رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه زبان مقتل، قوی‌ترین زبان و محکم ترین تعبیر برای ذکر مصائب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، گفت: مداحان با آموختن مقتل خوانی، هنرمندانه آن را در جامعه ادا کنند.
کد خبر: ۸۹۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵ 01 September 2020

به گزارش تابناک قم،  آیت الله احمد مبلغی دوشنبه شب در سخنانی پیرامون حماسه عاشورای حسینی  افزود: نوحه‌ها و روضه‌ها خوب است ولی هیچ چیز جای مقتل را از حیث استحکام، تاثیرگذاری و استواری نمی‌تواند بگیرد، ممکن است در نوحه‌ها و روضه ها گاهی مباحثی کم و زیاد شود، ولی در مقتل صحت، استواری و استحکام نهفته است.

وی ادامه داد: مداحان ما می‌توانند هنرمندانه مقتل را به زبانی بگویند که در برانگیختن احساسات و  عواطف نقش اساسی داشته باشد.

  عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دو شیوه مقتل خوانی گفت: شیوه اول مقتل خوانی رایج است که در آن، مقتل به صورت کامل ارائه می گردد، دوم اینکه می‌توان مقتل را به صورت موضوعی نیزبیان کرد، یعنی ما یک موضوع را در مقتل از ابتدا تا به انتها مرور و ارائه کنیم.

 وی ادامه داد: به نظر می‌رسد به دلیل زمان‌بر بودن شیوه اول، بهترین روش مقتل خوانی موضوعی است، افزون بر این که این نوع مقتل‌خوانی ما را با مفاهیم و اضلاع وقایع روز عاشورا به صورت ویژه آشنا می‌سازد.

استاد حوزه علمیه گفت: اگر بخواهیم چند موضوع را به عنوان مثال برای مقتل موضوعی ارائه کنیم می‌توان به مواردی مانند مقتل بکاء الحسین (موارد گریستن امام حسین علیه السلام در روز عاشورا)، مقتل الماء  و العطش ( آب در روز عاشورا و موارد تشنگی و حالات مربوط به تشنگی اهل بیت عصمت)، مقتل الشجاعة والرجز، ( مقتل شجاعت و رجز های یاران امام)،  مقتل وقوف الامام عند الشهداء (حضور امام در نزد  یاران خود به هنگام شهادت)،  مقتل الخیام (خیمه ها از آغاز تا انتها)، مقتل شباب کربلا ( مقتل یاران جوان امام )  و ... اشاره کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار