کد خبر: ۹۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰ 07 September 2015
مدیرکل شیلات گیلان از تولید 47 هزار تن انواع آبزی توسط 6 هزار نفر پرورش‌دهنده در این استان خبر داد.
خبرگزاری فارس: تولید 47 هزار تن انواع آبزی در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسحاق شعبانی عصر امروز در همایش فعالان عرصه آبزی‌پروری استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خوزستان با موضوع «نگرشی جدید در پرورش کپورماهیان» در محل تالار حکمت دانشگاه گیلان اظهار کرد: همایش مذکور در راستای بازنگری سیستم‌های پرورش کپورماهیان برگزار شده است.

وی بهره‌وری پایدار از عوامل تولید را از اهداف برگزاری همایش فعالان عرصه آبزی‌پروری عنوان کرد و افزود: اقتصادی‌تر کردن فعالیت‌های آبزی‌پروری و ارتقای کیفیت و افزایش راندمان تولید از دیگر اهداف برگزاری همایش مذکور است.

شعبانی با اشاره به اقلیم ممتاز گیلان در آبزی‌پروری و فعالیت‌های شیلاتی، بیان کرد: سالانه 47 هزار تن انواع ماهیان توسط شش هزار نفر پرورش‌دهنده در استان تولید می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان آبزی‌پروری در این استان را حول پنج محور ماهیان گرم‌آبی، سردآبی، خاویاری، زینتی و قرمز و دیگر گونه‌ها شامل گیاهان آبزی برای استفاده در مصارف پزشکی خواند و تصریح کرد: سرانه صید ماهی در استان 24 کیلوگرم و سرانه مصرف 14 کیلوگرم است.

وی سرانه مصرف آبزیان در کشور را 10 کیلوگرم ذکر کرد و گفت: مصرف سرانه آبزیان در دنیا 20 کیلوگرم است.

شعبانی با بیان اینکه افزایش سرانه مصرف آبزیان نیازمند ارتقای تولید ماهی است، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های افزایش تولید ارتقای پرورش آبزیان در واحد سطح است.

مدیرکل شیلات گیلان استفاده از اراضی ساحلی برای پرورش ماهیان خاویاری با آب شور دریا را مهم خواند و یادآور شد: با روش مذکور افزایش سطح پرورش آبزیان در استان را می‌توان دو برابر کرد.

وی با اشاره به اینکه متوسط عمر استخرهای پرورش ماهی در گیلان 20 سال است، اظهار کرد: چهار هزار میلیارد تومان برای اصلاح استخرهای پرورش ماهی در استان نیاز است.

شعبانی به واردات ماهی به کشور اشاره کرد و افزود: واردات ماهی به صلاح نیست و موجب کاهش اشتغال و تولید در جامعه می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان سرانه مصرف ماهی اوایل انقلاب در کشور را دو کیلوگرم دانست و بیان کرد: اکنون سرانه مصرف آبزیان در کشور پنج برابر افزایش پیدا کرده است.

وی یکی از راه‌های افزایش تولید آبزیان را نگرش جدید در تولید و گریز از آب شیرین به آب شور خواند و تصریح کرد: پرورش ماهی در قفس در دریا در راستای رویکرد مذکور در استان برنامه‌ریزی شده است.

شعبانی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تولید 10 هزار تن ماهی در قفس در مدت دو سال آینده در گیلان انجام شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون 30 نفر با فراخوان شیلات استان اعلام آمادگی کردند و 18 نفر پذیرفته شدند و در مرحله دریافت مجوز هستند.

مدیرکل شیلات گیلان یکی از وظایف شیلات را ترویج یافته‌های جدید در جامعه آبزی‌پروری ذکر کرد و گفت: از سال 91 تکثیر و پرورش ماهی آزاد دریای خزر با مشارکت بخش خصوصی در استان آغاز شده است.

وی گیلان را جزو استان‌های پیشرو در فعالیت‌های آبزی‌پروری برشمرد و یادآور شد: روند توسعه آبزی‌پروری به سرعت در استان پیموده شده است.

شعبانی با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشور، اظهار کرد: طبق مصوبه کمیسیون عالی آبزی‌پروری، پرورش ماهی در آب‌بندان‌ها در راستای بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های بالقوه آبزی‌پروری در گیلان عملیاتی شده است.

مدیرکل شیلات گیلان آموزش و ارتقای دانش فنی و مهارت بومی در ارتقای آبزی‌پروری را موثر عنوان کرد و گفت: ترویج مکانیزاسیون و تجهیزات جدید و همچنین افزایش تولید در واحد سطح سبب توسعه کمی و کیفی تولیدات آبزی‌پروری در استان شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار