مدیرکل دامپزشکی استان ایلام؛
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت : بيش از 90 درصد آلودگي هاي انگلي در انسان منشاء دامي داشته و بيش از 60 درصد بيماري هاي نوپديد و بازپديد نيز مشترك بين انسان و دام بوده و از دام به انسان سرايت پيدا مي كند.
کد خبر: ۸۸۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱ 03 August 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛وهاب پیرانی در گفتگو با خبرنگار ما  اظهار کرد: ارزش سرمايه دامي استان شامل دام، تأسيسات و تجهيزات بيش از 3500 ميليارد تومان است و ساليانه بيش از 170 هزار تن انواع فرآورده هاي خام دامي به ارزش حدود 2500 ميليارد تومان در استان توليد مي شود.

 حفظ و حراست از دام به عنوان سرمايه دامي، تأمين بهداشت دام، كنترل، پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي دامي و مشترك بين انسان و دام، تأمين بهداشت فرآورده هاي خام دامي و در نهایت تأمين سلامت و امنيت غذايي جامعه را از جمله وظایف این سازمان برشمرد و گفت: برابر اعلام سازمان بهداشت جهاني (WHO) از ميان 1709 عامل بيماريزا و عفوني براي انسان، كه تاكنون شناخته شده 832 عامل بين انسان و دام مشترك بوده و از طريق دام بيمار يا مصرف فرآورده هاي آلوده به انسان منتقل مي شوند.

وی تصریح کرد: همچنين بيش از 90 درصد آلودگي هاي انگلي در انسان منشاء دامي داشته و بيش از 60 درصد بيماري هاي نوپديد و بازپديد نيز مشترك بين انسان و دام بوده و از دام به انسان سرايت پيدا مي كند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام یادآور شد: در استان ایلام ساليانه بين 6 تا 7 ميليون نوبت سر دام بر عليه انواع بيماري هاي دامي و بيماري هاي مشترك بين انسان و دام به صورت رايگان واكسينه مي شوند که ارزش ريالي نهاده هاي رايگان مصرفي در استان شامل واكسن ها و فرآورده هاي بيولوژيك اختصاص يافته براي مايه كوبي و تست هاي تشخيصي دام و طيور و آبزيان در طول يكسال گذشته بيش از 50 ميليارد ريال بوده است.

پیرانی با بیان اینکه فعاليت هاي دامپزشكي بسيار گسترده است، افزود: اين اداره كل با تكيه بر شبكه گسترده واحدهاي فني و اداري در اقصي نقاط استان شامل 20 واحد فني و اداري و بهره مندي از نيروي متخصص و متبحر و امكانات و تجهيزات مدرن و روز دنيا، دارا بودن يكي از پيشرفته ترين آزمايشگاه هاي سطح كشور كه فعاليت هاي مربوط به تشخيص بيماريهاي دام، طيور و آبزيان و زنبور عسل و همچنين تشخيص آلودگي ها و تقلبات خوراك دام، انواع گوشت و شير و آناليز خوراك دام در آن انجام مي شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ادامه داد:  اجراي برنامه هاي كنترلي، پيشگيرانه، مبارزه و پايش و مراقبت از بيماري هاي دام طيور، آبزيان و ... و انجام اقدامات بهداشتي و قرنطينه اي در خصوص دام و فرآورده هاي خام دامي و واكنش سريع در برابر اپيدمي هاي بيماري هاي دام، طيور و آبزيان نقش بي بديلي در حفظ و حراست از سرمايه دامي بيش از 25 هزار خانوار بهره بردار در سطح استان، تأمين بهداشت دام و كنترل بيماري هاي مشترك بين انسان و دام، افزايش توليد محصولات دامي، تأمين امنيت غذايي آحاد جامعه و تثبيت اشتغال موجود در اين بخش را برعهده داشته است.

وی تصریح کرد: نظارت بهداشتی بر کارخانجات تولید خوراک دام، كشتارگاه ها و مراکز بسته بندی گوشت، نظارت بر تهیه و توزیع واکسن و مراکز مایه کوبی بخش‌خصوصی، داروخانه‌ها، شرکت های دارویی، همکاری با دستگاه‌های ذیربط در خصوص جلوگیری از قاچاق دام و فرآورده های بیولوژیک دامي، نظارت بهداشتی بر واحدهای دامداری صنعتی و نیمه صنعتی، استقرار قرنطینه مرزی و نظارت بهداشتی بر صادرات و واردات و ترانزیت فرآورده‌های خام دامی، نظارت بهداشتی و قرنطینه ای بر نقل و انتقال دام و فرآورده های خام دامی، همکاری با وزارت بهداشت برای مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام از دیگر وظایف شاخص دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در ادامه با اشاره به عملکرد این اداره کل در ۴ ماهه نخست سال جاری، بیان کرد: در بخش مبارزه با بیماری هاي دامي و مشترك بين انسان و دام در ۴ ماهه اول سال جاري تعداد 2 ميليون و 801 هزار و 780 نوبت سر واکسیناسیون دام هاي كوچك و بزرگ بر علیه بیماری های مشترک بین انسان و دام و بيماري هاي واگیردار دامي توسط بخش دولتي و خصوصي انجام شده است.

پیرانی بیان کرد: با اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری، مبارزه، پایش و مراقبت بیماری های دامی خوشبختانه در ۴ ماهه اول سال جاری، هیچ گونه اپیدمی بیماری های دامی در جمعیت دام، طیور و آبزیان سطح استان مشاهده نشده و تعداد کانون های بیماری های واگیر دار محدود بوده است.

وی گفت: در این مدت 26هزار و 673 مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی صورت گرفته و ۲۱۲۳ کیلوگرم انواع فرآورده های فاسد، آلوده و تاریخ مصرف گذشته ضبط و معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با بیان اینکه در ۴ ماه اول سال جاری 459 واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده و همچنین 69 واحد با حکم مرجع محترم قضایی و همکاری اداره اماکن پلمپ شده است، افزود: در همين مدت تعداد 13 هزار و 703 راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه ها و تحت نظارت دامپزشکی کشتار شده و ۱۱۱۲ کیلوگرم انواع فراورده های غیر بهداشتی و غیرقابل مصرف ضبط و معدوم شده است.

پیرانی بیان کرد: در همين مدت نیز حدود 974 هزار و 300 قطعه طیور گوشتی در کشتارگاه‌های استان کشتار شده است که از این تعداد بیش از 25 هزار و 455 قطعه طيور غیربهداشتی توسط بازرسين بهداشتي مستقر در كشتارگاه ضبط و معدوم شده است.

وی بیان کرد: تعداد جوجه ريزي در 4 ماهه نخست امسال 6 ميليون و 977 هزار و 922 قطعه بوده است، كه نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، حدود ۵ درصد رشد داشته و نظارت بهداشتی بر پرورش جوجه گوشتی شامل نظارت قبل، حین و پس از پرورش از سوی این اداره کل با جدیت انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ابراز کرد: در ۴ماهه نخست سال ۹۹ در ۳۸۶ روستای استان ایلام بیش از ۴۶۷ هزار قطعه طیور بومی، علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند که این عملیات نقش مهمی در جلوگیری از تلفات طیور بومی و حفظ سرمایه دامی دامداران دارد.

پیرانی تصریح کرد: در مورد نظارت بر دام های کشتاری در عيد قربان در تمام شهرستان هاي استان، 27 اكيپ نظارتي كه شامل روحانيون ناظر ذبح شرعي، دامپزشكان و بازرسان بهداشتي كشتارگاه بودند بر شرعي بودن و بهداشتي بودن ذبح در كشتارگاه هاي استان نظارت های لازم انجام شد كه در اين بازديد ها جمعا 578 راس دام زنده شامل 453 راس گوسفند، 124 راس بز و 1 راس گاو بازرسي شده كه در اين تعداد دام بازرسي شده، وزن لاشه ضبط شده 18 كيلوگرم بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فصل تابستان، فصل فعالیت کنه ها و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است و این بیماری ویروسی به راحتی از طریق گزش انسان توسط کنه و تماس با دام یا گوشت آلوده به انسان منتقل می شود، به مردم استان توصیه می شود که گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه و گوشت خریداری شده را حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف نمایند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار