انسان در بدو خلقت و مواجهه با محدودیت ها بدنبال راهی برای رفع موانع و محدودیتها بوده تا جایی که متعاقب آن محدودیت های دیگر را شناسایی و به همین ترتیب چرخه حیات را تا به امروز، یدک کشیده است.
کد خبر: ۸۸۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳ 04 August 2020

تابناک ایلام:: اغلب نیاز های آدمی بصورت غیر ارادی و نشأت گرفته از محدودیت هایی است که انسان مستقیما و به صورت ارادی هیچ دخل و تصرفی در حادث شدن آن ندارد.

انسان در بدو خلقت و مواجهه با محدودیت ها بدنبال راهی برای رفع موانع و محدودیتها بوده تا جایی که متعاقب آن محدودیت های دیگر را شناسایی و به همین ترتیب چرخه حیات را تا به امروز، یدک کشیده است.

در حوزه آموزش نیروی انسانی نیز این امر مستثنی نبوده و در حال حاضر و بخصوص با شیوه ویروس کوید 19 به عینه شاهد پر رنگ شدن تغییر مسیر ریل آموزش وجایگزینی آموزش های آنلاین ، آفلاین ، ویدیو کنفرانس و غیره به جای آموزش های حضوری هستیم.

اگر چه تاریخچه این نوع آموزش ها در سطح جهانی به حدودا نیم قرن اخیر و در ایران بیست سال پیش بر می گردد اما در شرایط کنونی این مهم خود را به نحو بسیار موثری جلوه داده تا جایی که تمامی دست اندرکاران اعم از ذینفعان و مجریان بدنبال راهی برای رونق دادن به ارتباطات دوسویه بوده و به یکباره ما شاهد تحول عظیمی در حوزه خدمات آموزشی هستیم که بتواند خلا ناشی از آموزش های حضوری را به طور موثری پوشش دهد.

باید بپذیریم که کرونا باعث تحول نوینی در دنیای آموزش گردیده که انتظار می‌رود در عصر پساکرونایی شاهد شکوفایی هر بیشتر آن بوده تا سازمان ها متحمل هزینه های گزاف بابت ایاب و ذهاب ، اسکان ، غذا ، تشریفات فرودگاهی و غیره مواجه نگردیده و در کمترین زمان ممکن و با بهره گیری از زیر ساخت های مناسب امکان استفاده موثر از این دسته آموزش ها برای آنها فراهم گردد.

رئیس آموزش نیروی انسانی شرکت پالایش گاز ایلام به مزایا و معایب موجود بر سر راه این نوع آموزش ها و راهکارهای پیشنهادی در این حوزه اشاره کرد و گفت: آموزش مجازی یا الکترونیک که با نام آموزش مجازی Virual Learning نیز شناخته می شود به نوعی از آموزش اطلاق می شود که بخش اصلی آموزش به صورت الکترونیکی و با استفاده از بسترهای الکترونیکی و کامپیوتری انجام می شود و استاد و دانش پذیر به صورت فیزیکی و همزمان در یک کلاس درس حضور ندارند و محتوای آموزشی با استفاده از روش های الکترونیکی همچون فایل صوتی، ویدیو ، ارتباط اینترنتی و تلفنی و غیره به فراگیران منتقل می گردد .

" جلال قاسمی "به مزایای آموزش مجازی اشاره و افزود: عدم نیاز به حضور فیزیکی و ایاب و ذهاب و در نتیجه صرفه جویی در هزینه های آموزشی،صرفه جویی در هزینه تولید محتوا و بارگذاری محتوی بصورت الکترونیکی، جذابیت بصری و شنیداری برای فراگیران، تسریع در به روز بودن محتوای آموزشی، افزایش کیفیت یادگیری ، رعایت عدالت آموزشی، استفاده از اساتید در مکان های مختلف، مطالعه مجدد و چند باره ، استفاده از جدید ترین متد های آموزشی ، امکان استفاده از محتوا در حین سفر و کار و غیره ، استفاده از بهترین اساتید و امکان یادگیری ضمن کار از مزایای آموزش در فضای مجازی است.

وی به برخی از معایب آموزش مجازی اشاره و تصریح کرد: جذابیت آموزش های حضوری نسبت به سایر متد های آموزشی بر هیچ کس پوشیده نیست و با توجه به شرایط جبری کنونی و عدم امکان برگزاری آموزش های حضوری نگاه کردن به منظره رویایی که قبلا آن را حس کرده ایم خالی از لطف نبوده و می توان رفته رفته و با رشد تکنولوژی شرایط را برای جایگزین کردن این دسته از آموزش ها فراهم نمود.

این مدرس و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نابالغ بودن آموزش الکترونیکی در ایران نسبت به سایر کشور های پیشرفته، ضعیف بودن فرهنگ پذیرش این دسته از آموزش ها در شرایط کنونی، وابستگی بیش از حد به تکنولوژی و نداشتن زیر ساخت مناسب برای شرکت در این دوره ها، نبود انگیزه لازم در فراگیران برای مشارکت در این دوره ها ، پایین بودن فید بک آموزش مجازی نسبت به آموزش های حضوری، عدم نظارت کافی بر آزمون پایان دوره های آموزشی توسط اساتید از دیگر معایب آموزش در فضای مجازی عنوان کرد.

رئیس آموزش نیروی انسانی شرکت پالایش گاز ایلام به میکرولیرنینگ کردن دوره های آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: از جمله راهکارهای ارزنده در برگزاری هر چه موفق تر دوره های آموزش مجازی که می تواند شرایط برای استقبال عمومی فراگیران را فراهم نماید، میکرولیرنینگ کردن دوره های آموزشی است.

قاسمی افزود: میکرولیرنینگ کردن دوره های آموزشی یعنی شکستن دوره های آموزشی به اجزاء کوچکتر، بعنوان مثال یک دوره 24 ساعته را به 12 جلسه 2 ساعته و با فاصله زمانی دو روز در هفته سرشکن کرده تا فراگیر بتواند به نحو موثری در دوره حضور یافته و در فاصله موجود سوالات مورد نظر را درجلسات آتی برای سایرفراگیران و استاد دوره را به اشتراک گذاشته و پویای کلاس را دو چندان نماید .

وی به ویژگیهای آموزش های مجازی بصورت میکرولیرنینگ اشاره کرد و گفت: میکرو آموزش ها نیاز به تلاش زیادی برای ساخت آنها نیست و طراحی و توسعه آنها خیلی سریع انجام می شود.

وی تصریح کرد: میکرو آموزش ها روی هدف خاص تمرکز دارند و آموزشها با هر فرمتی اعم از اینفوگرافیک ، انیمیشن ، بازی و موارد دیگر ساخته شده و از هزینه قابل توجهی برخوردار نمی باشد .

وی ادامه داد: معنا دار بودن مطالب در هر میکرو آموزش از خصوصیات برجسته این دسته از آموزشها محسوب می شود و احتمال وقوع وقفه در حین فرایند یادگیری کاهش یافته و زمان کمتری از فراگیران گرفته می شود و در صورتیکه در فایل های ویدیویی نیاز به حذف و تولید محتوای جدیدی باشد این کار به راحتی امکان پذیر و قابلیت ویرایش خواهد داشت.

قاسمی افزود: لازمه پیاده سازی و نهادینه کردن موفق این نوع آموزش ها فراهم ساختن زیر ساخت و بستر های لازم از حیث نرم افزاری و سخت افزاری برای سهولت دسترسی فراگیران می باشد .

وی ابراز امیدواری کرد فرهنگ سازی آموزش مجازی در شرکت پالایش گاز ایلام با بهره مندی از کارکنان جوان ،مستعد و متعهد راه را برای پیمودن این مسیر هموار ، بطوریکه در دوران پساکرونایی نیز شاهد رشد بیش از پیش آن بوده و مزیت رقابتی در این حوزه برای شرکت ارمغان آورد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار