقش پررنگ تری نیز خواهد داشت.
وی یادآور شد: با توجه به نقش ایران در منطقه در سال 2017 میلادی (1396 خورشیدی) همایش بین المللی آبزی پروری از سوی سازمان خواروبار جهانی ملل متحد (فائو) در ایران برگزار می شود.
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات افزود: پارسال میزان تولید میگو از 13 هزار تن به 22 هزار و 500 تن افزایش یافت ولی صادرکنندگان نتوانستند صادرات داشته باشند که امسال ستادی به این منظور تشکیل شده است.
عبدالحی با اشاره به اینکه باید در بازار مصرف و تنوع گونه ای بیشتر سرمایه گذاری کرد، افزود: در جهان بیش از 600 گونه ماهی در چرخه آبزی پروری قرار دارد، در حالی که در ایران تاکنون چهار گونه پرورش داده می شد.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم بر توسعه آبزی پروری با محور کپورماهیان تاکید دارد، ادامه داد: بازار خوبی در منطقه به ویژه عراق برای مصرف ماهی تولیدی ایران وجود دارد و باید روی این بازار کار شود.
عبدالحی یادآورشد: کپورماهیان بیش از 60 درصد رشد حوزه آبزی پروری کشور را تشکیل می دهند که استان های گیلان، مازندران، گلستان و استان خوزستان در این زمینه نقش اساسی دارند و از استان های پیشرو محسوب می شوند.

** وضع آبزی پروری در گیلان
«اسحاق شعبانی» مدیرکل شیلات استان گیلان، نیز در همایش فعالان عرصه های آبزی پروری گفت: گیلان به دلیل موقعیت آب و هوایی شرایط ممتازی در آبزی پروری دارد و به همراه 2 استان مازندران و گلستان در این زمینه به طور گسترده فعالیت می کند.
وی خاطرنشان کرد: 6 هزار نفر آبزی پرور با تولید سالانه 47 هزار تن آبزی در پنج محور گرمابی، سردآبی، ماهیان خاویاری و ماهیان رنگی و قرمز فعالیت دارند.
وی سرانه صید در گیلان را 24 کیلوگرم و سرانه مصرف ماهی در این استان را 14 کیلوگرم اعلام کرد و یادآور شد: میانگین سرانه مصرف ماهی در کشور بین 9 تا 10 کیلوگرم است که گیلان مصرف سرانه بالاتری دارد.
مدیرکل شیلات گیلان میزان مصرف سرانه ماهی در کشور در اوایل انقلاب را نزدیک 2 کیلوگرم ذکر کرد.
شعبانی گفت: اصلاح و بازسازی استخرهای آبزی پروری گیلان به تامین 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در شرایط کنونی تحقق این رقم امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه راه های افزایش تولید ماهی از سوی کارشناسان شیلات و فعالات بخش خصوصی در حال بررسی است، گفت: برای پرورش ماهی در قفس در استان گیلان 30 نفر داوطلب شدند که 18 نفر از افرادی که توانایی لازم در زمینه پرورش ماهی در قفس را دارند، انتخاب شدند و در حال گرفتن مجوز و ساخت تاسیسات هستند.
«احمد قناعت پرست» معاون آبزی پروری شیلات گیلان، در این همایش گفت: گیلان در پرورش آبزیان رتبه سوم و در تکثیر ماهیان گرمابی و ماهی قرمز و پرورش ماهی خاویاری مقام نخست کشوری را دارد.
وی تصریح کرد: 17 مزرعه پرورش ماهی در آبهای داخلی و پنج مزرعه در آب های ساحلی استان فعالیت می کند.
«حسن صالحی» رییس سازمان شیلات ایران، نیز طی پیامی به همایش با اشاره به تولید 190 میلیون تن آبزی در جهان افزود: 51 درصد این تولید از طریق تکثیر آبزیان حاصل می شود.
صالحی افزود: پارسال میزان تولید آبزیان ایران 964 هزار تن بود که 40 درصد آن از طریق آبزی پروری به دست آمد.
وی نقش آبزی پروری در امنیت غذایی را بسیار مهم دانست و بر حفاظت و بازسازی منابع و ذخایر آبزی پروری و حفاظت از گونه های در خطر انقراض و توسعه آبزی پروری در کشور تاکید کرد.
همایش «فعالان عرصه های آبزی پروری با نگرش نو در پرورش کپورماهیان» روز دوشنبه در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.
این همایش با هدف بازنگری شیوه های پرورش کپورماهیان، بهره وری پایدار از عوامل تولید، اقتصادی تر کردن فعالیت های آبزی پروری و ارتقای کیفیت و افزایش بازده تولید در واحد سطح برگزارشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار