وزیر نیرو؛
چیت چیان نیز در برنامه نگاه يک صداوسیما به مزیت های نیروگاه آبی سیاه بیشه اشاره کرد وزیر نیرو گفت: ظرفیت این نیروگاه 1040 مگاوات است که بیش از ظرفیت نیروگاه هسته ای بوشهر و حتی بیش از بزرگترین واحد نیروگاهی کشور است.
کد خبر: ۸۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳ 06 September 2015
تابناک بوشهر: تامین انرژی برق کشور از مهمترین برنامه‌های مسوولان وزارت نیرو است. وقتی گفته می‌شود برق زیر ساخت زیرساخت هاست یعنی در زندگی امروز بدون برق اکثر فعالیت های اجتماعی متوقف می شود و زندگی دشوار است و مفهوم ندارد. ساخت نیروگاه‌های جدید برای تامین انرژی مورد نیاز کشور بومی سازی شده است و در برخی زمینه‌های ساخت نیروگاه برق همسطح شده‌ایم.

اگر بخواهیم برق مورد نیاز کشور را تامین کنیم برای سال 94 باید 68 میلیارد متر مکعب گاز مصرف کنیم. متوسط رشد مصرف انرژی برق در کشور بین 6 تا 7 درصد بوده است. این به آن معنا است که باید همه ساله 5 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید ایجاد کنیم.

نيروگاه و سد تلمبه ذخيره اي سياه بيشه نمونه برجسته رسیدن کشور به خودکفایی و تامین انرژی مورد نیاز کشور است. هزینه ساخت و بهر‌برداری از نیروگاه و سد تلمبه سیاه‌بیشه مازندران در مقایسه با هزینه‌هایی که در نیروگاه بوشهر شده است کمتر است اما میزان تولید برق آن بیشتر است. این نیروگاه 1040 مگاوات برق تولید می‌کند در حالی که نیروگاه برق هسته‌‌ای بوشهر 700 مگاوات ظرفیت تولید دارد. فرق ديگر اين نيروگاه با ديگر نيروگاههاي آبي اينست كه آنها بر روي رودخانه هايي با دبي آب زياد طراحي مي شوند و فقط وظيفه توليد برق دارند آب از بالادست وارد و از پايين دست جهت مصرف آب كشاورزي خارج مي شود . اما اين نيروگاهها مي توانند روي رودخانه هايي با دبي آب خيلي كم هم طراحي شوند .و مقدار آب تقريبا" ثابت است.

چیت چیان نیز در برنامه نگاه يک صداوسیما به مزیت های نیروگاه آبی سیاه بیشه اشاره کرد
وزیر نیرو گفت: ظرفیت این نیروگاه 1040 مگاوات است که بیش از ظرفیت نیروگاه هسته ای بوشهر و حتی بیش از بزرگترین واحد نیروگاهی کشور است.

چیت چیان با بیان اینکه نیروگاه سیاه بیشه از پیچیده ترین نیروگاههای کشور است که تنها دو شرکت در دنیا توانایی طراحی و اجرای آنرا دارند گفت: این دو شرکت هم به هیچ وجه حاضر به انتقال تجربیات خود به ایران نبودند و وزارت نیرو با همکاری دانشگاه صنعتی شریف طراحی خاصی برای ساخت تونل مورد نیاز این نیروگاه را به اجرا درآورد.

وی با بیان اینکه یک واحد از واحدهای نیروگاه سیاه بیشه در ابتدای سال 92 به بهره برداری رسیده بود گفت: در دو سال گذشته به تدریج سه واحد دیگر در مدار قرار گرفت که نقش بسیار مهمی در پایداری شبکه برق کشور دارد.

وزیر نیرو صنایع آب و برق را جزء صنایع پویای کشور دانست که فن آوریهای جدید بطور مرتب در آن ابداع می شود و افزود: پارسال 17 فن آوری جدید در حوزه های آب و فاضلاب و برق با تلاش متخصصان داخلی در وزارت نیرو مورد استفاده قرار گرفت و هم اکنون 26 فنآوری نوین دیگر را در دست اجرا داریم.

چیت چیان با بیان اینکه کشورمان با 74 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق نصب شده جزء 14 کشور اول دنیاست افزود: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید تجهیزات نیروگاهی هم جزء هشت کشور برتر جهان است.

وی گفت: فن آوریهای تولید تجهیزات نیروگاهی را به چند کشور دیگر صادر کردیم و در تلاشیم نسل جدید نیروگاههای گازی را در کشورمان بسازیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار