آزمایش‌ها نشان داد که این محصول جدید می‌تواند باکتری "اشریشیا کلی"(E. coli) را از بین ببرد. پژوهشگران باور دارند که ماسک نهایی می‌تواند ذرات کروناویروس را نیز با موفقیت از بین ببرد.
کد خبر: ۸۸۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 09 August 2020

پژوهشگران سوئیسی سعی دارند نوعی ماسک از جنس تیتانیوم ارائه دهند که قابلیت از بین بردن ذرات کروناویروس را داشته باشد.

به گزارش تابناک ایلام و به نقل از ساینس‌دیلی، یکی از راه‌های مقابله با همه‌گیری کروناویروس، استفاده از ماسک‌ است که در حال حاضر یک کار اجباری به شمار می‌رود. اگرچه نمی‌توان تاثیر ماسک‌ها را در کاهش گسترش کووید- ۱۹ زیر سوال برد اما افزایش استفاده از ماسک می‌تواند پیامدهای منفی نیز به همراه داشته باشد.

ماسک‌های غیرقابل تجزیه که از لایه‌های پلاستیکی پلی‌پروپیلن ساخته شده‌اند، می‌توانند اثر محیطی منفی به همراه داشته باشند. به علاوه، این ماسک‌ها به جای از بین بردن پاتوژن‌ها، آنها را محبوس می‌کنند و در خود نگه می‌دارند.

"لزلو فورو"(László Forró)، مدیر آزمایشگاه فیزیک "موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان"(EPFL) گفت: در بیمارستان‌ها معمولا این ماسک‌ها را در سطل‌های مخصوصی قرار می‌دهند و آنها را به شکل مناسب مدیریت می‌کنند اما بیرون از بیمارستان و در سطح جامعه، ماسک‌های استفاده شده، در سطل‌های روباز و حتی در خیابان‌ها انداخته می‌شوند. همین موضوع می‌تواند آنها را به منابع جدیدی از آلودگی تبدیل کند.

فورو و همکارانش سعی کردند تا راه حل امیدوارکننده‌ای برای این مشکل پیدا کنند. آنها لایه‌ای متشکل از نانوسیم‌های "تیتانیوم دی‌اکسید"(Titanium dioxide) را به کار گرفتند که ظاهر آن شبیه به کاغذ فیلتر است اما ویژگی‌های ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد.

هنگامی که پژوهشگران، محصول کار خود را در برابر اشعه ماوراءبنفش قرار دادند، الیاف، رطوبت را به عواملی تبدیل کردند که می‌توانند پاتوژن‌ها را از بین ببرند.

فورو ادامه داد: از آنجا که فیلتر ما کارآیی خوبی در جذب رطوبت دارد، می‌تواند قطرات حاوی ویروس و باکتری را محبوس کند. این کار، فضای مطلوب را برای فرآیند اکسیداسیون که با تابش نور آغاز می‌شود، فراهم می‌کند.

ماسکی از جنس تیتانیوم

آزمایش‌ها نشان داد که این محصول جدید می‌تواند باکتری "اشریشیا کلی"(E. coli) را از بین ببرد. پژوهشگران باور دارند که ماسک نهایی می‌تواند ذرات کروناویروس را نیز با موفقیت از بین ببرد.

این پژوهش، در مجله "Advanced Functional Materials" به چاپ رسید./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار