به گزارش تابناک ایلام
استان ایلام با گستره 20 هزار کیلومتر مربع در طول یک سال گذشته شاهد حضور بیش از 100 نفر از مقام ها و مسوولان ارشد کشور از قوای مختلف بود تا با دیدار از دیار عروس زاگرس روند پیشرفت و آبدانانی این منطقه شتاب دو چندانی به خود گیرد.
کد خبر: ۹۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵ 06 September 2015
به گزارش تابناک ایلام ،  استان ایلام با در اختیار داشتن بیش از 6درصد از ذخائر نفتی و11درصد از ذخائر گازی کشور یکی از معدود استانهای برخورداریست که کماکان پسوند نامانوس محروم را با خود به یدک می کشد، استانی که علاوه بر دارا بودن این ظرفیت عظیم وخدادادی ،یکی از مهمترین دروازه های ورود گردشگران خارجی وبزرگترین مرز بین المللی داد وستد های اقتصادی را در خود جایی داده است اما همچنان از زخم محرومیت چندین ساله ای که بر پیکر خود دارد در رنج وعذاب است.
این استان در کارنامه زرین وپرافتخار خود برگهای زرینی از مرزبانی از مرزهای طولانی با کشور عراق را جایی داده است وبا تقدیم بیش از 2500شهید گرانقدر دین خود را به ایران ونظام مقدس جمهوری اسلامی به خوبی ادا کرده است ومردمان پاک ونجیب وغیرتمندش درهشت سال دفاع مقدس بخوبی هنر دفاع از استقلال وتمامیت ارضی مملکتشان را به نمایش گذاشته اند برهمین اساس این مردمان شایسته بهترینها هستند.

با گذشت 36 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و روی کار آمدن 11 دولت در طول سالیان گذشته تلاش های دامنه داری برای زدودن غبار محرومیت از این استان انجام شده ولی بی توجهی به این منطقه در طول دوران رژیم ستمشاهی و وقوع جنگ هشت ساله تحمیلی و خرابی های ناشی از بمباران ها باعث شد معدود زیرساخت های استان نیز نابود شده و مردمان این دیار از ابتدایی ترین امکانات زیرساختی به ویژه در حوزه صنعت بی بهره باشند.
روی کار آمدت دولت تدبیر و امید در سال 92 موجی از امید و شور و شوق برای حل معضلات این استان را در میان ایلامی ها به وجود آورد و رای قاطع مردم استان به دکتر روحانی نشان از عزم آنان برای تغییر و اصلاح امور گذشته بود.
انتخاب استاندار بومی از سوی دولت یازدهم برای ایلام نشان از عزم و برنامه دولت برای رسیدگی و حل مشکلات استان بود و در طی 2 سال گذشته محمدرضا مروارید به عنوان مدیر ارشد دولت در ایلام تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با دعوت از مدیران وزارتخانه های مختلف زمینه آشنایی هر چه بیشتر آنان را با معضلات این استان فراهم آورده و بیش از پیش شرایط را برای جذب اعتبارات ملی در استان مهیا سازد.
در طول یک سال گذشته بیش از 100 نفر از مسوولان ارشد کشور از جمله معاون اول رییس جمهوری، وزرای نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، معاون اجرایی رییس جمهور، رییس سازمان محیط زیست، معاون رییس جمهوری در امور بانوان، روسای سازمان های کشوری، تعدادی از معاون وزرا، اعضای کمیسیون های اجتماعی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، تعدادی از مسوولان دستگاه قضایی و فرماندهان نظامی و انتظامی به ایلام سفر کردند تا پس از سفر اردیبهشت ماه 93 رییس جمهوری و هیات دولت به استان زمینه اجرایی شدن طرح های مصوب این سفر را فراهم آورند.
در جریان سفر دکتر روحانی و اعضای دولت تدبیر و امید به ایلام 44 پروژه با پنج هزار و 220 میلیارد ریال در نظر گرفته شد که سه هزار و 330 میلیارد ریال آن در سال 93 به طور کامل تخصیص یافت که منجر به تکمیل 34 طرح شد و 10 طرح باقی مانده نیز با اعتبار یک هزار و 890 میلیارد ریال در بودجه امسال اجرایی می شوند.
44 طرح مصوب هیات دولت تدبیر و امید برای استان ایلام شامل پنج طرح در بخش حمل و نقل، 12 طرح در حوزه حوادث پیش بینی نشده، سه طرح در حوزه بهداشت و درمان، پنج طرح در بخش ورزش، شش طرح در حوزه تامین آب و چهار طرح در بخش آموزش با هدف شتاب بخشیدن به عمران و آبادانی شهرستان های مختلف استان است.

***صنعت، معدن و تجارت استان ایلام
رییس سازمان صنعت و معدن استان ایلام گفت: در طی سال های 92 و 93، تعداد 115 فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری 735 میلیارد ریال و اشتغالزایی اسمی 905 نفر صادر شده است.
یارالله نصیری با اشاره به صدور مجوزهای تاسیس در زمان یاد شده اضافه کرد: طی دو سال گذشته، تعداد 220 فقره جواز تاسیس با سرمایه گذاری مورد نیاز 66 هزار و 114 میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال شش هزار و 835 نفر صادر شده است.
وی در خصوص تامین اعتبار ارزی مورد نیاز طرح های بزرگ در دست اجرا افزود: تاکنون از محل صندوق توسعه ملی 501.6 میلیون دلار منابع ارزی به طرح های بزرگ استان اختصاص یافته است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام یادآور شد: از این میزان رقم، مبلغ 379.5 میلیون دلار به صورت قطعی برای مجتمع پتروشیمی ایلام و شرکت های ماداکتو استیل کرد، فولاد زاگرس ایوان، فولاد زاگرس مهران، فولاد گستر آتنا و شرکت و کوشاب غرب گشایش یافته است.
نصیری گفت: همچنین مبلغ 105 میلیون دلار نیز برای طرح های فولاد زاگرس مهران، شرکت های کانی گل ایلام و سیمان مهران در حال گشایش اعتبار است.
وی به بخش معدن استان اشاره کرد و افزود: در ابتدای شروع دولت یازدهم تاکنون تعداد 28 فقره پروانه اکتشاف، 9 فقره گواهی کشف، 152 مورد درخواست پروانه اکتشاف، 66 مورد اجازه برداشت موقت و 9 فقره هم پروانه بهره برداری معدن صادر شده است.
وی اضافه کرد: در همین مدت بالغ بر 17 میلیون تن مواد معدنی از معادن فعال استان استخراج گردید که عمدتا مواد معدنی بیتومین، سنگ گچ، سنگ آهک، شن و ماسه، لاشه و مالون و خاک رس بوده است.
نصیری یادآور شد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بالغ بر 17 میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن فعال استان وصول شده است.

*** عملکرد 2 ساله دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان استان ایلام
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام می گوید: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید به همت مسوولان بهداشت استان بیمارستان 32 تختخوابی مجهز آبدانان، خوابگاه 160 نفره دانشجویان، دانشکده دندانپزشکی و پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی، کلینیک ویژه تخصصی دندانپزشکی با 16 دستگاه یونیت و ارایه خدمات تخصصی به مردم استان با تعرفه دولتی، مراکز اورژانس و مرکز سرطان خون کودکان و بزرگسالان در بیمارستان آیت اله طالقانی ایلام به بهره برداری رسید.
دکتر علی دل پیشه گفت: همچنین در این مدت با همکاری بخش خصوصی دومین مرکز ام - آر - آی، ماموگرافی، بخش تراکم استخوان و نخستین مرکز پزشکی هسته ای و خدمات سنگ شکن در ایلام مورد بهره برداری قرار گرفتند.
به گفته وی، کسب رتبه سوم رضایتمندی ارباب رجوع در سطح بیمارستان های علوم پزشکی کشور در سال 92، راه اندازی رشته پرستاری سالمندی مقطع ارشد ناپیوسته با ظرفیت پنج دانشجو، مجوز دکترای پژوهشی در مراکز تحقیقات میکروب شناسی بالینی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، رتبه سوم تحقیقات و پژوهش در سال 92، کسب رتبه نخست کمیته تحقیقات دانشجویی در جشنواره رازی، رتبه نخست کمیته تحقیقات دانشجویی در زمینه چاپ مقالات از دیگر موفقیت های دانشگاه علوم پزشکی استان بوده است.
وی یادآور شد: ارتقای دو نفر از اعضای هیات علمی به مرتبه استاد تمام برای نخستین بار در استان، افزایش تعداد اتاق عمل های بیمارستان امام خمینی (ره) شهر ایلام از پنج به 11 اتاق عمل در طرح تحول نظام سلامت، ساخت بیمارستان 374 تخت خوابی در ایلام با پیشرفت 35 درصد، خرید یک دستگاه سی تی اسکن پیشرفته برای مرکز ایلام و انتقال آن به استان از خدمات دولت یازدهم در زمینه ارتقای سلامت و بهداشت عمومی استان بوده است.
دل پیشه افزود: استفاده یک میلیون و 440 هزار نفر از ابتدای آغاز طرح تحول نظام سلامت تا پایان تیر ماه امسال از خدمات این طرح، انجام اعمال جراحی به تعداد 44 هزار و 740 نفر، بستری شدن 65 هزار و 120 نفر در مراکز درمانی مشمول طرح، معاینه و ویزیت 420 هزار نفر از سوی پزشکان متخصص و فوق تخصص، معاینه یک میلیون و 20 هزار نفر به صورت سرپایی و انجام پنج هزار و 603 مورد زایمان طبیعی در استان از مهمترین خدمات طرح فوق بوده است.

*** شرکت گاز استان ایلام
مدیر عامل شرکت گاز استان ایلام اظهار کرد: در دو سال گذشته نزدیک به 658 کیلومتر شبکه گازرسانی و 17 هزار و 796 انشعاب در سطح استان نصب شده است.
روح الله نوریان تعداد خانوارهای شهری تحت پوشش این شرکت را طی دو سال گذشته 18 هزار و 720 خانوار اعلام کرد و افزود: در حوزه روستایی نیز طی این مدت هفت هزار و 647 خانوار از خدمات این شرکت بهره مند شده اند.
وی با اشاره به تعداد شهرها و روستاهای گازرسانی شده طی این مدت افزود: در مدت دو سال گذشته عملیات گازرسانی به پنج شهر و 67 روستا انجام شده است.
مدیر عامل شرکت گاز استان ایلام میزان خطول انتقال و تغذیه اجرا شده را در این مدت 51 کیلومتر بیان کرد و گفت: در مجموع نزدیک به بیش از 26 هزار مشترک اعلام کرد.

*** شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار) استان ایلام
مدیر عامل شرکت آبفار ایلام گفت: در حوزه معاونت بهره برداری، طی سال های 92 و 93 به 73 روستای کم آب با سه هزار و 600 خانوار با اعتبار بالغ بر 21 میلیارد و 900 میلیون ریال آبرسانی سیار صورت گرفته است.
نورالله تیموری تاکید کرد: در حوزه معاونت طرح و توسعه نیز تعداد 32 پروژه در مناطق مختلف روستایی استان به بهره برداری رسیده است..
وی ادامه داد: این طرح ها شامل احداث خط انتقال و شبکه توزیع، ایستگاه پمپاژ، تجهیز چاه، تصفیه خانه، خطوط انتقال برق، ساختمان آزمایشگاه است که تعداد پنج هزار و 376 خانوار از این طرح ها بهره مند شده اند.
تیموری، واگذاری دو هزار و 794 فقره انشعاب خانگی، 281 انشعاب تولیدی، واگذاری 339 فقره انشعاب به صورت رایگان به خانواده های تحت پوشش نهاد های حمایتی، شناسایی و قطع شش هزار و 763 انشعاب غیر مجاز و تعویض دو هزار 845 عدد کنتور را از دیگر اقدام های شرکت آبفار استان ایلام در این مدت اعلام کرد.
وی گفت: در حوزه کنترل کیفی آب نیز بیش از 845 هزار آزمون کلرسنجی انجام شده و در این خصوص مطلوبیت آب به 98 درصد رسیده است.
مدیر عامل شرکت آبفار استان ایلام اضافه کرد: در حوزه تعمیرات حوادث تاسیسات این شرکت تعداد 12 هزار مورد با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال انجام شده است.

*** اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام
از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تا سه ماهه نخست سال جاری 838 هزار و 396 مورد گشت و کنترل در مناطق تحت مدیریت، 88 مورد موافقت با اکتشاف و 84 مورد بهره برداری از معدن، 18 مورد مخالفت با اکتشاف و 15 مورد مخالفت با بهره برداری معدن از سوی این اداره کل ثبت شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام می گوید: 2 هزار و 718 واحد آلاینده در این مدت مورد بازدید و بررسی قرار گرفت که در این بین 224 واحد غیر استاندارد تشخیص داده شد و تعداد 608 فقره اخطار برای واحدهای مخاطره آمیز برای محیط زیست صادر شد و 21 واحد آلاینده نیز با نظر کارشناسان این اداره کل تعطیل شد.
مازیار سلیمان نژاد گفت: همچنین در این مدت متخلفان دستگیر شده 483 نفر بوده اند که 402 اسلحه مجاز و غیر مجاز از این متخلفان کشف شده و 320 احیا و زنده نگهداری حیات وحش، شش هزار و 370 مورد بازدید از مناطق، یک هزار و 403 فروش دفترچه شکار و صید، یک هزار و 224 فروش پروانه شکار صید، 987 مورد سرشماری وحوش، معدوم سازی جانوران مزاحم 112 مورد انجام گرفته است.
به گفته وی، به منظور اشاعه اهمیت فرهنگ زیست محیطی در میان همه اقشار جامعه 65 هزار و 392 مورد آموزش های همگانی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست برگزار شده است.
وی افزود: بازدید و نمونه برداری از فاضلاب، بازدید از محل دفن پسماندهای عفونی، صنعتی و خانگی، فعالیت های ترویجی و آموزشی، برگزاری مسابقه های مختلف با موضوعیت و محوریت محیط زیست، تولید و نمایش فیلم های زیست محیطی، انجام طرح های پژوهشی و مطالعاتی از جمله فعالیت های این اداره کل در دولت تدبیر و امید بوده است و این روند همچنان ادامه دارد.
سلیمان نژاد یادآور شد: در سال جاری 27 مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده استان رخ داد که 375 هکتار از این مناطق دچار خسارت شد.

*** اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری
اجرای طرح جام در چهار هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان مهران، اجرای طرح جامع پیشگیری و مقابله با پدیده خشکیدگی درختان بلوط با رویکرد اقتصادی در منطقه سرخگیری ایوان در گستره یک هزار هکتار از مجموع، اجرای طرح توالی جنگل با رویکرد اقتصادی در گستره 2 هزار و 200 هکتار در منطقه گرمسیری صالح آباد از توابع مهران از جمله فعالیت های اداره کل در سال 92 بوده است.
جانمایی مناطق بحرانی برای برنامه مبارزه با خشکیدگی درختان بلوط استان به گستره هفت هزار و 185 هکتار در سطح استان، کاشت درختچه های بادام در منطقه بدره در گستره یک هزار هکتار در قالب طرح توالی و کاشت گونه های جنگلی در ذخیره گاه بادام کوهی در هیمن سال انجام گرفت.
در سال 92 برگزاری نشست مشترک با استاندار واسط عراق برای کاهش ورود ریزگردها به داخل استان از طریق مرز این کشور و نیز انعقاد تفاهم با این کشور برای صدور پنج میلیون نهال به استان واسط عراق برای کاهش پدیده بیابان زایی در این کشور از مهمترین اقدام های این اداره کل در همین سال بود.
لزوم توجه و تلاش برای نجات درختان بلوط از مهمترین اولویت های این اداره کل است و به علت اهمیت موضوع و در جریان سفر ریاست جمهوری دولت یازدهم به استان ایلام در اردیبهشت پارسال و پس از بازدید از قسمت هایی از جنگل های خشکیده بلوط استان، مبلغ 190 میلیارد ریال برای مقابله با پدیده خشکیدگی درختان بلوط استان ایلام اختصاص یافت.
پاکسازی و هرس شش هزار و 650 هکتار از اراضی جنگلی آفت زده استان با روش مکانیزه در سال 93 که سهم مصوب اجرایی پاکسازی در سال گذشته 11 هزار هکتار بود همچنین ایجاد سطوح آبگیر باران در اراضی آسیب دیده از خشکسالی در سطح 2 هزار و 500 هکتار برای جمع آوری آب های حاصل از نزولات جوی و تقویت سفره های زیرزمینی که کل تعهدات سال 93 مقدار سه هزار و 800 هکتار بوده است.
کاشت نهال های مشارکتی اقتصادی در سطح پنج هزار و 430 هکتار از کل 12 هزار و 370 سطح مصوب اراضی آسیب دیده استان به منظور احیا و بازسازی این مناطق با استفاده از گونه های اقتصادی محلی چون زالزالک، بنه، بلوط و بادام با کمک اهالی بومی شهرستان های مختلف استان و نیز و تولید 350 هزار اصله نهال در نهالستان های گرمسیری و سردسیری استان در سال گذشته به منظور توسعه جنگل های استان.
توسعه طرح موفق و استانی جام (جنگل داری اقتصادی مشارکتی) در مناطق گرمسیری و فاقد پوشش گیاهی و جنگلی مهران و دهلران با استفاده از گونه های مقاوم و با صرفه و سودآوری اقتصادی در سطح 108 هکتار از 267 هکتار مصوب از مهمترین و شاخص ترین طرح های استان ایلام درسال های اخیر است.
آغاز اجرای عملیات طرح بین المللی تعمیم ترسیب کربن در بخش مورموی شهرستان آبدانان به وسعت 44 هزار هکتار در سال 93، اجرای ممنوعیت برداشت از درختان بنه وبرخی از گیاهان خودروی بومی، کنترل و مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس در سطحی نزدیک به 9 هزار هکتار در سال 93 بوده است.
در سال 93 میزان یک هزار و 516 متر مکعب پروژه های آبخیزداری در استان انجام شده است.
گستره کل جنگل های استان ایلام 641 هزار و 667 هکتار است که 32 درصد کل مساحت استان را تشکیل می دهد. تاکنون یک هزار گونه رویشی در استان شناسایی شده است که 50 گونه آن دارای قابلیت رشد و تکثیر داشته و مابقی به صورت خودرو و وحشی رشد و نمو می یابند همچنین 145 گونه درختی و درختچه که 95 گونه آن بومی است در استان وجود دارد.
ادامه طرح سایت های جنگلی دالاب از توابع شهرستان ایلام و ایوان در قالب طرح توسعه جنگل با رویکرد اقتصادی در سایت دالاب و در قالب طرح و مدیریت جامع خشکیدگی کنترل و پیشگیری خشکیدگی بلوط در سایت ایوان با مجموع 2 هزار هکتار همراه با چاله کنی نوین برای جمع آوری نزولات جوی در سال 94 از برنامه های این دستگاه است.
طرح ملی احیا و بازسازی عرصه های منابع طبیعی شامل پروژه توسعه جنگل با نهال در قالب (ماده 17) با سطح مصوب 2 هزار و600 هکتار و سطح اجرایی یک هزار و 405 هکتار از مهمترین طرح منابع طبیعی استان است و در راستای جبران خسارات ناشی از خشکیدگی درختان بلوط و افزایش سرانه فضای سبز مردم استان در اراضی فاقد پوشش جنگلی و اراضی جنگلی کم تراکم به مرحله اجرا در آمده است.
همچنین طرح استانی توسعه فضای سبز با سطح مصوب 267 هکتار و سطح اجرایی 108 هکتار که کل مساحت ابلاغی پروژه توسعه فضای سبز 267 هکتار است که در مجموع شش هزار و 594 هکتار از مساحت فاقد پوشش گیاهی یا مناطق آلوده استان به زیر طرح جنگل کاری و توسعه فضای سبز رفته است.
در سال گذشته تصرف و تخریب منابع طبیعی 145 مورد، 52 مورد قطع درختان، قاچاق محصولات مرتعی و جنگلی صورت گرفت و در همین سال از 107 مورد خلع ید انجام گرفته نزدیک به سه میلیون و 500هزار متر مربع از اراضی استان از تصرف متجاوزان خارج شد و میزان خسارات وارده به منابع طبیعی از سوی متخلفان بیش از 358 میلیون ریال برآورد شده و در این سال مبلغ بیش از 2 میلیارد و 192 میلیون ریال وصول شد.
در همین سال 117 میلیارد ریال به علت انجام طرح های عملیاتی از طرف دستگاه های مختلف به اراضی طبیعی استان خسارت وارد شده است.
ساخت برنامه مستند شوک از سوی شبکه سه سیما، اعزام خبرگاران رسانه های مختلف مرکز به استان ایلام بمدت 2 روز، سفر کارشناسان فائو (سازمان خوار و بار جهانی)، حضور دو روزه استانداران و مدیران کل منابع طبیعی 12 استان زاگرس نشین، دیدار ریاست جمهوری از جنگل های خشیده بلوط در حاشیه سفر به استانی و برگزاری همایش ملی هاوار بلوط نشان دهنده عمق فاجعه خشکیدگی و آفت زدگی درختان بلوط زاگرس و اهمیت ویژه این موضوع است.
غالب درختان جنگلی استان را گونه های مختلف بلوط در سطح 90 درصد و بنه (پسته وحشی) شش درصد و چهارصد را نیز دیگر گونه های درخت و درختچه وحشی تشکیل داده است و در مجموع چهار درصد اراضی جنگلی استان انبوه، 32 درصد نمیه انبوه، 63.2 نیمه تنک و 3.4 درصد نیز دست کاشت است.
در سال 94 بیش از یک هزار و 211 هکتار از اراضی استان در قالب افزون بر 40 فقره آتش سوزی طعمه آتش شد.

*** مهمترین فعالیت های سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در دولت یازدهم
احداث 950 طرح در بخش و زیر دام ، طیور و آبزیان با اعتباری به مبلغ 940 میلیارد ریال با تولید 21 هزار و 816 تن انواع فرآورده های دامی شامل طیور، آبزیان، پرواربندی گوشتی و شیری، زنبور عسل و سایر ماکیان و توزیع میزان 103 هزار تن انواع نهاده دامی در بین دامداران روستایی وعشایری و دامداران صنعتی و نیمه صنعتی.
در حوزه زراعت نیز سطح زیر کشت سالیانه محصولات زراعی استان حدود 230 هزار هکتار معادل 70 درصد سطح کل اراضی قابل کشت است و کل تولیدات سالانه استان در بخش محصولات زراعی 800 هزار تن است. همچنین 23 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه های نوین آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.
در مجموع کل اراضی کشاورزی استان 336 هزار هکتار است که از این میزان 80 هزار هکتار را اراضی آبی و دیم 256 هزار هکتار تشکیل داده است.
افزایش میزان تولید محصولات باغی به میزان 2 هزار تن، مطالعه و طراحی سایت های جدید باغبانی در سطح 10هزار هکتار ، توسعه کشت گیاهان دارویی ، زعفران و گل نرگس و
احداث گلخانه 14 هکتاری در شهرستان چرداول به مبلغ 350 میلیارد ریال توسط شرکت سرمایه گذاری کوثر از مهمترین اقدام های سازمان جهاد کشاورزی در حوزه باغبانی است.
تهیه و تامین بیش از 360 دستگاه تراکتور و 50 دستگاه کمباین، بیش از 800 دستگاه انواع ادوات دنباله بند و ایجاد اشتغال پایدار برای بیش از 500 نفر و اعلام نیاز برای تخصیص اعتبارات یارانه دار برای پرداخت سهمی از هزینه خرید ماشین های با تکنولوژی جدید برای مکانیزه نمودن محصولاتی همانند حبوبات و برنج (معادل پنج هزار میلیون ریال در سال 94) و اعطای تسهیلات ویژه خرید تعداد 100 دستگاه کمباین برداشت برای نوسازی ناوگان ماشینی برداشت و کاهش ضایعات محصولات زراعی استان.
مبارزه بیولوژیک با آفات محصولات زراعی و باغی در سطح 19هزار هکتار شامل حبوبات، ذرت، گوجه فرنگی و مرکبات، تولید محصول سالم در سطح 27 هزار هکتار از محصولات زراعی و باغی با انجام عملیات مبارزه غیرشیمیایی، اجرای مدیریت مبارزه تلفیقی (IPM) در سطح مزارع و باغات، تقویت و توسعه شبکه های مراقبت بخش خصوصی ازمهمترین فعالیت های صورت گرفته حفظ نباتات است.
جذب 34 هزار میلیون ریال تسهیلات کمک های فنی اعتباری سال 92 و 93 برای 9 طرح با اشتغال 71 نفر، صدور محصولات یکی از واحدهای تولید فراورده های کشاورزی استان به کشورهای عراق، امارات و استرالیا با ارزش بیش از 200 هزار دلار، صدور 48 فقره جواز و پرونه بهره برداری با ظرفیت 222 هزار و 995 تن با اشتغال زایی 524 نفر از جمله اقدامات انجام شده در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی استان است.
با توجه به نقش محوری زمین برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی (صنعت و معدن، خدمات و کشاورزی) با تشکیل ستاد حذب سرمایه گذار و تسهیل در سرمایه گذاری در سازمان جهاد کشاورزی و استانداری استان در روند واگذاری اراضی با رعایت قوانین و مقررات به اشخاص و شرکت های حقیقی تسریع صورت گرفته و تاکنون به میزان 4121 هکتار زمین به تعداد 293 نفردر طول سال 92 و 93 واگذاری صورت گرفته است.
در این مدت 304 میلیون و 790 هزار ریال برای 76 طرح در حوزه های مختلف دام و طیور، شیلات و آبزیان، صنایع کشاورزی، باغبانی، آب و خاک از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال 92 - 93 جذب شده است.
انجام طرح های مطالعاتی، توسعه ای، ترویجی و مدرسه در مزرعه، کنترل و گواهی بذر (پرورشی ارقام یک تا سه مادری و هیبرید کلزا 1) هفت هزار هکتار و نهال اصلاح شده 135 هزار اصله، تولید شش هزار و 546 تن انواع بذور پرورشی و گیاهان دارویی، طرح های بخش های آبخیزداری، گیاه پزشکی، اصلاح نهال، منابع طبیعی، علوم دامی، دامپزشکی، خاک و آب، اقتصادی و اجتماعی 100 فقره طرح تحقیقاتی و طرح های خاتمه یافته نیز 36 فقره در حوزه مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی از آغاز دولت یازدهم تا سال 93 بوده است.
این سازمان برای تامین آب مورد نیاز طرح های کشاوزری مناطق مختلف استان در سطح 17 هزار و 740 هکتار طرح های طرح های مطالعاتی شده تامین آب با هدف افزایش راندمان آبیاری و کارایی مصرف آب در دست اقدام دارد که در طول سال 94 و 95 به اتمام می رسد.

*** عملکرد دو ساله شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام گفت: پارسال مبلغ 12 میلیارد و 604 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و مبلغ چهار میلیارد و 590 میلیون ریال از محل اعتبارات طرح های ملی برای اجرای پروژه ها در شهرک ها و نواحی صنعتی استان هزینه شد.
مرتضی دارایی از رشد 90 درصدی اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی تولیدی خبر داد و گفت: همچنین طی این مدت (سال گذشته) مبلغ 35 هزار میلیون ریال تسهیلات از محل کمک های فنی و اعتباری برای کمک به نوسازی و تجدید ساختار صنایع به واحدهای صنعتی و تولیدی استان اعطا شده است.
وی با اشاره به پیشرفت های این شرکت در بخش های مختلف نسبت به سال های گذشته افزود: در بخش صنایع کوچک تعداد 9 پایان نامه تاکنون انجام شده ، تعداد 29 دوره های آموزشی و تعداد هشت تور صنعتی برگزار و تعداد 332 واحد عضو sme و 115 محصول ثبت شده است.
دارایی اضافه کرد: از دیگر فعالیت های شرکت در بخش صنایع کوچک می توان به شرکت در پنج نمایشگاه داخلی، دایر کردن نمایشگاه دایمی در ساختمان اداری شرکت، برگزاری نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک با نمایش 49 محصول برای اولین بار در استان، تهیه کتابچه راهنمای واحدهای صنعتی در سه زبان اشاره کرد.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام خاطر نشان کرد: شناسایی دو شرکت دانش بنیان ، تشکیل تعاونی صنایع پلاستیک، تشکیل کمیسیون های مشترک و نشست های کاری، توسعه خوشه و شبکه های در دست اجرا، استقرار چهار واحد فنی و مهندسی در مرکز کسب و کار، انعقاد پنج قرارداد پروژه آموزشی و عارضه یابی، پیشرفت 90 درصدی مرکز کسب و کار برای استقرار مشاوران، برگزاری نشست معاونان صنایع کوچک غرب کشور در استان ایلام از دیگر موارد انجام شده در حوزه صنایع کوچک در استان است.
وی یادآور شد: در بخش عمران و محیط زیست نیز اقدامات چون مصوب شدن دو ناحیه صنعتی هلیلان و سیروان و رشد 50 درصدی آنها، پیاده سازی قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک ها و نواحی در شهرک صنعتی دره شهر، اجرای فاز عملیاتی شهرک صنعتی ایلام 2 و ناحیه صنعتی بدره نام برد.
دارایی گفت: 14 هکتار زمین آمده واگذاری در ناحیه های صنعتی هلیلان و سیروان، دریافت سند ثبتی برای شهرک صنعتی دره شهر، اخذ سند تفکیکی در شهرک صنعتی آبدانان و ناحیه صنعتی ملکشاهی، تامین آب برای دو ناحیه صنعتی سیروان و هلیلان نیز در حوزه عمران محیط زیست انجام گرفته است.
وی با اشاره به اینکه هدف مهم شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام آماده سازی زیر ساخت ها برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است، افزود: تحقق 180 درصدی میزان تامین آب شهرک صنعتی مهران و ناحیه صنعتی سیروان، تحقق 100 درصدی ناحیه صنعتی بدره، تحقق 104 درصدی میزان برق تامین شده ناحیه های صنعتی بدره و هلیلان، تحقق 100 درصدی گاز شهرک صنعتی سرابله، تحقق 100 درصدی تامین فیبرنوری شهرک های صنعتی دهلران، ایوان و دره شهر، متصل شدن 30 درصد از واحدهای شهرک صنعتی ایلام به تصفیه خانه از جمله اقدام های این شرکت برای تامین زیرساخت ها است.

***عملکرد دو ساله شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری ایلام می گوید: خوشبختانه با توجه و نگاه ویژه دولت تدبیر و امید در سال گذشته اعتبارات چشمگیری به این شرکت اختصاص پیدا کرد.
داراب بیرانوندی گفت: پارسال بالغ بر 420 میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که از این میزان 390 میلیارد ریال آن اختصاص داده شد که نسبت به سال ماقبل آن حدود 400 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: در قبال این میزان اعتبار بیش از 50 کیلومتر شبکه آبرسانی شهری بازسازی و 61 کیلومتر شبکه فاضلاب در سطح استان نیز ایجاد و احداث شد.
مدیر عامل شرکت آبفای ایلام به اهم پروژه های بهره برداری شده و در دست اجرای این شرکت اشاره کرد و گفت: آبرسانی به شهرهای ملکشاهی، منطقه ویژه اقتصادی مهران و بدره، اجرای و برق رسانی به تصفیه خانه فاضلاب شهرهای ایلام، سرابله و ایوان، از جمله طرح های بهره برداری شده یا در دست اقدام این شرکت است.
بیرانوندی ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر دره شهر، تهیه تابلو برق برای تاسیسات مهران، دهلران، بازسازی مجتمع سراب آبدانان و دره شهر، افزایش دیماند سد ایلام، حفر چاه در شهرهای مهران، ملکشاهی، شهرک توحید و کف شکنی چاه ایوان را از دیگر اقدامات مهم این شرکت اعلام کرد.
وی گفت: در بخش حجم آب مصرفی نیز تا پایان سال گذشته بیش از 29.5 میلیون متر مکعب مصرف آب شرب توسط شهروندان شهرهای استان صورت گرفته که این میزان مصرف نسبت به سال ماقبل آن 11.5 درصد رشد داشته است.
بیرانوندی خاطر نشان کرد: با توجه به کاهش 30 درصدی منابع آب به علت کاهش نزولات جوی تنها راهکار اساسی اعمال روش های مدیریت مصرف بوده است به طوری که در سال گذشته بیش از دو هزار و 100 مورد انشعاب غیر مجاز شناسایی، قطع و جریمه شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار